شناسه خبر:72130
1402/5/14 12:46:50

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: آب‌رسانی روزانه به حیات‌ وحش مناطق حفاظت‌شده هفتاد قله در دستور کار است و با جدیت انجام می‌شود.

«عباس جودکی» روز پنجشنبه ابراز کرد: هدف از اجرای این طرح تأمین، نگهداری و اطمینان از پایداری منابع آبی به‌عنوان اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز زیستی حیات وحش در اقلیم‌های منطقه است تا در شرایط خشک‌سالی و گرمای سوزان و طولانی‌مدت تابستان، مشکلی برای حیات وحش ایجاد نشود.

وی بیان کرد: خشک‌سالی‌های امسال باعث کمبود سطح سفره آب زیرزمینی در برخی مناطق حفاظت‌شده هفتاد قله اراک شده، اما این مشکل از طریق آب‌رسانی روزانه 30 هزار لیتر با تانکر آب‌رسان در این منطقه رفع شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: اگر منابع آبی پایدار برای حیات وحش تأمین نشود، حیات‌ وحش برای تأمین آب مجبور به مهاجرت می‌شوند که این امر اجباری، تهدید جدی برای جانشان محسوب می‌شود.

جودکی با اشاره به وضعیت مطلوب حیات وحش در استان مرکزی، عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از شیوع و انتشار بیماری‌های حیات وحش آبشخورها و اطراف آن‌ها به‌صورت مداوم با مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو و گندزدایی می‌شود.

وی بیان کرد: پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک با مساحت 98 هزار هکتار، از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شود.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و براساس آخرین مطالعات انجام‌شده، تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17 گونه آبزی و یک‌هزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست‌محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.

مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل دو منطقه حفاظت‌شده 70 قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.

استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

 

شناسه خبر 72130