شناسه خبر:72882
1402/6/2 11:28:12

استاندار همدان گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، صنعتی و خدمات، امسال از یک‌هزار و چهار پروژه بهره‌برداری خواهد شد.

سپهرغرب- گروه خبر، سمیرا گمار؛ علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران به‌مناسبت هفته دولت با گرامیداشت یاد و نام امام راحل، شهدای عزیز و هشت‌ هزار شهید استان، روز همدان را تبریک گفت و افزود: دولت مردمی ایران قوی در طول دو سال گذشته توانسته با چیرگی بر مشکلات، فضای کشور را به تثبیت موقعیت اقتصادی و بهتر شدن امور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی رسانده و شتابان رو به جلو باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در بخش‌های گوناگون علم و فناوری نیز توفیقات خوبی حاصل شده که نتیجه تلاش فرزندان ایران اسلامی است.

 

استاندار همدان با اشاره به عملکرد دولت‌مردان در استان، تصریح کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، صنعتی و خدمات، امسال از یک‌هزار و چهار پروژه بهره‌برداری خواهد شد.

 

قاسمی‌فرزاد در ادامه با اشاره به جزئیات این پروژه‌ها به تفکیک هر شهرستان، بیان کرد: تعداد پروژه‌ها در همدان 146 مورد، تویسرکان 65 مورد، اسدآباد 87 مورد، بهار 73 مورد، کبودراهنگ 164 مورد، رزن 113 و درگزین 57 مورد با اعتبار 16 هزار و 550 میلیون تومان خواهد بود.

 

وی با اشاره به پروژه‌های کلنگ‌زنی، اظهار کرد: 175 پروژه نیز با اعتباری بالغ‌بر 39 هزار و 970 میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.

 

استاندار همدان با این بیان که درمجموع طی هفته دولت 56 هزار و 530 میلیارد تومان پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد که شامل یک‌هزار و 179 پروژه خواهد بود، سخنان خود را در این بخش پایان داد.

 

قاسمی‌فرزاد در ادامه با مقایسه اقدامات انجام‌شده در دو سال گذشته و سال جاری، تصریح کرد: در دو سال قبل طی هفته دولت و دهه فجر درمجموع دو هزار و 710 پروژه با 11 هزار و 600 میلیارد تومان داشته‌ایم، اما امسال 56 هزار و 530 میلیارد تومان پروژه داریم که رشد قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اقدامات دو سال گذشته در حوزه عمرانی، عنوان کرد: تأمین آب از سد تالوار با اعتبار یک‌هزار و 500 میلیارد تومان و آب بالای هزار لیتر در ثانیه، یکی از اقدامات مهم بوده که البته مصرف آب امسال افزایشی بوده و نیاز است رسانه‌ها پای کار بوده و این مسئله را تبیین کنند. هر رسانه‌ای با گزارش‌های تبیینی خود استفاده نادرست مردم در بخش آب را کاهش دهد، مشمول پاداش خواهد شد.

 

استاندار همدان سپس با اشاره به دغدغه تأمین مسکن برای مردم عزیز، متذکر شد: الحاق زمین در 28 شهر انجام شده که طی هفته دولت برخی واگذار خواهد شد. ضمن اینکه در خردادماه شاهد کلنگ‌زنی پروژه 11 هزار واحدی بودیم که آن نیز پیشرفت خوبی داشته است.

 

قاسمی‌فرزاد به ایجاد شهرک اکباتانا که چهار دهه بلاتکلیف بوده و با تلاش‌های صورت‌گرفته تعیین تکلیف شد نیز اشاره کرد و افزود: تکمیل بیمارستان اکباتان، راه‌اندازی مرکز جامع سرطان، به ثمر رسیدن کنارگذر غربی و پیشرفت ایستگاه راه‌آهن از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

 

وی یادآوری کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته این بود که طرح جامع شهری بعد از 6 سال بلاتکلیفی، به سرانجام رسید. مقدمات ثبت جهانی هگمتانه نیز توسط ارزیابان یونسکو انجام شده که امروز مستقر خواهند شد و ارزیابی خود را آغاز خواهند کرد؛ بنده به‌طور ویژه از همراهی رسانه‌ها در این بخش ممنونم.

 

استاندار همدان در ادامه به پنجره واحد برای صدور پروانه ساختمانی نیز اشاره کرده و با ابراز خرسندی از اقدامات صورت‌گرفته، اذعان کرد: تأمین آب شرب برای 160 روستا و مقدمه‌چینی برای تأمین آب 200 روستای بالای 20 خانوار نیز در دست اقدام است.

 

قاسمی‌فرزاد سپس به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در حوزه اقتصادی پرداخت و خاطرنشان کرد: واگذاری 9 فرصت سرمایه‌گذاری خارجی و فراهم کردن مقدمات 12 فرصت دیگر در این بخش، راه‌اندازی سامانه کار اینجا، راه‌اندازی سامانه اجاره مسکن، راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند بازار، ایجاد بازارچه محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره و تحقق 46 درصدی اشتغال تعهدشده در استان، از اقدامات صورت‌گرفته در بخش اقتصادی است.

 

وی ادامه داد: اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، اجرای 347 مصوبه ستاد تسهیل، تشکیل جلسه مدیریت مصرف برق، پیگیری و تعیین تکلیف 56 واحد تولیدی تحت تملک بانک، تصویب و جذب پنج سرمایه‌گذاری خارجی، تشکیل ستاد دانش‌بنیان و کسب رتبه برتر، افزایش 43 درصدی صادرات از گمرک استان، راه‌اندازی و توسعه 240‌ هکتار گلخانه و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز از دیگر موارد اقتصادی مهم انجام‌شده است.

 

استاندار همدان در بخش سوم سخنان خود به تعدادی از سؤالات خبرنگاران پاسخ داده و با اشاره به پرسشی درخصوص پتروشیمی هگمتانه، گفت: چند جلسه با وزرای ذی‌ربط برگزار شده، مسئله این است که این مجموعه خوراک مصوب ندارد و باید خوراکش را از بورس تهیه کند، اما با پیگیری‌های انجام‌شده مقادیری خوراک تأمین شد؛ علاوه‌بر این ما درصددیم طی توافقات انجام‌شده با ورود سرمایه‌گذار و شرکت‌های بزرگ، تأمین خوراک از جانب آن‌ها صورت گیرد و تبدیل و فرآوری با پتروشیمی هگمتانه باشد.

 

قاسمی‌فرزاد در ادامه به وضعیت کارخانه کیوان نیز اشاره کرد و افزود: مالک عزم و اراده جدی برای سامان‌دهی وضعیت این کارخانه ندارد؛ پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف این مجموعه از طریق مقامات قضائی کشوری در دست انجام است.

 

وی سپس به پُل‌های عابر پیاده و مشکلات آنان پرداخت و گفت: این مسئله مطالبه ما از مدیریت شهری است؛ پاسخ آن‌ها این بوده که سامان‌دهی وضعیت پُل‌ها برای پیمانکار صرفه اقتصادی ندارد، البته معاونت عمرانی استانداری به‌طور خاص این موضوع را پیگیری می‌کند.

 

استاندار همدان همچنین با اشاره به استمرار پروازها و ضمن ابراز خرسندی از پروازهای موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش ایام حج، ابراز کرد: مذاکراتی با ایران‌ایر و بخش خصوصی به این منظور صورت گرفته که با توجه به ترافیک پروازها در اربعین، اعلام آمادگی صورت نگرفت؛ اما قطعاً بعد از ایام اربعین حسینی پروازهای همدان- عتبات پیگیری خواهد شد.

 

قاسمی‌فرزاد به تصفیه‌خانه شیخی‌جان و وضعیت آنجا نیز اشاره و تصریح کرد: درحال حاضر قدرت تصفیه این تصفیه‌خانه بیش از یک‌هزار 800 لیتر درنظر گرفته شده که فعلاً حدود 800 تا یک‌هزار لیتر انتقال داده می‌شود. طی روزهای آتی این رقم به یک‌هزار و 200 لیتر و تا پایان سال به یک‌هزار و 800 لیتر خواهد رسید. اعتبار آن نیز گلوبال بوده و بیش از یک‌هزار و 500 میلیارد تومان درمجموع صرف انتقال و تصفیه شده که البته مبالغی نیز برای ادامه کار مورد نیاز است.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تشکیل شورای هیئت اندیشه‌ورز و انتخاب اعضای آن نیز گفت: اعضای این شورا افراد صاحب‌نظر و برگزیده‌های دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های جهادی هستند.

 

استاندار همدان سپس با اشاره به اینکه روز همدان مادامی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسد در حد نام باقی خواهد ماند، اظهار کرد: ما در حد توان خود این روز را گرامی داشته و بر مدنیت همدان که هویت آن را شکل داده، تأکید و توجه خواهیم کرد. اگر افراد صاحب‌نظر نیز پیشنهاد ویژه‌ای برای گرامیداشت این روز دارند، ما از آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

 

قاسمی‌فرزاد به پرداخت تسهیلات نیز اشاره کرد و گفت: تأکید ما این است که بانک‌ها به تأسی از بانک مرکزی سرعت پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را با ضرب‌آهنگ بیشتری دنبال کنند؛ اگر جایی وضعیت نامتعارف و کُندی را مشاهده کردید، به ما اطلاع دهید.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر گمانه‌هایی درخصوص سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان نیز اظهار کرد: این کار به شرط تحقق 50 درصدی اعتبارات سفر نخست انجام خواهد شد؛ پیشرفت فیزیکی 100 درصدی انتقال آب از تالوار، تکمیل بیمارستان اکباتان و افتتاح رسمی آن با حضور رئیس‌جمهور انجام خواهد شد.

 

وی عدم توجه به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در استان را نیز تکذیب کرد و متذکر شد: ما هر کمکی از دستمان بربیاید، در بخش اسکان و تغذیه با اعتباری بالغ‌بر پنج میلیارد تومان برای میهمانان انجام خواهیم داد، اما تأمین اعتبارات اصلی با مجری برنامه است.

 

 

شناسه خبر 72882