شناسه خبر:74320
1402/7/15 09:17:31

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با بیان اینکه مدیران قبل از پذیرش مسئولیت باید نسبت به وظایف قانونی خود آگاه باشند و به آن عمل کنند گفت: در حکومت اسلامی مسئول نباید بگوید من مامور و معذورم، قانون برای تحقق عدالت در جامعه است، قانون تدوین می‌شود که عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه محقق شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی - سیاسی نماز جمعه با تاکید بر رعایت تقوای الهی اظهار کرد: تقوا ابزاری برای رشد افراد و مانعی بر افتادن در دام فریب در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه سیاسی است، اگر انسان خود را به قدرت تقوا مجهز کند طبق وعده الهی فریب نخواهد خورد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم نیز تاکید کرده اگر تقوای الهی را رعایت کنید به شما قدرت تشخیص داده می‌شود گفت: تشخیص درست یا اشتباه بودن یک کار و یا رفتار با تقواست.

امام جمعه همدان افزود: با نگاهی به تاریخ سیاسی و سیره امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب قدرت فهم بالای ولایت فقیه در شناخت فتنه‌ها و تشخیص عملکرد جریانات سیاسی مشخص می‌شود که این موضوع محصول تقواست.

وی در ادامه امنیت و عدالت و رفاه اقتصادی را نیاز اصلی یک جامعه دانست و با بیان اینکه امام راحل امنیت را قبل از رفاه مطرح می‌فرمودند گفت: جامعه‌ای که امنیت نداشته باشد عدالت و رفاه اقتصادی هم در آن محقق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه طبق فرموده امام علی(ع)، بدترین کشور و جامعه آن جایی است که امنیت نداشته باشد اضافه کرد: امروز به برکت خون شهدا، تدبیر رهبری و تلاش نیروهای نظامی و انتظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح بالایی از امنیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه دشمن همواره در تلاش است به امنیت کشور در عرصه‌های مختلف ضربه بزند گفت: اقتدار فراجا، ارتش و سپاه موجب تامین امنیت و آرامش در جامعه شده که قدردان هستیم.

امام جمعه همدان تاکید کرد: هر کس به هر شکلی بخواهد نیروهای نظامی و انتظامی کشور را تضعیف کند و یا اقتدار آنها را از بین ببرد نه تنها به نظم عمومی خیانت کرده که در بروز هر گونه هنجارشکنی و نافرمانی مدنی نقش‌آفرین خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند نظم، رعایت حریم قانون و هنجارهاست تصریح کرد: مردم سلایق مختلفی در جامعه دارند و اگر قرار باشد افراد هر قانونی که قبول ندارند را رعایت نکنند جامعه نظم خود را از دست خواهد داد.

حجت‌السلام و المسلمین شعبانی رعایت قانون را محور دانست و با بیان یکی از شعارهای هفته فراجا مسئله شهروند قانونمدار است اظهار کرد: آگاهی مردم از قانون کمک خواهد کرد آنها حق خود را احقاق کنند چراکه هرچه نسبت به قانون آگاه تر باشند بهتر می‌توانند از حق خود دفاع کرده و مطالبه داشته باشند.

وی در ادامه گفت: کسی که در کشور اسلامی مسئولیت می‌گیرد باید نسبت به وظایف قانونی خود آگاه باشد، در حالی که برخی با وجود‌ پذیرش مسئولیت اما هنوز وظیفه قانونی خود را نمی‌دانند!.

امام جمعه همدان افزود: مگر می‌شود کسی مدیر مجموعه‌ای شده باشد اما وظیفه قانونی خود را تشخیص ندهد!؟ مسئولان باید نسبت وظایف قانونی خود توجه کرده‌ و به آن عمل کنند.

وی تاکید کرد: در حکومت اسلامی مسئول نباید بگوید من مامور و معذورم، قانون برای تحقق عدالت در جامعه است، قانون تدوین می‌شود که عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه محقق شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه نمی‌توان فقط با استناد قانون عدالت را محقق کرد و هدف از تعیین مسئول آن است که به عنوان مجری قانون مشکل مردم را حل کند افزود: قانون برای تحقق اخلاق و عدالت و تامین منافع مردم تدوین شده و اگر کسی مسئولیت قبول می‌کند باید در جایی که قانون مشکل دارد و منافع مردم تامین نمی‌شود برای اصلاح قانون تلاش کند و یا راهکار قانونی برای حل مشکل پیدا کند.

وی افزود: در بعضی موارد مردم همدان سالهاست در خصوص مسئله‌ای مشکل دارند که به گفته مسئول مربوطه اجرای آن مصداق کار غیرقانونی است و کار قانونی نیز بودجه می‌خواهد، اینجا سوال مطرح می‌شود که پس مسئول در شهر چه کاره است؟ باید برای حل مشکل تلاش کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مشکل مردم باید حل شود و اگر قانون مشکل دارد باید آن را اصلاح کرد و یا برای آن راهکار قانونی پیدا کرد افزود: هیچ کس هم نباید دعوت به قانون‌گریزی کند، همه باید تابع قانون باشند تا نظم اجتماعی حفظ شود.

وی بهانه‌تراشی برای رفع مشکل مردم را مصداق ناکارآمدی عنوان کرد و گفت: مسئولی که اختلاس کند فاسد و فاسق است اما آن مدیر یا مسئولی که بهانه کرده و مشکل مردم را حل نکند ناکارآمد است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی در ادامه با بیان اینکه برخی درک صحیحی از نظام تعلیم و تربیت و آینده فرزندان مملکت ندارند افزود: امروز در آموزش و پرورش استان مشکلاتی را شاهد هستیم که وزارتخانه هرچه سریع‌تر باید فردی متخصص و متعهد فارغ از مسائل سیاسی را به عنوان مدیرکل معرفی کند.

وی در پایان با اشاره به برگزاری کنگره شهدا و اجرای یادواره‌های شهدا در استان گفت: از فردا 7 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در محل نمایشگاه‌های دائمی همدان عرضه خواهد شد که دعوت می‌کنیم والدین با فرزندان و مدارس با دانش‌آموزان از این نمایشگاه بازدید کنند.

شناسه خبر 74320