شناسه خبر:75719
1402/8/20 04:39:34

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به ساوه طرح ملی فیبر نوری FTTH منازل و کسب و کارها در این شهرستان را افتتاح کرد.

عیسی زارع‌پور در جریان سفر به استان مرکزی و در حاشیه آیین افتتاح طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کار ساوه در جمع خبرنگاران، افزود: 94 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار کشور هم‌اکنون از اینترنت پرسرعت برخوردارند و به شبکه متصل هستند.

 

وی بیان کرد: این رقم در ابتدای کار دولت سیزدهم حدود 80 درصد بود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از مجموع پنج هزار و 400 روستای متصل شده به اینترنت پرسرعت کشور، 160 روستا در استان مرکزی است و در این استان حدود 60 روستای دیگر باقی مانده که تا پایان سال متصل می‌شوند.

 

زارع‌پور بیان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه برای اتصال و برخورداری تمامی ساختمان‌های کشور با این فناوری تا پایان برنامه هفتم، هدفگذاری انجام شده است که انقلابی را در صنعت ارتباطات کشور بوجود خواهد آورد و زیرساخت توسعه کشور حداقل در نیم قرن آینده است.

 

وی افزود: استان مرکزی یک استان پهناور، صنعتی و استراتژیک در کشور است و نیازمندی‌های صنعتی، علمی و فناورانه استان ایجاب می‌کند که زیرساخت‌های ارتباطی آن توسعه پیدا کند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح پروژه فیبر نوری FTHH منازل و کسب و کارهای ساوه گفت: در این شهرستان به عنوان نخستین شهرستان استان مرکزی این طرح بزرگ افتتاح شد و از امروز مردم این شهر در صورت تمایل با ارائه درخواست می‌توانند از سرویس فیبر نوری ظرف یکماه در مقابل درب منزل خود بهره‌مند شوند و این کار به مرور برای سایر شهرهای استان نیز انجام خواهد شد.

 

زارع پور افزود: در پروژه فیبر نوری FTHH منازل و کسب و کارهای ساوه سرعت‌های تا چندصد مگابیت برثانیه حتی تا هزار مگابیت بر ثانیه فراهم شده که این میزان حدود 80 برابر سرعت ارتباطات ثابتی است که در کشور وجود دارد و عملا جزو آخرین فناوری‌های روز دنیاست و امیدواریم تا پایان دولت، امکان دسترسی و برخورداری از چنین فناوری را برای تمامی خانوارهای شهری کشور فراهم کنیم.

 

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اینکه در آینده، فیبرهای نوری اتوبان‌های جدیدی هستند که ارتباطات مردم را برقرار می‌کنند و از آنجاکه امور زندگی جامعه بشری، دیجیتالی و مجازی خواهد بود، این زیرساخت تسهیل کننده زندگی مردم می‌شود، اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه برای اتصال و برخورداری تمامی ساختمان‌های کشور با این فناوری تا پایان برنامه هفتم هدفگذاری شده است که انقلابی را در صنعت ارتباطات کشور بوجود خواهد آورد.

 

زارع‌پور گفت: با بیان اینکه پروژه فیبر نوری زیرساخت توسعه کشور حداقل در نیم قرن آینده است، گفت: اجرای پروژه فیبر نوری در سراسر استان مرکزی می‌تواند کمک کند که استعداهای استان در مسیر شکوفایی قرار گیرد و نقش موثری در اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد.

 

وی در خصوص زیرساخت‌های انتخابات نیز گفت: براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اولین بار وزارت ارتباطات نیز جزو ستاد اجرایی انتخابات کشور شده است و این وزارتخانه وظیفه تضمین ارتباطات پایدار و با کیفیت را در طول انتخابات برعهده دارد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری 20 درصد انتخابات امسال به شکل الکترونیک گفت: نقش زیرساخت ارتباطی در انتخابات بسیار مهم است و سازوکار برخورداری از زیرساخت پرسرعت، با کیفیت و امن در طول برگزاری انتخابات دیده شده است.

 

نماینده شرکت شاتل در ساوه، در حاشیه افتتاح این پروژه گفت: شرکت شاتل با مشارکت شهرداری ساوه پروژه فیبر نوری و تست سرعت FTTH با پوشش صددرصدی را در این شهرستان اجرایی کرده است که از زیرساخت تا منزل مشترکین به طور مستقیم متصل می‌شود و سرعت آن 70 الی 80 برابر اینترنتی است که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

امیراحمد جمال افزود: شبکه فیبر نوری تا منزل یا FTTH فناوری جدیدی است که با استفاده از فیبر نوری، سرویس‌های ارتباطی و سرویس‌های بر بستر دیتا، با سرعت بسیار بالاتر از کابل‌های مسی در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: اینترنت فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که تجربه سرعتی از 100 تا 1000 مگابیت بر ثانیه را با حداکثر کیفیت رقم می‌زند.

 

وی با اشاره به اینکه این فناوری دارای دو ویژگی منحصر به فرد است، گفت: در این فناوری تبادل داده‌ها به صورت لیزری انجام می‌شود از این رو هیچ گونه نویز یا اختلالی در تبادل داده در این بستر وجود ندارد.

 

جمال بیان کرد: در استفاده از فناوری‌های قدیمی‌تر مانند کابل مسی فاصله کاربر از مرکز مخابراتی یک عامل مهم در تجربه سرعت است ولی در این تکنولوژی فاصله از مرکز تاثیری در تجربه سرعت کاربران ندارد.

 

او با بیان اینکه فناوری فیبر نوری سال‌هاست در کشورهای توسعه یافته جایگزین خطوط مسی قدیمی‌تر شده است، اظهار کرد: شرکت شاتل نیز به منظور تجربه بهتر کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت اقدام به گسترش زیرساخت مورد نیاز برای ارائه این سرویس کرده است.

 

وی گفت: در این نوع از سرویس ارتباط مرکز مخابراتی تا محل سکونت کاربر بر بستر فیبر نوری برقرار شده و اینترنت پرسرعت بر روی این بستر با سرعت 100 تا 1000 مگابیت بر ثانیه ارائه می‌شود.

 

شناسه خبر 75719