شناسه خبر:73443
1402/6/19 12:18:34

سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان نسبت به خرید آنلاین نوشت‌افزار هشدار داد و گفت: افراد سودجو با ترفند فروش کیف، کفش و لباس مدرسه و جمع‌آوری کمک برای دانش‌آموزان نیازمند در فضای مجازی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ «محمدباقر زارعی» روز شنبه اظهار کرد: مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از کاربران، از هر موقعیت و مناسبتی برای رسیدن به اهداف خود سوء‌ استفاده می‌کنند و در آستانه بازگشایی مدارس نیز برخی افراد سودجو با سوء استفاده از این رویداد و در پوشش فروشگاه‌های آنلاین همچنین کمک به افراد نیازمند برای خرید نوشت‌افزار دست به کلاهبرداری می‌زنند.

وی احتمال داد: افراد سودجو با طراحی فروشگاه‌های جعلی فروش کیف، کفش و لباس مدرسه با قیمت‌های کمتر از نرخ بازار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شهروندان را تطمیع و اغفال کرده و بعد از دریافت وجه، کالایی برای آن‌ها ارسال نمی‌کنند و یا کالایی باکیفیت بسیار پایین‌تر از تصاویر تبلیغ‌شده ارسال می‌کنند.

سرپرست پلیس فتا همدان اظهار کرد: همچنین در برخی موارد ممکن است با انتشار تصاویر دانش‌آموزان بی‌بضاعت با عنوان جمع‌آوری کمک، برای خرید نوشت‌افزار و رساندن اقلام به این دانش‌آموزان سعی کنند که احساسات مردم را تحریک و با ارسال لینک‌های جعلی در شبکه‌های ‌اجتماعی اطلاعات بانکی شهروندان را سرقت و حساب آن‌ها را خالی کنند.

سرهنگ زارعی به شهروندان توصیه کرد: شهروندان برای خرید اینترنتی مطمئن از فروشگاه‌هایی دارای نشان اعتماد الکترونیک استفاده و از اعتماد به صفحه و سایت‌های ناشناخته خودداری کنند.

وی ادامه داد: همچنین شهروندان برای هرگونه واریز وجه جهت کمک‌هزینه‌ خرید نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان نیازمند، فقط از طریق شماره حساب‌های نهادهای معتبر و سازمان‌های مربوطه اقدام و از پرداخت‌ اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی به افراد ناشناس خودداری کنند.

 

شناسه خبر 73443