شناسه خبر:74468
1402/7/18 09:33:35

سان‌فرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا، سنگاپور پایتخت سنگاپور، برلین در آلمان، سانتیاگوی شیلی و سیدنی در استرالیا ایده‌های بسیار جالبی را برای هوشمندسازی پارکینگ‌ها ارائه داده‌اند.

* سان‌فرانسیسکو

مدیران سان‌فرانسیسکو در سال 2011 نوآوری SFpark را پیاده کردند که بر اساس آن مدیریت هوشمند پارکینگ به ارائه نوآوری‌های بسیار شامل قیمت‌گذاری پاسخگو به تقاضا، توسعه نرم‌افزارهای تردد، قابلیت پرداخت اینترنتی هزینه پارک و افزایش دسترسی به داده‌های باز و کد منبع منجر شده است.

برای مثال از سنسورهای هوش مصنوعی بهره گرفته و توانسته‌اند نگهداری وسایل نقلیه را در سراسر شهر بهینه کنند یا شهروندان را از فضاهای پارک موجود در زمان واقعی آگاه می‌کنند.

* سنگاپور

نصب شبکه‌ای از سنسورهای دیجیتالی در سراسر شهر طی سال 2014 نقش بسیار مهمی در هوشمندسازی این شهر و کشور جزیره‌ای ایفا کرد، چراکه قابلیت بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل شهری، به‌ویژه پارکینگ را از طریق این ابزارها و همچنین بستر داده‌های باز فراهم آورد.

رانندگان می‌توانند تنها از طریق وارد کردن اطلاعات اولیه شامل شماره خودرو، کد پارک وسیله نقلیه و اطلاعات پرداخت در این بستر، هزینه نگهداری وسیله نقلیه خود را براساس تعداد دقایق پارک، پرداخت کنند.

دولت سنگاپور همچنین ساختارهای پارک خودکار جدیدی را به قابلیت‌های قبلی پارکینگ‌ها افزوده که شامل یک بالابر خودرو تا هشت طبقه است؛ بازگرداندن خودرو نیز مستلزم وارد کرد یک کد چهاررقمی روی یک صفحه لمسی دیجیتالی است و می‌تواند هزینه پارک را به‌صورت اینترنتی پرداخت کند.

* برلین

مدیران برلین در سال 2016 برای حل مشکل ترافیک طرحی آزمایشی را پیاده کردند که سیستم رادارمحور برای کشف فضاهای پارک باز توسعه داده شد و قابلیت آگاهی رانندگان را از فضاهای خالی از طریق سیستمی از سنسورهای هوشمند فراهم می‌آورد. این سیستم‌ها روی لامپ‌های تیرهای چراغ برق و سایر مبلمان شهری نصب شده است که قابلیت نظارت بر فضاهای اطراف خود تا 30 متری را دارد.

* سانتیاگو

مدیران برای حل مشکل ترافیک سانتیاگو به نصب سنسورهایی در فضاهای پارک باز، همچنین بخش ورودی مناطق تجاری بسیار پرازدحام شهر پرداخته‌اند. این سنسورها داده‌های لازم را در مورد فضاهای پارک موجود از طریق یک نرم‌افزار قابل نصب روی گوشی‌های تلفن همراه در اختیار رانندگان قرار می‌دهد و از این طریق، تجمع آن‌ها را در شهر برای یافتن فضای پارک به حداقل می‌رساند.

* سیدنی

مدیران سیدنی برای حل مشکل ترافیک به همکاری با شرکت‌های فناوری مختلف پرداختند و توانستند پارک وسایل نقلیه در شهر را هوشمند کنند. نصب بالابرهای برقی پارک وسایل نقلیه مهم‌ترین رویکرد ارائه‌شده در این زمینه بوده که توانسته است به افزایش ظرفیت پارکینگ‌های سراسر شهر کمک زیادی کند.

شناسه خبر 74468