شناسه خبر:74285
1402/7/13 09:35:12

کاتالیست واحد RCD پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد.

رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند دوازدهم مهرماه 1402 در آیین رونمایی از کاتالیست RCD، بیان کرد: بومی سازی کاتالیست، کاری کاملا تیمی بوده است و با همت پالایشگاه شازند و شرکت اکسیر نوین، کار تست کاتالیست در سخت ترین زمان(آذرماه 1401 و سردترین ماه سال در شازند) انجام گرفت و تدابیری بالایی در این رابطه اندیشیده شد.

 

وی با اشاره به اینکه نیاز پالایشگاه شازند به این کاتالیست 750 تن است، گفت: حدود 500 تن توسط شرکت اکسیر نوین تهیه شد و مابقی نیاز نیز از کاتالیست‌های سال‌های گذشته تامین شد که البته تهیه، ترخیص و تامین هزینه آن، کاری نفس گیر بود.

 

به گزارش ایسنا، در این آیین، محمدی رییس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند با اشاره به بارگیری کاتالیست داخلی همراه با کاتالیست مازاد در انبار واحد RCD بیان کرد: تفاهم نامه پیرامون تولید این کاتالیست در سال 1398 منعقد و پس از یک سال مقرر شد که شرکت اکسیر نوین ساخت کاتالیست را ظرف 1.5 سال دنبال کند که این شرکت در گام نخست حدود 500 تن کاتالیست را وارد پالایشگاه کرد و برای تامین باقیمانده کاتالیست مورد نیاز( حدود200 تن) باید اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده می‌شد.

 

وی تصریح کرد: ادامه واحد RCD، واحد RFCC است که و اگر کاتالیست باقی مانده تامین نمی شد علاوه بر تاثیر بر عملکرد واحد RFCC روزانه دو میلیون دلار خسارت به سیستم وارد می‌شد ولی به سرعت و با همت مهندسین و کارشناسان پالایشگاه برای تامین باقی مانده کاتالیست اقدامات موثر رقم خورد.

 

در این آیین، محمد امیدی مدیرعامل شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا اظهار کرد: شرکت از سال 1391 تولید صنعتی کاتالیست را آغاز کرد و با ظرفیت سه هزار تن و 60 نوع محصول فعال شد. با توجه به وابستگی شرکت به کاتالیست طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید به 10 هزار تن در سال رسید و تولید 110 نوع محصول دنبال شد.

 

وی تصریح کرد: کاتالیست RCD یکی از با اهمیت ترین کاتالیست هاست و تامین آن از خارج مشکلات زیادی از جمله تاخیر در واردات و خروج ارز به دنبال داشت که به همین دلیل به همراه پژوهشکده صنعت نفت به طرح تهیه این کاتالیست ورود کردیم و طراحی، مهندسی و ساخت خط تولید با سرمایه گذاری 30 میلیون یورو آغاز شد و پس از عقد تفاهم نامه با پالایشگاه شازند در دیماه 1401 کاتالیست بارگیری شد و امروز در بهترین شرایط است.

 

امیدی اضافه کرد: سولفور این کاتالیست بین سه تا چهار هزار ppm است و در دمای پایین تر نسبت به کاتالیست‌های دیگر تهیه شده است.

شناسه خبر 74285