شناسه خبر:72479
1402/5/24 09:33:22
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان:

مقابله با مصرف مواد مخدر نیازمند تلاش همه در کنار پلیس است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: من و همکارانم در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که با این نارسایی اجتماعی برخورد کنیم و برخوردمان کیفی باشد، اگرچه با وجود همه تلاش‌ها، معتقدیم همچنان باید کار کنیم؛ ضمن اینکه نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز وظایفی دارند که باید پای کار باشند، اگر همه دست به دست هم بدهیم، این معضل اجتماعی کم خواهد شد.

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار : سرهنگ عباس عزیزی روز گذشته با حضور در تحریریه گروه خبری سپهرغرب، در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش پُررنگ خبرنگاران در آگاهی‌بخشی جامعه، عنوان کرد: بدون شک کاری که شما اصحاب رسانه می‌کنید، با توجه به اعتمادی که مردم به شما دارند، اثرگذارتر و عمیق‌تر خواهد بود. اگر شما عاشق کارتان نبودید، روز اول جا می‌زدید؛ ایستادگی شما و پرداختن به مسائل مختلف ازجمله آسیب‌های اجتماعی، نشان از دغدغه‌مندی و تعهدتان دارد.

سرهنگ عزیزی با بیان اینکه نباید در جامعه القای یأس و ناامیدی شود، تصریح کرد: هر زمان خواستید مشکلات و معضلات را بیان کنید، ابتدا به بیان نقاط قوت و مثبت بپردازید، این جهاد تبیین است؛ سپس به ذکر موارد ضعف بپردازید. این روش حتماً حرف شما را مورد وثوق‌تر خواهد کرد و با امیدآفرینی همراه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به معضل مواد مخدر و اعتیاد در جامعه، افزود: من و همکارانم در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که با این نارسایی اجتماعی برخورد کنیم و برخوردمان کیفی باشد، اگرچه با وجود همه تلاش‌ها، معتقدیم همچنان باید کار کنیم؛ ضمن اینکه نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز وظایفی دارند که باید پای کار باشند. اگر همه دست به دست هم بدهیم، این معضل اجتماعی کم خواهد شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان با تأکید بر لزوم انعکاس تلاش نیروی انتظامی در مقابله و مهار اعتیاد و مواد مخدر، ابراز کرد: خدمت و عملکرد همکاران ما رو به جلو بوده و هیچ‌گاه متوقف نشده است، این را همه آمارها و اسناد تصدیق می‌کنند.

سرهنگ عزیزی در ادامه به چند سؤال پاسخ داد و درخصوص خُرده‌‌فروش‌های مواد مخدر گفت: همدان در حوزه مبارزه با خُرده‌فروش‌ها نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی داشته، اما کافی نیست و باید این رشد 100 درصدی شود؛ باید این را هم عرض کنم که برخی از خُرده‌فروش‌ها بارها دستگیر شده‌اند، اما مسئله قانون است که باید اصلاح شود، البته مقصر محاکم قضائی هم نیستند، راهکار قانونی برای مقابله با آن‌ها وجود ندارد، خُرده‌فروش با اندک قراری آزاد شده و مجدداً به کار خود ادامه می‌دهد.

وی توضیح داد: مسئله بعدی این است که گاهی فرد خُرده‌فروشی داریم که خانواده‌اش وی را طرد کرده‌اند، بنابراین چون کسی وابسته وی ازنظر خرج و معیشت نیست، می‌شود برخورد قهری را شدت داد؛ اما گاهی خانواده این افراد اعم از زن و فرزند کوچک، بعد از دستگیری او، دچار آسیب‌های اجتماعی شده و از این حیث هم مشکل‌ساز می‌شوند و هم برای خودشان مشکلاتی به‌وجود می‌آید؛ بنابراین کمی با ملاطفت با آن‌ها برخورد می‌شود.

این مقام انتظامی در ادامه اظهار کرد: در مراکز ماده 16 هم وضعیت خوب نیست؛ برای مثال گاهی پذیرش یک مرکز 200 نفر است، اما 350 معتاد متجاهر آنجا نگهداری می‌شود که تعداد مازاد به‌صورت کف‌خواب در کنار هم می‌خوابند که همین هم مشکلاتی در بحث سلامت و بهداشت ایجاد می‌کند. ما مخالف این رویه هستیم و می‌گوییم حداقل ظرفیت اینجا را افزایش دهید، اما می‌گویند افزایش ظرفیت با پلیس نیست. در‌حالی‌ که اگر ظرفیت افزایش پیدا کند، ما یک معتاد متجاهر در سطح شهر باقی نمی‌گذاریم.

سرهنگ عزیزی بر لزوم پلاک‌گذاری چرخ زباله‌گردها تأکید کرد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد، افراد شناسایی می‌شوند؛ با این توضیح که زباله‌گردی شغل پُرسودی بوده و برخی از افراد به انجام آن تمایل دارند، اما بعضاً مردم فکر می‌کنند تمام آن‌ها معتاد متجاهر هستند. شهرداری باید نسبت به این کار اهتمام کرده و سامان‌دهی امر را برعهده بگیرد، ما نیز پیگیر هستیم.

وی در ادامه به مصرف مواد مخدر صنعتی نیز اشاره کرد و درخصوص وضعیت استان همدان در این خصوص گفت: گزارش‌ها حاکی از مصرف سالویا در همدان حکایت دارد که نشاط‌آور بوده و با لذت زودگذر همراه است، حشیش، شیشه، هروئین و تریاک نیز همچنان وجود دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان به تشریح وضعیت نوجوانان در مدارس نیز پرداخت و متذکر شد: آمارهای دقیق اعتیاد نوجوانان در دست آموزش‌وپرورش است، اما ما هم انکار نمی‌کنیم که این مهم وجود دارد؛ رویکرد اساسی ما در این راستا، پیشگیری و مبتنی بر آموزش همگانی به‌ویژه در دوره متوسطه اول است، چراکه این گروه خطرپذیرتر هستند.

سرهنگ عزیزی در خاتمه سخنان خود با اشاره به حضور کارشناسان در 150 مدرسه و آموزش اولیا، مربیان و دانش‌آموزان، اذعان کرد: وضعیت استان ما ازلحاظ آلودگی مصرف نسبت به استان‌های دیگر بهتر بوده و در رتبه 23 کشور قرار داریم.

 

 

شناسه خبر 72479