شناسه خبر:72613
1402/5/26 10:21:02

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی یکی از علت‌‎های ناباروری در بانوان را انسداد لوله‌های فالوپ عنوان کرد و گفت: در صورتی که لوله‌های فالوپ دچار هر اختلالی ازجمله التهاب یا چسبندگی یا انسداد باشند، روند باروری هم دچار اختلال می‌شود.

لعبت جعفرزاده با اشاره به اینکه افزایش سن در بانوان مهم‌ترین عامل در ناباروری آن‌ها محسوب می‌شود، اظهار کرد: سن ایده‌ال برای باروری بانوان از 20 سالگی‌ تا 35 سالگی است و بانوانی که سیکل ماهانه مرتب داشته و مشکلات هورمونی ندارند با خیال راحت می‌توانند باردار شوند.

وی با بیان اینکه از شروع قاعده‌گی14 الی 15 سالگی تا زمانی یائسگی حدود 50 سالگی زمان باروری بانوان است، افزود: باروردی در سن کمتر از 18 سال و بیشتر از 40 سال، زمان‌های پر خطر برای بارداری بانوان به شمار می‌رود.

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی شایع‌ترین علل ناباروردی در بانوان را اختلال در تخمگ گذاری دانست و افزود: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که در اصطلاح به آن تنبلی تخمدان گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین علل اختلال هورمونی در بانوان است.

جعفرزاده گفت: در این سندرم که مهم‌ترین نشانه آن بی‌نظمی در قاعدگی است، روند بلوغ تخمک‌ها و ترشح هورمون‌های تولید مثلی دچار اختلال می‌شود. این سندرم ممکن است با علائم دیگری مانند رشد موهای زائد به‌ویژه در صورت و سینه، آکنه و چاقی هم همراه باشد.

وی بیان کرد: برخی بانوان با مشکلات اختلال در باروری روبرو هستند و زمانی که مشکل آن‌ها به هر دلیلی برطرف شود باردار خواهند شد پس نازایی مطلق بسیار نادر است و بسیاری از عوامل نازایی قابل درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که تأخیر در بارداری دارند با مراجعه به پزشک آزمایش‌های مورد نیاز تنبلی تخمدان برای آن‌ها انجام شود، تصریح کرد: این مشکل با مصرف دارو قابل درمان است، البته درمان تنبلی تخمدان زمانبر است و ممکن است چندین ماه به طول بینجامد.

این جراح و متخصص زنان یکی دیگر از علت‌های ناباروری در بانوان را انسداد لوله‌های فالوپ عنوان کرد و افزود: لوله‌های رحمی یا لوله‌های فالوپ محل تلاقی تخمک و اسپرم و انجام لقاح است. در صورتی که لوله‌های فالوپ دچار هر اختلالی ازجمله التهاب یا چسبندگی یا انسداد باشند، روند باروری هم دچار اختلال می‌شود.

جعفرزاده با اشاره به اینکه عفونت‌های دستگاه تناسلی اختلال و مشکلاتی را در مسیر دهانه رحم و خود رحم ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: شرایط بارداری باید مناسب باشد به طوری که برخی عفونت‌های رحمی می‌تواند در باروری اختلال و در مسیر لوله‌های فالوپ انسداد ایجاد کند و این التهاب و چسبندگی‌ها باعث ناباروری در بانوان شود پس باید این عفونت‌ها درمان شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: افزایش سن بانوان و تأخیر در بارور شدن از علت‌های اصلی عفونت در دستگاه تناسلی بانوان است.

وی با بیان اینکه شرایط رحم برای بارداری باید مناسب و نرمال باشد، یاد آور شد: مشکلات رحمی، ازجمله نامناسب بودن شرایط اندومتر، وجود فیبروم و پولیپ، وجود دیواره یا سپتوم و ناهنجاری‌های شکلی مثل تک‌شاخ بودن رحم می‌توانند باعث ناباروری، سقط مکرر و یا زایمان زودرس شوند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی تصریح کرد: هرچه سن بارداری بالاتر برود احتمال فشار خون بارداری، دیابت بارداری، جدا شدن حفت و مشکلات مربوط به باروری در بانوان در زمان بارداری افزایش پیدا می‌کند و هرچه بانوان در سن پایین‌تر بارور شوند مشکلات برای آن‌ها کمتر خواهد شد و قطعا بارداری راحت‌تری را سپری می‌کنند.

جعفرزاده گفت: بهترین زمان برای نخستین مشاوره بارداری زمانی است که خانم باردار نیست ولی قصد بارداری دارد و سه ماه قبل از بارداری با مراجعه به پزشک و انجام یکسری آزمایش‌های مورد نیاز مثل مشکلات کم‌خونی، بیماری کلیوی، عفونت‌ها، سونوگرافی، پاپ‌اسمیر انجام شده و لازم است این افراد یک تا سه ماه قبل از بارداری اسیدفولیک مصرف کنند.

شناسه خبر 72613