شناسه خبر:72005
1402/5/9 09:11:16

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: 99 درصد آتش‌سوزی‌های اراضی استان متعلق به پس‌چراها مزارع و کاه و کلش اراضی کشاورزی است.

ابراهیم پیرزادیان روز یکشنبه اظهار کرد: آتش زدن پس‌چرای مزارع بعد از برداشت محصول در ماه‌های گرم سال به یک معضل مهم در این استان تبدیل شده است.

وی افزود: کشاورزان برای آماده‌سازی زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن پس‌چرای مزارع خود می‌کنند که این اقدام باعث از بین رفت میکروارگانیزم‌های زنده خاک می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: همچنین در صورت عدم توانایی در مهار و کنترل آتش پس‌چرا، احتمال سرایت آن به دیگر زمین‌های کشاورزی، اراضی مرتعی و جنگلی وجود دارد.

پیرزادیان یادآور شد: به‌منظور مهار و کنترل آتش‌سوزی و پس‌چرای مزارع و جلوگیری از سرایت آن به اراضی مرتعی و جنگلی، نزدیک ترین تیم‌های مهار به محل آتش‌سوزی مزرعه رفته و در اطفاء و کنترل آن همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال جاری موردی از آتش‌سوزی در اراضی طبیعی استان ایلام رخ نداده است، اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی مورد را به سامانه‌های 1405 و 139 گزارش دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از کشاورزان خواست از آتش زدن بقایای مزارع خود بعد از برداشت محصول خودداری کنند چراکه این عمل باعث فقر و ضعف شدید خاک، نابودی اکوسیستم زنده خاک و املاح معدنی آن می‌شود و در نتیجه کشاورز برای تقویت زمین کشاورزی خود در کشت بعدی مجبور به استفاده از کودهای شیمیایی می‌شود.

 

شناسه خبر 72005