شناسه خبر:71721
1402/4/31 12:49:09

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 150 تن شیره درخت بنه از جنگل‌های استان برداشت شود.

ابراهیم پیرزادیان گفت: در استان ایلام 122 شرکت تعاونی در زمینه حفظ، احیا و بهره‌برداری از جنگل‌ها استان فعالیت دارند.

وی افزود: باتوجه به شرایط مطلوب بارندگی‌های سال گذشته و بعد از وقفه پنج ساله، بهره‌برداری از منابع طبیعی استان تحت ضوابط، قوانین و رعایت اصول فنی و زیر نظر کارشناسان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 150 تن سقز یا شیره درخت «بنه» به ارزش 87 میلیارد تومان از جنگل‌های استان برداشت شود.

پیرزادیان اظهار کرد: طبق قراردادهایی که با تعاونی‌های بهره‌بردار سقز در استان انجام شده است، این تعاونی‌ها در امر حفاظت از جنگل‌های استان به خصوص در مقابله با حریق احتمالی با منابع طبیعی همکاری می‌کنند.

وی گفت: برای نظارت بر این فعالیت، زمینه جذب و به‌کارگیری بیش از 50 نفر از فارغ‌التحصیلان فراهم و این امر کمکی به اقتصاد معیشت مردم محلی است که در حاشیه این رویش گاه‌های طبیعی زندگی می‌کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: پس از بررسی‌های لازم در جنگل‌های بنه توسط کارشناسان اداره منابع طبیعی با بهره‌برداران محلی، برای برداشت شیره سقز قراردادی منعقد می‌شود تا مجوز برداشت و بهره‌برداری به‌صورت قانونی و در یک چهارچوب اصولی صادر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، حدود250 هکتار از جنگل‌های استان رویشگاه گونه بنه است.

 

شناسه خبر 71721