شناسه خبر:75556
1402/8/15 12:42:04

سپهرغرب، گروه خبر_ سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: باید مجموعه پژوهش‌ها در پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان تبدیل به محصول شده در سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به ثروت شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش و فناوری که روز گذشته با حضور جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با قدردانی از رؤسای دانشگاه‌ها برای تلاش در جهت گرامیداشت هفته پژوهش، عنوان کرد: نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در بخش پژوهش دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستیم تا آنچه را که در شأن استان و خاستگاه علمی آن است، برگزار کنیم.

 

* استان همدان ظرفیت کسب رتبه نخست علمی در کشور را دارد

 

وی خاطرنشان کرد: تشویق و ترغیب فعالان عرصه پژوهش، فناوری و پژوهشگران باید در دستور کار بوده و تبیین وضعیت فعلی و هدف‌گذاری برای آینده، مد نظر قرار گیرد؛ ضمن اینکه به نمایش گذاشتن یافته‌های پژوهش را باید به‌جد دنبال کنیم و بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و بازاریابی نیز می‌بایست پیگیری شود.

 

استاندار همدان سپس بر تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و ایجاد فضای تعاملی ذی‌نفعان حال، گذشته و آینده با یکدیگر که در سطح ملی تصویب شده و باید در استان به‌جد پیگیری شود نیز تأکید کرد.

 

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: هماهنگی و تعامل شایسته و وحدت و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها از الزامات جدی هفته پژوهش است، باید از پراکنش و تشتت آرا دوری کنیم که در این صورت در هزینه‌های مادی و معنوی نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

 

وی متذکر شد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پژوهش‌های بومی استان و برگزاری فن بازارهایی با محوریت شعار سال نیز از موارد تأکیدی بوده و باید به‌جد دنبال شود.

 

استاندار همدان بر تثبیت و تقویت پایه‌های پژوهش با برگزاری جلسات منظم نیز تأکید کرد و افزود: در سطح ملی قرار است سه استان به‌عنوان برتر در عرصه پژوهش معرفی شوند؛ با توجه به بنیه علمی استان، انتظار می‌رود بتوانیم رتبه نخست را در این بخش از آنِ خود کنیم.

 

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: انتظار ما این است که مجموعه پژوهش‌ها در پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان تبدیل به محصول شده و در سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به ثروت شود.

 

وی به تأمین منابع مالی برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش نیز گریزی زد و اذعان کرد: پنج میلیارد ریال برای این مورد تقدیم شده و نیاز است الباقی هزینه‌های مورد نیاز را مجموعه‌های دانشگاهی تأمین کنند تا برنامه‌ها به نحو شایسته برگزار شوند.

 

* جنایات رژیم صهیونیستی عمر آن را زودتر به پایان خواهد رساند

 

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بی‌دفاع، خاطرنشان کرد: مدعیان حقوق بشر این‌روزها با سکوت و بی‌تفاوتی خود عمق جنایت و ددمنشی که در وجودشان بوده را به نمایش می‌گذارند.

 

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود با ابراز تألم و تأسف از آنچه در فلسطین می‌گذرد، اعلام کرد: به شهادت رساندن بیش از 9 هزار و 500 فلسطینی بی‌پناه و مظلوم عمر این رژیم منحوس و کودک‌کش را زودتر به پایان خواهد رساند.

 

* کلیه دانشگاه‌ها در تأمین اعتبارات هفته پژوهش سهیم باشند

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار همدان نیز در ادامه با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته درخصوص تأمین اعتبارات بزرگداشت هفته پژوهش، تصریح کرد: برای اینکه فشار روی دانشگاه بوعلی‌سینا نباشد، مصوب می‌کنیم همه دانشگاه‌ها در این برنامه سهیم باشند.

 

محمدرضا میرصفدری گفت: دستگاه‌های اجرایی نیز اقدامات و همکاری لازم را نسبت به هر آنچه موظف شده‌اند، با معاونت پژوهش دانشگاه بوعلی‌سینا داشته باشند.

 

* هفته پژوهش باید منشأ حرکت بیشتر باشد

 

حسین رضوان، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز با اشاره به اینکه امیدواریم هفته پژوهش برای حرکت مجموعه‌های پژوهشی یک خیزش بلند باشد، از کلیه مجموعه‌های علمی و دانشگاهی خواست در جلسه بعد برنامه‌های خود را ارائه دهند.

 

* 3 کمیته تخصصی به کمیته‌های پژوهش اضافه شده است

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این جلسه با تشریح برنامه‌های هفته پژوهش، عنوان کرد: نواختن زنگ پژوهش در یکی از مدارس استان، برگزاری نمایشگاه فناوری و دستاوردهای جدید، جشنواره تجلیل از فناوران در کلیه حوزه‌ها و نشست‌های تخصصی و سمینارهای علمی به میزبانی دانشگاه‌های استان، از اهم برنامه‌ها خواهد بود.

 

آرش قربانی ادامه داد: دیدار با نخبگان و پیشکسوتان علمی، دعوت از نخبگان دستگاه‌های اجرایی در نشست‌های علمی و برگزاری تورهای پژوهشی، از دیگر برنامه‌ها است.

 

وی گفت: امسال کمیته‌ها از 7 به 10 افزایش یافته و برگزاری چند جشنواره علمی، کشاورزی، صنعت، تجلیل از خیرین و مواردی از این قبیل در این راستا و در قالب کمیته‌های جدید انجام خواهد شد.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا به موارد پیشنهادی خود نیز اشاره کرد و خواستار تصویب تاریخ دقیق برنامه‌ها شد.

 

قربانی در پایان سخنان خود با اشاره به تعداد پژوهشگران و فناوران برگزیده استان، توضیح داد: امسال تعداد پژوهشگران و فناوران هر بخش را افزایش خواهیم داد و مشارکت بیشتری در بخش فناوری و پژوهش خواهیم داشت.

شناسه خبر 75556