شناسه خبر:72781
1402/5/31 09:46:40

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه میزان خرید تضمینی گندم را 800 هزار تن اعلام کرد و گفت: پس از پیگیری‌های استاندار کرمانشاه و برخی نمایندگان استان، بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان از طلب کشاورزان استان پرداخت شد.

در سال زراعی جاری حدود 400 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کرمانشاه شامل حدود 300 هزار هکتار از اراضی دیم و 100 هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت گندم رفته است.امسال به فضل الهی بارندگی‌ها خوبی در سطح استان داشتیم که به نوبه خود سبب برکت و وسعت رزق در زمین‌های کشاورزی شد، به طوریکه رکود 15 سال اخیر، در خرید تضمینی گندم در کرمانشاه شکسته شده است.

خوشه‌های طلایی گندم در مزارع کرمانشاه امسال بیش از سال‌های دیگر زیر تابش خورشید، خودنمایی می‌کرد، صدای کمباین در مزارع و پرشدن سریع انبارهای آن کشاورزان را خوشحال و امیدوارتر از هر زمانی دیگر می‌کرد که خدا را شکر امسال حاصل دسترنج خود را به خوبی گرفته‌ایم.

از این رو برای رهایی از سودجویی دلالان، گندم‌های خود را به 35 مرکز خصوصی، 6 مرکز دولتی و هشت مباشر تعاون روستایی که عهده‌دار خرید تضمینی گندم در استان بودند، تحویل دادند.

اما از اوائل تیرماه، وقفه‌ در پرداخت مطالبات گندمکاران سبب نارضایتی آن‌ها شد. به همین دلیل جمع کثیری از کشاورزان کرمانشاه 25 مرداد‌ماه به دلیل عدم پرداخت مطالبه گندم خود در مقابل درب ورودی استانداری تجمع و به این روند اعتراض کردند. محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در جمع آن‌ها حاضر شد.

استاندار کرمانشاه در اجتماع نماینده‌های کشاورزان و گندمکاران استان از پرداخت بخشی از مطالبات آنان در هفته جاری خبر داد؛ قولی که 29 مردادکاه محقق شد.

علی ملکشاهی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، از پرداخت بیش از 40 درصد از مطالبات گندمکاران کرمانشاهی خبر داد.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های استاندار کرمانشاه و برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، 29 مرداد با واریز بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان کرمانشاهی در مجموع مبلغ پرداختی به کشاورزان به رقم 4 هزار و 777 میلیارد تومان رسید.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به خرید تضمینی بیش از 797 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، افزود: با نزدیک شدن میزان خرید تضمینی گندم به رقم 800 هزار تن، رکورد خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه طی 15 سال گذشته شکسته شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال کرمانشاه جزء 4 استان برتر کشور در زمینه خرید تضمینی گندم قرار دارد و به طبع آن درصد واریزی به حساب کشاورزان نیز نسبت به سایر استان‌های کشور از رقم بالاتری برخوردار است.

ملکشاهی افزود: خرید تضمینی گندم در اکثر نقاط استان به پایان رسیده، اما به منظور رفاه حال کشاورزانی که تاکنون موفق به برداشت گندم نشده‌اند سیلوهای دولتی شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین و سنقرو کلیایی و چند سیلوی منتخب بخش خصوصی در شهرستان‌های سردسیر استان آماده خدمت‌رسانی به کشاورزان گرامی هستند.

وی گفت: با احتساب مبلغ پرداختی مورخ 29 مردادماه به حساب کشاورزان تمامی کشاورزانی که تا مورخ 21 تیرماه گندم خود را به مراکز خرید تضمینی تحویل داده مطالبات خود را دریافت کردند.

شناسه خبر 72781