شناسه خبر:71826
1402/5/3 08:53:33
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان خبر داد:

فعالیت روزانه 110 دستگاه اتوبوس شرکت واحد در شهر همدان و حومه

سپهرغرب، گروه شهر - فاطمه صنیعی‌وحید: رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان گفت: حوزه حمل‌ونقل همدان با توجه به جمعیت 600 هزار نفری شهر و حومه، دارای 200 دستگاه اتوبوس بوده که روزانه 110 دستگاه اتوبوس فعال است.

صبح دوشنبه آیین رونمایی و بهره‌برداری از 12 دستگاه اتوبوس خریداری‌شده توسط شهرداری همدان، برگزار شد.

* شهر همدان نیاز به توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان در این آیین گفت: ما در شهر همدان نیاز به توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم؛ اگر نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم و شهر را با سایر شهر‌ها قیاس کنیم، فکر می‌کنم عقب‌افتادگی‌های زیادی در این زمینه داریم. طبیعی نیست که همدان مبتلا به این‌همه ترافیک باشد؛ با توجه به جمعیت 600 هزار نفری، ازلحاظ ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید به اندازه‌ای قوی باشد که شاهد ترافیک‌های فعلی، نباشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی افزود: به نظر می‌رسد این کار یک همت مضاعف می‌خواهد؛ کاری که شروع شده است، باید با همت پیش رود؛ ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌بایست توسعه کمی پیدا کند، فعالیت 110 دستگاه اتوبوس شرکت واحد، واقعاً کم است، ازلحاظ کیفی نیز دیدن برخی اتوبوس‌های رنگ‌ورو رفته شرکت واحد و تاکسی‌های پوسیده، زیبنده شهر نیست. امید است روند نوسازی و بازسازی با همراهی شورای اسلامی شهر و استانداری، استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید در توسعه کمی و کیفی موفق شوید نیاز به منابع مالی دارید، ابراز کرد: شهرداری باید بتواند پول دربیاورد تا خرج کند؛ اگر وحدت بین مسئولین وجود داشته باشد، در این شهر می‌شود پول درآورد، آن‌‎هم نه با فروش تراکم و عوارض، بلکه با حمایت و همکاری. زیرا این شهر قابلیت آن را دارد که منابع درآمدی خوبی برای شهرداری ایجاد کند، اما درصورت عدم همکاری مسئولان، روند اداری کارها دچار مشکل می‌شود و به تبع آن منابع مالی نیز دچار مشکل می‌شود که مشکل‌دار شدن منابع مالی و کمبود آن، به مردم آسیب می‌زند.

امام‌جمعه همدان گفت: بخشی از منظر عمومی شامل اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌های حمل‌ونقل عمومی بوده که ازلحاظ بصری تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه ناوگان عمومی این شهر باید بازسازی شود و جزء برنامه‌های اولویت‌دار قرار بگیرد، ادامه داد: چون برخی از تاکسیران‌ها درخواست حمایت مالی دارند، وام‌هایی پرداخت شود؛ انتظار است مجموعه استانداری نیز همراهی بیشتری داشته باشد.

* قطار شهری همدان تعیین تکلیف شود

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: بحث قطار شهری سال‌ها است که در همدان مطرح است و حتی برای آن بودجه تعیین شده؛ پس هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

مسعود مسگریان اظهار کرد: اگر قرار است قطار شهری در همدان ایجاد شود، مطالعات آن سریع تر پیگیری شود؛ در رینگ نخست به‌دلیل عرض کم خیابان‌ها، امکان اجرا نداشتیم، اگر برای رینگ دوم قرار است اتفاقی بیفتد، زودتر مطالعات آن انجام گیرد تا تعیین تکلیف شود.

وی گفت: حمل‌ونقل عمومی حتماً باید تقویت شود، اگر کاستی در این رابطه داشته باشیم، در آینده به مشکل می‌خوریم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: در بودجه سال جاری برای بحث رفع شدن ترافیک (برای مثال خرید اتوبوس) بودجه‌های خوبی لحاظ شده؛ امید است با مرتفع شدن بحث اعتبار دولتی، شاهد اضافه شدن حداقل 100 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر باشیم.

   افزایش 50 درصدی اتوبوس در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر همدان

شهردار همدان نیز اعلام کرد: طی یک سال و نیم گذشته در حوزه اتوبوسرانی تقریباً 50 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر، افزایش داشته‌ایم؛ به دنبال خرید اتوبوس برای شهر همدان هستیم که فاصله خود را تا نقطه مطلوب کاهش دهیم.

سیدمسعود حسینی بیان کرد: بحث ترافیک یک مسئله جدی است و شاید یک بحران به‌وجود آمده که در سال جاری مورد توجه قرار گرفت؛ از بودجه سه هزار و 750 میلیاردی، بالغ‌بر دو هزار میلیارد تومان به مباحث عمرانی تخصیص داده شد و یک‌هزار و 200 میلیارد تومان نیز برای حوزه ترافیک و رفع مشکلات آن درنظر گرفته شده، به‌واقع رقم‌های خوبی برای خرید اتوبوس، ون و تاکسی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: پس از دو سال شیوع کروناویروس که شاید سطح تقاضای ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایین بود، با فروکش کردن این ویروس، تقاضای استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش یافت و کمبودها و نواقص بیشتر به چشم آمد.

شهردار همدان افزود: بحث ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌خصوص اتوبوس که در افق 1413، به 260 دستگاه افزایش پیدا می‌کند که با فعالیت این تعداد اتوبوس، تقریباً مشکل حمل‌ونقل عمومی شهر همدان برطرف خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه امروز آیین رونمایی 12 دستگاه اتوبوس خریداری‌شده را داریم، یادآور شد: تقریباً از سال 1388 به بعد بحث پرداخت یارانه در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای خرید اتوبوس را نداشتیم، اما برای خرید این 12 دستگاه اتوبوس 70 درصد یارانه پرداخت شد که 16 میلیارد تومان از منابع شهرداری بوده و مابقی را وزارت کشور پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه از 12 اتوبوس خریداری‌شده هشت دستگاه را تحویل گرفتیم و باقی نیز اضافه خواهد شد، ادامه داد: قراردادی با شرکت شهاب‌خودرو برای بازسازی 26 دستگاه اتوبوس از سال‌های قبل منعقد شده بود که تأمین اعتبار آن شاید 70 الی 80 درصد قیمت یک اتوبوس بود؛ 6 دستگاه قبلاً تحویل داده بودند و ظرف یک سال و نیم گذشته 20 دستگاه دیگر نیز اضافه شد که جزء باکیفیت‌ترین اتوبوس‌ها هستند و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شدند.

این مقام ارشد مدیریت شهری اشاره کرد: حدود چهار میلیارد برای تعمیرات جزئی کمک شد تا 20 دستگاه اتوبوسی که در تعمیرگاه‌ها متوقف هستند، تعمیر شوند که هفت دستگاه تعمیر شدند و 13 دستگاه دیگر در دست تعمیر هستند.

حسینی اعلام کرد: در طرح جامع سه خط بی‌آرتی برای شهر همدان درنظر گرفته‌اند که اجرای خطوط بی‌آرتی هزینه‌زا است و با توجه به محدودیت‌هایی که به‌لحاظ کم‌عرض بودن معابر شهر وجود دارد، مباحث ترافیکی در پی خواهد داشت که با نظرات کارشناسی، مراحل اجرایی شروع خواهد شود.

وی درخصوص حوزه تاکسیرانی اعلام کرد: ظرف یک‌ سال و نیم گذشته حدود 200 تاکسی نوسازی شده بود و امروز نیز آیین بهره‌برداری از 57 تاکسی نوسازی‌شده را داریم.

شهردار همدان با بیان اینکه کمک‌های مالی در حوزه تاکسیرانی تدارک دیده شده است، گفت: 300 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پنج‌ساله با سود چهار درصد با انباشتی که باید تاکسی‌دارها داشته باشند، داریم که 150 میلیون تومان می‌خواهد؛ 75 میلیون تومان را شهرداری در حساب‌ها بلوکه می‌کند و 75 میلیون تومان نیز تاکسی‌دارها باید آورده داشته باشند تا 300 میلیون تومان تسهیلات از بانک مهر در اختیار تاکسیران‌ها قرار بگیرد که اقساط آن ماهانه چهار الی پنج میلیون تومان است.

حسینی با اشاره به اینکه اگر وام 300 میلیون تومانی در اختیار تاکسیران‌ها قرار گیرد استنباط ما این است که بالای 500 دستگاه تاکسی نوسازی شود، اظهار کرد: امید است در حوزه تاکسیرانی و ون‌ها روند نوسازی به‌گونه‌ای اتفاق بیفتد که در راستای سیاست‌های کلی شهر که بر مبنای گردشگری است، باشد و خدماتی در شأن همشهریان ارائه شود؛ ناوگان باید تعمیر شده و وضعیت بهتری داشته باشند که رضایت شهروندان حاصل شود.

وی درخصوص پُل مدرس گفت: مقدمات طرح انجام و با پیمانکاران صحبت شده، مطالعات نیز صورت گرفته که نقاط مشکل‌دار ترافیکی رفع خواهد شد و اقداماتی برای اصلاح از طرف شهرداری می‌شود.

شهردار همدان بیان کرد: سیاست کلی شهرداری و شورای اسلامی شهر، رضایتمندی شهروندان است که بحث ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک قسمتی از نسخه کلی است و باید محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز گفت: حوزه حمل‌ونقل همدان با توجه به جمعیت 600 هزار نفری شهر و حومه، دارای 200 دستگاه اتوبوس بوده که روزانه 110 دستگاه اتوبوس فعال است.

محمد پوروخشوری ابراز کرد: با اعتباری بالغ‌بر 16 میلیارد تومان، 20 دستگاه اتوبوس بازسازی‌شده و با اعتباری بالغ‌بر پنج میلیارد تومان، 57 دستگاه تاکسی نوسازی‌ شده؛ حدود 75 درصد خدمات در شهرها توسط شهرداری‌ها ارائه می‌شود که خدمات مطلوب می‌تواند باعث رضایتمندی از نظام شود.

به گفته وی علاوه‌بر خدمات حمل‌ونقل، سالانه حدود 3.5 تا 4 میلیارد تومان خدمات رایگان در حوزه‌های مختلف به مردم ارائه می‌شود؛ مانند بازگشت رایگان مسافرانی که برای فریضه عبادی و سیاسی نماز جمعه حضور می‌یابند. همچنین هرساله 20 دستگاه اتوبوس به مدت 20 روز در مرز خسروی حضور دارند که امسال نیز این مهم به قوت خود باقی است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان خاطرنشان کرد: 50 دستگاه اتوبوس‌ که در پارکینگ‌ها متوقف هستند، همگی بازسازی می‌شوند و به چرخه حمل‌ونقل عمومی بازمی‌گردند.

پوروخشوری با اشاره به اینکه طبق سیاست‌گذاری‌هایی که در معاونت امور زیربنایی پیگیری می‌شود امید است بتوانیم با حداکثر توان به مردم شهر همدان خدمت کنیم، گفت: زیبنده نیست که مسافران اعلام می‌کنند 20 الی 25 دقیقه در ایستگاه اتوبوس منتظر می‌مانند؛ بخشی از علت این موضوع شاید کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشد و مشکلات دیگری هم هست که درصدد رفع آن‌ها به کمک دولت هستیم تا خدمات مطلوب به شهروندان شهر همدان ارائه شود و امید است روزی از پشت همین تریبون اعلام شود که مردم بیشتر از پنج دقیقه در ایستگاه‌ها منتظر نمی‌مانند.

شناسه خبر 71826