شناسه خبر:72316
1402/5/19 10:12:17

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: 6 سرای بازار تاریخی اراک شامل سرای اکبریان، صندوق‌سازها، کاشانی، کتاب‌فروشها، فدایی و چهارسوق هم اکنون درحال مرمت است.

مصطفی مرزبان در بازدید از طرح‌های مرمتی بازار اراک گفت: 6 سرای بازار تاریخی اراک شامل سرای اکبریان، صندوق‌سازها، کاشانی، کتاب‌فروشها، فدایی و چهارسوق هم اکنون درحال مرمت است.

وی اظهار کرد: بازار تاریخی اراک همواره در سالهای گذشته با هدف استحکام بخشی این اثر ارزشمند تاریخی به عنوان بخشی از هویت کالبدی این شهر مورد مرمت قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی مرمت‌های صورت گرفته را این چنین بیان کرد: این مرمت‌ها با هزینه‌ایی درحدود 90 میلیارد ریال اعتبار از طریق ادراه‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و شهرداری اراک که از سرای گلشن آغاز شده و قسمتهای دیگر شامل راسته اصلی(شمال جنوب)(شرق‌غرب) با نظارت مستقیم کارشناسان مرمتی درحال اجرا است.

مرزبان گفت: علاوه بر احیای سراهای موصوف، به صورت همزمان مرمت‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی دربخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد، همچنین کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی در حال اجرا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: برای سال جاری 100 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بازار تاریخی اراک پیش‌بینی شده است که به امور مرمتی اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه گفت: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی،تاریخی،اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

 

شناسه خبر 72316