شناسه خبر:71813
1402/5/2 12:13:51

سپهرغرب گروه اقتصاد:یک فعال حوزه کار با بیان اینکه داشتن مهارت موجب بهره‌وری بنگاه و ایجاد تولید با کیفیت می‌شود، مهارت‌آموزی را مقدمه ورود به بازار کار دانست و بر لزوم ارتقای سطح مهارت کارگران تاکید کرد.

فتح‌الله بیات با اشاره به لزوم ارتقای سطح مهارت نیروهای کار اظهار کرد: معتقدم بحث مهارت آموزی باید از سطح مدارس آغاز شود و تا دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند. در حال حاضر دانشگاه‌های علمی و کاربردی در این زمینه فعالند و دانشجویان آنها به شکل عملی و کارگاهی تحصیل می‌کنند و مهارت می‌آموزند. اکثر آنها شاغل هستند و بدون آنکه مشکلی در بازار کار داشته باشند به سرعت جذب بازار می‌شوند.

وی افزود: در کنار این افراد عده‌ای هم هستند که بیکارند ولی در کارگاه‌های آموزشی مهارت می‌آموزند یا به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌روند و دوره‌های مهارتی را فرا می‌گیرند تا پس از کسب مهارت لازم در شغل مورد نظر وارد بازار کار شوند.

وی ادامه داد: در کنار اینها عده‌ای هم هستند که بیکارند ولی می‌روند در کارگاه‌های آموزشی مهارتی می‌آموزند یا در سازمان آموزش فنی و حرفه ای دوره‌هایی را فرا می‌گیرند و مهارت لازم را برای آن شغل به دست می‌آورند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی سازمان‌ها برای مهارت افزایی نیروهای کار اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای بالابردن سطح مهارت نیروهای خود دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند یا آنها را به مراکز ارائه آموزش مهارت معرفی می‌کنند. در مواردی نیروهای خود را برای دیدن دوره‌های یک ماهه و سه ماهه به خارج اعزام می‌کنند تا پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی و کسب مهارت لازم به کشور بازگردند و این دانش و تجربه را در اختیار دیگر نیروهای کار قرار دهند.

بیات با بیان اینکه داشتن مهارت به ایجاد تولید باکیفیت و بهره‌وری کارگاه کمک می‌کند، گفت: به جای دعوت از متخصصین خارجی و خروج ارز از کشور می‌توانیم نیروهای داخلی را برای دیدن دوره‌های عملی و مهارتی به کشورهای دیگر اعزام کنیم و از این طریق کارگران بسیاری را تحت آموزش قرار بدهیم

 

 

شناسه خبر 71813