شناسه خبر:71985
1402/5/8 11:21:38

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: پس از بروز حاشیه‌هایی برای یک اپلیکیشن کتاب الکترونیک در فضای مجازی، چند انتشارات که عمدتا کتاب‌هایی در حوزه دینی و مذهبی در اختیار آن گذاشته بودند،‌ اعلام کردند دیگر با آن همکاری نخواهند کرد. کاربران فضای مجازی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

چند روز قبل بود که یک عکس از یک اپلیکیشن کتاب الکترونیک در فضای مجازی بازنشر شد و مانند چند مورد دیگر در ماه‌های اخیر، باعث بروز حاشیه‌هایی شد.

 واکنش چند انتشارات

بلافاصله پس از انتشار این عکس، چند ناشر که با این اپلیکیشن همکاری داشتند از قطع همکاری خود با آن خبر دادند. در ابتدا، انتشارات به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی اعلام کرد که علی‌رغم همکاری مطلوب بین انتشارات و این برنامه برای عرضه کتاب الکترونیک، همکاری خود را به دلیل «عدم پایبندی به قوانین و مقررات مدنی و شرعی» با آن پایان می‌دهد و از تداوم عرضه 600 کتاب خود در این برنامه جلوگیری خواهد کرد.

به‌نشر اعلام کرد که آماده است هزینه‌های احتمالی ناشی از انصراف همکاری را نیز پرداخت کند. پس از انتشارات به‌نشر، انتشارات شهید کاظمی نیز که می‌گوید از «اولین و پرکارترین» مشتریان این اپلیکیشن است، طی نامه‌ای اعلام کرد که قرارداد خود را فسخ و کتاب‌های خود را حذف خواهد کرد.

پس از واکنش این دو انتشارات و بازتاب این واکنش‌ها به ویژه در توییتر، چند انتشارات دیگر نیز در بیانیه‌هایی اعلام کردند که دیگر با این برنامه همکاری نخواهند کرد. نشرهای خط مقدم، ‌راه‌یار (وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی)، جمکران، ستاره‌ها،‌ معارف، شهیدهادی، نشر تمدن نوین اسلامی، ایمان ماندگار و حماسه یاران، انتشارات‌هایی هستند که اعلام کردند از این پس کتاب‌های الکترونیک خود را در این برنامه منتشر نمی‌کنند.

انتشارات سوره مهر حوزه هنری نیز ظهر چهارشنبه 4 مردادماه اعلام کرد که در اعتراض به این اتفاق و مدیران این اپلیکیشن، همکاری خود را با آن تعلیق می‌کند. انتشارات روایت فتح نیز گفته است که تا روشن شدن تمام ابعاد این ماجرا و پاسخگویی مدیران آن مجموعه، از ادامه همکاری با این برنامه عرضه کتاب الکترونیک خودداری می‌کند.

تکمیلی: عصر و غروب چهارشنبه 4 مردادماه نیز نشرهای دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، یازهرا، امیرکبیر، مهرستان، قدر ولایت، بیست و هفت، عهد مانا، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، صریر، معارف و مکتب حاج قاسم اعلام کردند. دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای آورده است که «با توجه به سوابق ارزشمند آن مجموعه امیدوار بودیم در اولین فرصت، نسبت به جبران این خطا اقدام شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد» و خواسته شده است که کتاب‌های این انتشارات از تمامی درگاه‌های مربوط به آن اپلیکیشن حذف شود.

تکمیلی 2: همچنین صبح پنج‌شنبه 5 مردادماه، نشر شاهد نیز با انتشار بیانیه‌ای، فسخ قرارداد خود با این اپلیکیشن را اعلام و درخواست کرد که کتاب‌های این نشر در اسرع وقت از برنامه حذف شود.

 واکنش‌ برخی از کاربران در فضای مجازی

این اقدام واکنش‌هایی را هم در فضای مجازی به دنبال داشت؛ برخی به صف تحریم پیوسته و اعلام کردند این اپلیکیشن را حذف می‌کنند؛ مثلا کاربری نوشته: «این دوست قدیمی شما، همراه شما بود ولی تا وقتی که به قوانین احترام می‌ذاشتید... این دیگه ماست نیست که دیگران به‌خاطر لج‌بازی بیان صف بکشن، کتابخوانی است، اهل خودش را می‌طلبد...» همچنین کاربر دیگری نوشته: «من به عنوان کسی که هر ماه اشتراک برنامه را می‌خریدم دیگه اشتراک نمی‌خرم و از سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنم.»

البته این موضوع واکنش‌های دیگری هم داشت. به عنوان مثال، علی‌ محمدپور، دبیر مجمع ناشران دیجیتال در توییتر گفته است که این اپلیکیشن، «بیشترین خدمات را به ناشران انقلابی و مذهبی» کرده و انتشار این عکس توسط «کارمند سابق در حیاط این شرکت» را متعلق به چند ماه قبل دانسته است.

کاربری هم در واکنش نوشته: «وقتی مجموعه ناخواسته دچار چنین بحرانی می‌شود باید با اطلاع‌رسانی از خود رفع اتهام کند. وگرنه نشرهایی مثل به‌نشر رابطه کاری‌شان را قطع خواهند کرد.»

برخی از واکنش‌ها هم بر این محور بود که این یک بازی اقتصادی و تبلیغاتی برای افرایش مخاطب بوده و ناشران نباید وارد این بازی شوند؛ کاربری نوشته: «حتی اگر به موضوعی هم اعتقاد داشته باشی، وقتی این ایام چنین کاری می‌کنی! یعنی دقیقا زنان را «ابزار» اهداف کسب و کارت کرده‌ای!»

 وزیر ارشاد: از قانون صیانت می‌کنیم

در ادامه این واکنش‌ها، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز امروز (چهارشنبه چهارم مرداد) در حاشیه جلسه ه‍یئت دولت درباره اینکه اخیرا برخی از فروشگاه‌های اینترنتی شاهد کشف حجاب برخی از کارکنان‌شان بوده‌اند و اقدامات انجام‌شده در این زمینه چیست؟ گفت: در حوزه عفاف و حجاب به دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد دستور دادیم به‌صورت جدی مسئلۀ حجاب را پیگیری و اجرا کنند. طبیعتا آنهایی که مجوزهایشان از وزارت ارشاد است، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در وزارتخانه مستقر است و به آن رسیدگی‌ می‌کند، حتما اخبارش را دو سه روز آینده مشاهده می‌کنید و آنهایی که مجوزشان مربوط به وزارت ارشاد است قطعا در این زمینه با قوت از قانون از آن مراقبت و صیانت می‌کنیم.

شناسه خبر 71985