شناسه خبر:72426
1402/5/23 10:25:07

سپهرغرب- گروه اجتماعی، سمیرا گمار؛ استاندار همدان گفت: در بحث سرعت زیاد وسایل نقلیه دستور اکید و ویژه صادر کنید که کنترل سرعت داشته باشند؛ درصورت عدم رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگان متخلف، به شکل قاطع با آن‌ها برخورد کنید.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در سومین جلسه راهبری وضعیت تصادفات استان همدان که روز گذشته با حضور جمعی از مدیران و مسئولان انتظامی در سالن شهدای استانداری برگزار شد، بیان کرد: آمار تصادفات در همه ماه‌ها به‌استثنای اردیبهشت‌ماه، کاهشی بوده؛ این درحالی است که پنج درصد افزایش پلاک و سه درصد افزایش گواهینامه داشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بنا بود معاون عمرانی درخصوص پاسگاه تویسرکان تملک زمین را تعیین تکلیف کند، گفت: نیاز است درخصوص تویسرکان و کبودراهنگ هرچه سریع‌تر موانع را برطرف کنید.

وی ادامه داد: کنارگذر سیدجمال نیاز به اقدامات ساخت دارد که باید انجام شود؛ ایمن‌سازی موکب‌ها نیز باید با تسریع انجام شود تا رضایت شهروندان و زائران را در پی داشته باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: درخصوص سوغات‌فروشی‌های سه‌راه فرهنگیان نیز مقرر شده ظرف چند روز آینده منتقل شوند که باید این مسئله نیز به‌جد مورد پیگیری قرار گیرد تا در ایام اربعین و با افزایش تردد‌ها، با مشکل مواجه نشویم.

استاندار همدان بر نصب آسانسور برای پُل‌ها و تعمیر پله‌برقی‌ها نیز تأکید کرده و گفت: شهردار همدان باید اقدامات لازم را انجام دهد تا میزان نارضایتی شهروندان در این بخش کاهش یابد.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: نیاز است نصب دوربین‌های پایش و ثبت، سرعت بگیرد و برای اربعین همه آماده باشیم.

وی گفت: در بحث سرعت زیاد وسایل نقلیه دستور اکید و ویژه صادر کنید که کنترل سرعت داشته باشند؛ درصورت عدم رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگان متخلف، به شکل قاطع با آن‌ها برخورد کنید.

استاندار همدان در پایان سخنان خود ابراز کرد: در ایام اربعین که بیش از 70 درصد از زائران اربعین از محورهای مواصلاتی استان همدان تردد می‌کنند، باید مواردی نظیر کاهش سرعت، ممنوعیت استفاده از تلفن همراه، بستن کمربند ایمنی و موارد لازم، رعایت شود.

* 66 درصد از تصادفات مربوط به عابرین پیاده است

فرمانده انتظامی استان همدان نیز با اشاره به زیرساخت‌های جاده‌ای و بیان این نکته که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته اما اهتمام جدی لازم است تا به نقطه‌ای که مردم همدان و مسافران عزیز شایسته آن هستند برسیم، گفت: استان همدان یک‌هزار و 54 کیلومتر راه فرعی، سه هزار و 359 کیلومتر راه روستایی، 85 کیلومتر آزادراه و 960 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه از کشور را به خود اختصاص داده است.

سردار سلمان امیری در ادامه عنوان کرد: تعداد فوتی‌های ما در محورهای برون‌شهری در چهارماهه نخست سال گذشته 129 مورد بوده که در مدت مشابه امسال به 108 نفر رسیده و با کاهش 21 نفری مواجه بوده است.

فرمانده انتظامی استان همدان ادامه داد: تعداد مجروحان محورهای برون‌شهری ما در چهارماهه نخست سال گذشته 655 نفر بوده و در مدت مشابه امسال 597 نفر که 58 نفر کاهش داشته است.

سردار امیری با بیان اینکه تصادفات خسارتی در سطح استان 58 درصد کاهش داشته است، افزود: درمجموع مواردی که عرض کردم 34 درصد کاهش تصادف و جرح در محورهای مواصلاتی برون‌شهری داشته‌ایم.

وی در بخش دوم سخنان خود با تفکیک تعداد فوتی هر شهرستان در معابر برون‌شهری طی چهارماهه نخست سال، توضیح داد: تعداد فوتی‌ها در شهرستان تویسرکان دو نفر، نهاوند 6 نفر، فامنین هشت نفر، همدان 12 نفر، اسدآباد هفت نفر، رزن 9 نفر، ملایر 28 نفر، کبودراهنگ 16 نفر، درگزین دو نفر و بهار 18 نفر بوده است.

فرمانده انتظامی استان همدان سپس به ذکر تخلفات غیر مجاز برون‌شهری پرداخت و تصریح کرد: سبقت غیر مجاز 9 هزار و 390 مورد، تجاوز به چپ 9 هزار و 236 مورد، صحبت کردن با تلفن همراه پنج هزار و 6 مورد، نقص فنی دو هزار و 716 مورد و نبستن کمربند ایمنی 87 هزار و 903 مورد بوده است.

سردار امیری با بیان اینکه مجموع تخلفات در سال جاری 16 درصد افزایش داشته و 47 خودرو توقیف شده، سخنان خود را در این بخش پایان داد.

وی در ادامه سخنان خود به ذکر جزئیاتی از تصادفات درون‌شهری پرداخت و اظهار کرد: مجموع تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش داشته، تصادفات جرحی 56 مورد افزایش داشته، تعداد مجروحین 10 درصد کاهش داشته و تعداد تصادفات خسارتی یک‌هزار و 115 فقره بوده که شاهد کاهش هستیم.

فرمانده انتظامی استان همدان سپس آمار هر شهرستان را در تصادفات تفکیک و ابراز کرد: شهرستان بهار یک نفر، همدان دو نفر و ملایر یک نفر کاهش داشته، شهرستان‌های فامنین، اسدآباد، درگزین و تویسرکان نیز با پارسال برابر بوده و موردی نداشته‌ایم، نهاوند، رزن و کبودراهنگ نیز هرکدام یک مورد افزایش داشته است.

سردار امیری با اشاره به میزان افزایش 6 درصدی تردد شهری، به بهینه‌سازی محل برپایی موکب‌ها در پُل شکسته اسدآباد و کارخانه آرد نهاوند تأکید کرد.

وی با این بیان که 66 درصد از تصادفات مربوط به عابرین پیاده است، اظهار کرد: خط‌کشی معابر، تسریع در نصب و بهره‌برداری از دوربین‌های پلاک‌خوان و تسریع در اصلاح معابر پُرتردد، ازجمله اقدامات مورد نیاز با توجه به قرار گرفتن در آستانه ایام اربعین حسینی است.

فرمانده انتظامی استان همدان ادامه داد: باید در جداسازی معابر و ایجاد پُل‌ها و خط‌کشی معابر جدیت بیشتری به خرج داد و همچنین در توسعه حمل‌ونقل عمومی، عملیات تعریض سه‌راه فرهنگیان و احداث پارکینگ نیز اهتمام بیشتری به خرج داد.

سردار امیری سپس با بیان اینکه در چهارماهه نخست امسال تعداد خودرو در همدان پنج درصد و تعداد رانندگان نیز سه درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، اذعان کرد: در سال گذشته 16 میلیون تردد خودرویی زائران اربعین را در جاده‌های استان همدان شاهد بودیم.

وی در پایان سخنان خود با توجه به تردد بسیار زائران از استان همدان در ایام اربعین و لزوم حفظ جان شهروندان، به مسافران و زائران پیشنهاد داد خودروهایی که بیش از 150 کیلومتر سرعت می‌روند، به مراجع قضائی معرفی شوند.

* برای ایام اربعین نیاز به جرثقیل سنیگن داریم

در ادامه رئیس پلیس راهور استان همدان نیز بیان کرد: ما سه راهبرد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای آموزش و پیشگیری از تصادفات درنظر داریم که اعمال محدویت برای رانندگان پُرخطر، ارتقای آگاهی و افزایش امداد و نجات جزء راهبردهای کوتاه‌مدت است.

سرهنگ علی فکری اضافه کرد: ارتقای کمیت و کیفیت امداد و نجات، خودروهای ایمن، محافظت از کودکان، تأکید بر استفاده از صندلی کودک و آموزش پایه در مدارس و دانشگاه‌ها، از راهبردهای میان‌مدت بوده و کنترل ناوگان و بهبود کیفیت زندگی از راهبردهای بلندمدت ما است.

وی سپس با این توضیح که 45 درصد از جانباختگان در صحنه، 49 درصد در بیمارستان و 6 درصد در حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند، تشریح کرد: 70 درصد جانباختگان زیر 50 سال هستند و بسیاری از مجروحان نیز دچار نقص عضو و قطع نخاع می‌شوند.

رئیس پلیس راهور استان همدان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ما برای ایام اربعین نیاز به جرثقیل سنیگن داریم چراکه درصورت بروز حادثه اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد، سخنان خود را به پایان برد.

* درصددیم هفت پُل را به آسانسور مجهز کنیم

شهردار همدان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در سال 1401، تصریح کرد: اجرای 21 سرعت‌کاه، خط‌کشی محوری ممتد 69 کیلومتر، خط‌کشی محوری منقطع 40 کیلومتر و رنگ‌آمیزی 11 هزار و 500 متر مربع نیوجرسی، در این راستا بوده است.

سیدمسعود حسینی ادامه داد: درخصوص مصوبات شورای همتا نیز 255 مصوبه انجام شده که احداث 147 مورد سرعت‌کاه، انجام 26 مورد اصلاح هندسی، نصب 24 مورد تابلو و نصب 15 مورد سرعت‌گیر، ازجمله این مصوبات بوده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از موارد مطالبه جدی شهروندان درخصوص پُل‌های عابر پیاده بوده است، عنوان کرد: 23 پُل در سطح شهر همدان موجود است که 16 فقره از سال 1395 مکانیزه و نصب شده بود، با عقد قرارداد با پیمانکاران درصدد هستیم هفت پُل را به آسانسور مجهز کنیم.

شهردار همدان متذکر شد: 53 دوربین پایش تصویری نیز در همدان داریم که 15 مورد به آن‌ها اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه درصدد هستیم دوربین‌های مربوط به طرح فرد و زوج را در 6 نقطه شهر نصب کنیم.

 

شناسه خبر 72426