شناسه خبر:72941
1402/6/5 09:00:02

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: هفت طرح شامل بندهای رسوب‌گیر با بهره‌گیری از اعتبارات ملی و استانی تکمیل و هفته دولت سال جاری بهره‌برداری می‌شود.

«اسفندیار خزائی» روز شنبه اظهار کرد: احداث بندهای رسوب‌گیر با مشخصات فنی «سنگی ملاتی، خشکه‌چین و گابیون‌بندی» و ظرفیت 100 تا 700 متر مکعب آب با ارتفاع تا 4.5 متر در 6 شهرستان اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: پنج طرح از این تعداد با بهره‌گیری از منابع ملی و دو طرح از محل منابع استانی اجرایی شده و درمجموع اجرای این هفت طرح 139 میلیارد و 264 میلیون ریال هزینه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: اجرای بند رسوب‌گیر در کنترل رسوب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل سیلاب بسیار مؤثر است.

خزائی گفت: تاکنون 24 هزار بند و سازه رسوب‌گیر از ارتفاع یک تا 6 متر متناسب با حجم آب مخزن، روان‌آب‌های حوزه بالادست در استان همدان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: احداث هر بند خشکه‌چین به‌طور متوسط 10 میلیون ریال و گابیونی و سنگی ملاتی 15 میلیون ریال به‌ازای هر متر مکعب برای دولت هزینه در بر دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: احداث این بندها موجب کنترل 100 میلیون متر مکعب روان‌آب در سال شده است؛ یعنی هر سازه به‌طور متوسط 400 متر مکعب روان‌آب را در طول سال و بارش‌های مختلف کنترل می‌کند.

خزائی ادامه داد: 30 میلیون متر مکعب از روان‌آب‌های کنترل‌شده استحصال می‌شود و مابقی در لوله‌های کشاورزی پایین‌دست جریان یافته یا به مرور تبخیر می‌شود.

وی کنترل بندهای رسوب‌گیر را در کاهش فرسایش خاک نیز مؤثر دانست و گفت: احداث این بندها به‌طور متوسط دو تُن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و با توجه به وسعت 350 هزار هکتاری عملیات آبخیزداری در همدان سالانه از فرسایش 700 هزار تُن خاک جلوگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزایش تولید علوفه با توجه به مرطوب شدن اراضی مجاور بندهای آبخیزداری، رفع تشنگی حیات وحش با فراهم کردن زمینه جمع شدن آب، فرود پرندگان در این محل‌ها و افزایش شمار آبزیان را از دیگر مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست.

خزائی افزود: همچنین سرسبزی و آبادانی دشت‌ها و طبیعت استان موجب رغبت گردشگران برای حضور در این مناطق و توسعه و تقویت طبیعت‌گردی و گردشگری طبیعی می‌شود.

به گفته استاندار همدان هفته دولت 1402 یک‌هزار و چهار طرح عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به ارزش 165 هزار و 500 میلیارد ریال در این استان بهره‌برداری می‌شود؛ همچنین عملیات اجرایی 175 طرح عمرانی با اعتبار 399 هزار و 700 میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

شناسه خبر 72941