شناسه خبر:71931
1402/5/7 12:18:49

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند گفت: خشک‌سالی و کمبود طعمه لک‌لک‌های نهاوند را به جان هم انداخت و گونه مهاجم، زیستگاه و قلمرو گونه‌های بومی را تصرف کرد.

عزیز قیاسی روز چهارشنبه اظهار کرد: رودخانه گاماسیاب به طول حدود 30 کیلومتر زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی است و در گذشته آب این رودخانه با خروج از شهرستان حتی تا کرمانشاه نیز می‌رسید.

وی اضافه کرد: سال‌های اخیر به‌علت افزایش وسعت اراضی کشاورزی، دست‌اندازی مردم به طبیعت، کاهش بارندگی و خشک‌سالی، تنها در 10 کیلومتر از این رودخانه آب جریان دارد و 20 کیلومتر مابقی به‌طور کامل خشک شده؛ به‌گونه‌ای که این آب حتی تا بخش خزل نهاوند هم نمی‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند بیان کرد: یکی از آثار منفی خشک شدن آب این رودخانه کاهش تنوع زیستی و کاهش طعمه است؛ به‌گونه‌ای که طعمه‌هایی نظیر قورباغه، خرچنگ و ماهی که از غذاهای اصلی پرندگان به شمار می‌رود، کمتر یافت می‌شود.

قیاسی یادآوری کرد: تعدادی از روستاهای شهرستان نهاوند از گذشته زیستگاه لک‌لک بوده و این پرنده زیبا روی منازل اشخاص و تانکرهای آب لانه‌سازی کرده و زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر سقوط جوجه‌لک‌لک‌ها از لانه‌هایشان گزارش شده بود که بررسی‌ها درباره علل این موضوع صورت گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند بیان کرد: طبق بررسی‌های اولیه، لک‌لک‌های غیر بومی و مهاجم با حضور در روستای لیلان و شهرک قدسی نهاوند، اقدام به جدال با گونه‌های بومی برای تصرف لانه‌های آن‌ها کرده و در گام نخست جوجه پرندگان را از لانه به زمین پرت می‌کنند.

قیاسی ادامه داد: تلاش لک‌لک مادر برای بازگرداندن جوجه به لانه بی‌ثمر مانده و دوباره لک‌لک‌های مهاجم جوجه‌ها را به پایین پرت می‌کنند که این اقدام موجب زخمی شدن تعدادی از آن‌ها و شکستن بال جوجه لک‌لک‌ها شده است.

وی بیان کرد: دو جوجه لک‌لک زخمی در اداره حفاظت محیط‌زیست نگهداری شدند که یکی از آن‌ها پس از بهبود به پرواز درآمده و دیگری به‌علت شکسته شدن بال، همچنان زیر نظر دامپزشک است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند گفت: به گفته مردمان ساکن در این مناطق، گونه‌های مهاجم لک‌لک‌های بومی را فراری داده و خودشان جایگزین آن‌ها شده‌اند.

قیاسی افزود: هرچند این اقدام لک‌لک‌ها نیاز به مطالعه و بررسی علمی دارد، اما به‌طور حتم فقر غذایی و کاهش طعمه به‌علت خشک‌سالی، یکی از مهم‌ترین علل جنگ لک‌لک‌ها است.

* مردم نهاوند دوست‌دار طبیعت

وی گفت: علاقه‌مندی مردم نهاوند به طبیعت و تنوع زیستی موجب کاهش تخلفات زیست‌محیطی ازجمله شکار، صید غیر مجاز و تخریب و تصرف اراضی شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند افزود: درصورت ورود شکارچی غیر مجاز به یک منطقه یا اقدام افراد برای تخریب اراضی پیش از ورود مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست، مردم بومی از هرگونه تخریب و تصرف جلوگیری می‌کنند.

قیاسی بیان کرد: کاهش پرونده‌های تخلف به‌طور حتم به‌علت برخورد قهری و قضائی نبوده، بلکه برگزاری برنامه‌های زیست‌محیطی ازجمله یک ساعت با محیط‌بان، گنجانده شدن مسائل محیط‌زیستی در کتب درسی، برگزاری برنامه‌های آموزشی و انعکاس اهمیت حفظ گونه‌های جانوری در شبکه‌های اجتماعی، در این امر مؤثر بوده است.

وی اضافه کرد: با این وجود به‌تازگی پرونده‌ای برای یک متخلف زیست‌محیطی به‌علت تخریب محیط‌زیست تشکیل و وی تحویل مرجع قضائی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند گفت: این فرد اقدام به جمع‌آوری سنگ‌های سیلیس منطقه و بارگیری آن در یک دستگاه نیسان کرده بود و سپس آن را در ازندریان ملایر به فروش رسانده بود.

 

شناسه خبر 71931