شناسه خبر:73461
1402/6/19 13:10:12
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان:

فصل شیدایی نشان داد هنر بهترین ابزار برای تبلیغ است

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان گفت: توجه به هنر در تبلیغ نشان داد می‌توان در این حوزه کار اثرگذار کرد که نتایج و رضایت عمومی این مهم را تصدیق می‌کند؛ ما اگر زیرساخت‌هایی به‌طور ثابت برای اجرای برنامه‌های آیینی در استان داشته باشیم، می‌توانیم از این راه به سوی هدف ارتقای فرهنگ، گام برداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در جلسه شورای فرهنگ عمومی که روز گذشته با حضور مسئولان در سالن شهدای استانداری تشکیل شد، با قدردانی از کلیه دست‌اندرکاران هموارسازی پیاده‌روی اربعین با عبور چهار میلیون زائر از استان، ابراز کرد: حجم کار رسانه‌ای برای این اقدام بزرگ در سطح ملی کم بود که نیاز است به آن توجه شود؛ ضمن اینکه نیاز است از همه عناصر و حلقه‌های میانی که زحمت کشیدند، قدردانی شود.

وی سپس به اجرای نمایش فصل شیدایی در استان اشاره کرد و افزود: توجه به هنر در تبلیغ نشان داد می‌توان در این حوزه کار اثرگذار کرد که نتایج و رضایت عمومی این مهم را تصدیق می‌کند؛ ما اگر زیرساخت‌هایی به‌طور ثابت برای اجرای برنامه‌های آیینی در استان داشته باشیم، می‌توانیم از این راه به سوی هدف ارتقای فرهنگ، گام برداریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به تشکیل چهار کمیته، تصریح کرد: آیین‌نامه جدید تقریباً آماده شده، اما سه یا چهار ماه است که ابلاغ نمی‌شود! این تعلل را باید رفع کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: کمیته‌های «جهاد تبیین» و «کودک و نوجوان» اگر تشکیل شود، به اضافه چهار کمیته تخصصی که از قبل پیگیری شده، تزاحم ایجاد می‌کند؛ باید دوستانی که پیشنهاد داده‌اند، مشخص کنند کدام‌یک را و با چه سازوکاری می‌خواهند پیگیری کنند، هریک آیین‌نامه‌ای دارد که نیاز است پیرامون آن بحث شود.

وی در خاتمه اذعان کرد: باید اعضا و دبیر کمیته‌های جهاد تبیین و کودک و نوجوان به‌طور دقیق مشخص شوند تا بتوان آیین‌نامه را تعیین کرده و مصوبه‌ها لازم‌الاجرا شود.

* جشن‌های هفته وحدت راهی برای مقابله با دسیسه‌های دشمن

استاندار همدان نیز با اشاره به انجام اقدامات بی‌نظیر انجام‌شده طی هفته دولت در استان و برپایی باشکوه راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: کار موکب‌های همدان در ایام اربعین در سطح کشور نظیر نداشت. کیفیت ارائه خدمات به زائران تحسین همگان را برانگیخت، بنده از همه این عزیزان تشکر می‌کنم و از رسانه‌ها می‌خواهم جدی‌تر و پُررنگ‌تر به انعکاس این ماجرا بپردازند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: اعزام 586 اتوبوس از مرز خسروی به مرز مهران که قصد داشتند خالی به تهران برگردند، از دیگر اقداماتی بود که با هوشیاری و رصد پلیس راه و راهور استان شکل گرفت و صدها زائر را از بلاتکلیفی نجات داد.

وی با اشاره به پیش رو بودن هفته‌ وحدت، گفت: باید همه ظرفیت خود را برای مقابله با دسیسه دشمنان در بزرگداشت این هفته و تمرکز بر گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) به‌کار بگیریم تا از این طریق و برپایی جلسات جشن و سرور، بتوانیم نقشه‌های دشمنان را خنثی کنیم.

وی در پایان سخنان خود نیز بر آمادگی کلیه عوامل و دست‌اندرکاران ذی‌ربط برای برگزاری یک انتخابات پُرشور در استان تأکید کرد.

* با تبیین آینده روشن و امیدوارانه را برای جوانان و نوجوانان تصویر کنید

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: مردم و خادمان استان همدان از نجف و کربلا تا همدان درخصوص اربعین خوب عمل کرده و همه پای کار بودند. کار مال مردم است و برای همین به چشم همه می‌آید و حسرت و تحسین همگان را برمی‌انگیزد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: دشمن تلاش می‌کند بگوید حکومت ناکارآمد بوده و این مشکل از اسلام است. اینجا جهاد تبیین به‌کار می‌آید؛ باید با تمام قوا وارد میدان شد. تبیین گاهی درد دارد، کتک دارد، اما اشکالی ندارد، باید تحمل و نقشه‌های دشمن را خنثی کرد.

وی گفت: جوان و نوجوان ما به‌خاطر داستان‌سرایی بیگانگان فکر می‌کند آینده‌اش مبهم است؛ باید این مهم را تبیین کرد که آینده روشن و امیدوارانه است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه ما موظفیم مطابق مشی رهبر انقلاب زحمات و خدمات را به مردم بگوییم؛ درعین‌حال اشکالات و نواقص را هم مطرح کنیم. روزی که موفق شویم نکات مثبت را نسبت به نکات منفی افزایش دهیم، شورای فرهنگ عمومی موفق عمل کرده است.

حاجی‌بابایی در پایان تأکید کرد: با توجه پیش رو بودن اول مهر نیازمند راه‌اندازی یک موج مثبت در استان و کشور هستیم تا جوانان ما دلگرم شوند. امروز ستون و محور کارهای ما ایمان و امید است؛ هر کاری مغایر با ایمان و امید مردم باشد، صحیح نیست.

* صدور گذرنامه زیارتی برای مردم همدان و استان‌های مجاور در ایام اربعین

فرمانده انتظامی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به مأموریت محوله به فراجا در ایام اربعین، اذعان کرد: صدور گذرنامه به‌ویژه گذرنامه‌های زیارتی با مشارکت و مساعدت همه مسئولان ذی‌ربط صورت گرفت و به‌حمدالله به‌خوبی انجام شد، اگرچه ما تا دستیابی به رضایت خالق و ولی‌نعمت‌های خود فاصله داریم.

سردار سلمان امیری افزود: افزایش تعداد کاربرها از دو به 35 و افزودن پنج کاربر شبانه‌روزی در استان برای صدور گذرنامه نه‌تنها کار مردم استان را پیش برد، بلکه از استان‌های مجاور هم مراجعه داشتیم.

وی تأکید کرد: در حوزه‌های راه‌ها و محورهای مواصلاتی نیز کمترین کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم، صورت گرفت؛ خاک پای زائران سرمه چشمان ما است و امیدوارم کیفیت خدمات مقبول بوده باشد.

فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ابراز کرد: سال گذشته بسیاری از جوانان ما با ناآگاهی مرتکب اقداماتی شدند، امسال باید این مهم را مورد توجه داد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

* تشکیل ستاد کمک به زائرانی که در مرز مهران مانده بودند...

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز یادآوری کرد: خدمات‌رسانی در حوزه اربعین هنوز به اتمام نرسیده است، ما بعد از پایان این خدمات برنامه‌ای برای تقدیر از ستاد اربعین استان و کمیته مشارکت‌های مردمی برگزار خواهیم کرد.

حسن رضانیا ابراز کرد: تشکیل ستاد کمک به زائرانی که در مرز مهران مانده بودند، با ارائه خدمات توسط صدها سرویس از کارهای بزرگی بود که با رهنمود نماینده ولی فقیه در استان شکل گرفت و شایسته تقدیر است.

* محتوا باید به گوش مخاطب برسد

فرماندار همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دشمن در پی برجسته کردن نقاط ضعف و القای ناکارآمدی و یأس در جامعه است، عنوان کرد: روایت پیشرفت باید در جهاد تبیین لحاظ شود و حضور رسانه‌ای‌ها مهم است. اینکه ما هرجا می‌رویم یک عده مخاطب ثابت داشته باشیم، نمی‌توانیم بگوییم موفق بوده‌ایم، باید محتوا به گوش مخاطب برسد.

مسلم مخفی افزود: دشمن برای عدم اطلاع‌رسانی اربعین برنامه دارد؛ ما باید با لحاظ این مسئله رسانه را پای کار آورده و با استفاده از ظرفیت خانه مطبوعات، بسیج رسانه و کلیه‌ دغدغه‌مندان رسانه‌ای، برای بیان این حماسه عظیم در جامعه گام برداریم.

* تابستان پُررونق همدان در عرصه فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری رویدادهای مختلف در استان همدان، گفت: برنامه‌های هفته دولت، هفته بوعلی‌سینا، انجام برنامه‌های فرهنگی منتهی به کنگره شهدا، اجرای برنامه باشکوه فصل شیدایی و ده‌ها برنامه دیگر، نشان داد فصل پُررونقی در عرصه فرهنگ داشته‌ایم.

مسعود ویژه خاطرنشان کرد: در جلسات قبل مطرح شده بود که کمیته‌های تخصصی در ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل و مسائل در آنجا بررسی و خروجی در صحن شورا بررسی شود؛ دو پیشنهاد در این زمینه مطرح شد.

* پیشنهاد تشکیل دو کمیته با توجه به اقتضائات استان

مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در امر جبهه‌سازی فرهنگی اجتماعی در توضیح این دو پیشنهاد مطرح کرد: نقش اول شورا این است که قرارگاه هماهنگ‌کننده باشد؛ آسیب شورا عدم اتصال به مردم و میدان است که باید رفع شود. مسئله دیگر این است که اگر مصوبات شورا به شکل تخصصی پیگیری شود، اثرش در میدان هم بیشتر خواهد بود.

شورا قصری‌فر افزود: پیشنهاد ما تشکیل کمیته برای شناسایی مسائل و یافتن راهکار با ظرفیت‌های مردمی و ارائه‌ آن به صحن علنی شورا و نظارت بر حُسن اجرای آن است. کمیته اول پیشنهادی جهاد تبیین و کمیته دوم کودک و نوجوان است؛ البته با این قید که اقتضائات استان در آن لحاظ شود.

 

 

شناسه خبر 73461