شناسه خبر:74783
1402/7/26 13:20:17

سپهرغرب-گروه زیست بوم:پویش ملی درخت‌یار از سال 99 با هدف کاشت نهال مثمر برای خانواده‌های کم‌برخوردار آغاز شده و به این موضوع نگاهی معیشتی وجود دارد.

 
کارشناس محیط زیست درباره شرایط محیط‌زیستی فلسطین گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در مسئله غزه و فلسطین نادیده گرفته می‌شود مسائل محیط‌زیستی است؛ مردم فلسطین در بدترین شرایط محیط‌زیستی و آب آشامیدنی هستند که هیچ‌کس از آن‌ها صحبت نمی‌کند. من امیدوارم با پیروزی فلسطین بتوانیم شاهد بهبود شرایط محیط‌زیستی باشیم.
یوسف مرادی، درباره کاشت درخت در سراسر کشور اظهار کرد: امسال قرار بود تا در کشور 250 میلیون نهال جنگلی کاشته شود؛ خوشبختانه در کنار کاشت 70 میلیون درخت باغ ما می‌توانیم امسال بیش از 320 میلیون درخت و نهال جدید داشته باشیم.
 
دبیر پویش ملی درخت‌یار درباره این پویش توضیح داد: ما از سال 99 با هدف کاشت نهال مثمر برای خانواده‌های کم‌برخوردار پویش خود را آغاز کردیم و نگاهی معیشتی داشتیم؛ به این صورت که در کنار شکل‌گیری سرسبزی در محیط خانه، نهالی را ارائه دهیم که آورده معیشتی نیز داشته باشد. اکنون خوشبختانه توانسته‌ایم حدود 2.5 میلیون نهال را با کمک مردم و خیریه‌ها به مرحله کاشت برسانیم. ما این نهال‌ها را در باغچه‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌کاریم و خوشبختانه از جنوب تا شمال کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم.
 
علی ظرافتی، افزود: ما از طریق گروه‌های مردمی به طور دورادور نظارتی بر نهال‌ها داریم اما کلیت مسئولیت نهال بر عهده صاحبان خانه است. خیریه‌ها و گروه‌های جهادی در این حوزه به ما کمک کرده‌اند که خود از بدنه مردم شکل گرفته‌اند. اکنون سالیان بسیاری است که مقام معظم رهبری در روز درختکاری نهال می‌کارند و ایده ما نیز از دیدن کاشت نهال توسط ایشان شکل گرفت. ما به کاشت نهال در کشور نیاز داشتیم؛ ما جز کاشت نهال میوه در خانه‌ها در جنگل‌های زاگرس نیز کاشت نهال داشته‌ایم چرا که احساس می‌کردیم در رسالت اجتماعی نقش داشته باشیم.
 
او درباره تأثیر کاشت نهال در مشیعت مردم اظهار کرد: برای مثال ما در جیرف برای هر خانواده سه نهال انبه کاشتیم که هر کدام سالی 30 میلیون تومان می‌تواند درآمد داشته باشد؛ همچنین نخل‌های کاشته شده می‌توانند درآمد زا باشند. همچنین ما در مناطق دیگر لیموی چهارفصل کاشته‌ایم که در تمامی فصول سال ثمر دارند. در حال حاضر بهترین نهال پیوند خورده انبه چیزی حدود 500 هزار تومان است که ما این هزینه‌ها را توسط کمک‌های مردمی جمع می‌کنیم و به طور رایگان در اختیار مردم کم‌برخوردار قرار می‌دهیم.
 
وی درباره همکاری دیگران توضیح داد: مردم و شرکت‌ها با ورود به سایت می‌توانند در همراهی ما نقش داشته باشند؛ در حال حاضر شرکت‌ها، سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی، بخش‌های خصوصی که مسئولیت اجتماعی داشته‌اند با ما همکاری می‌کنند. ما امسال زراعت چوب را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. ما برای کاشت درخت‌ها با کارشناسان بسیاری شرایط را بررسی کرده‌ایم و از سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی کمک گرفته‌ایم تا بتوانیم بهترین نهال را در بهترین نقطه بکاریم.
 
وی افزود: ما درختانی را می‌کاریم که کم‌ترین آب را مصرف کنند تا بتوانیم در مدیریت آب کمک کنیم؛ ما همچنین درختان جنگلی را می‌کاریم و محدود به کاشت درختان میوه نیستیم.
 
 

شناسه خبر 74783