شناسه خبر:76028
1402/8/28 10:11:13

استاندار همدان گفت: سند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان برای نخستین‌بار در کشور طی جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه تدوین و تصویب شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در ششمین جلسه‌ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: سند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان برای نخستین‌بار در کشور طی جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه تدوین و تصویب شد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند برش سازمانی سند اقتصاد دانش‌بنیان را اجرا کنند، اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری و دریافت سهم سازمانی اعتبارات سفر رئیس‌جمهور، اهتمام ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی در پروژه‌های عمرانی باید از ظرفیت‌ شرکت‌های پیمانکاری بومی و درون‌استانی استفاده کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه سال گذشته در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان این استان با پیشتازی رتبه نخست را کسب کرد، ابراز امیدواری کرد: با اجرای به‌هنگام سند اقتصاد دانش‌بنیان این جایگاه حفظ شود.

قاسمی‌فرزاد گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت ورود خوبی داشتند، اما در حوزه کشاورزی اقدامات مورد انتظار محقق نشده و باید سرعت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع، کمبود آب و مشکلاتی که در تأمین انرژی مانند گاز و برق در استان وجود دارد، باید برای ارتقای کیفیت محصولات به سمت دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها حرکت کنیم.

* مبادله‌ 97 درصد موافقت‌نامه‌های تملک دارایی

استاندار همدان گفت: حدود 97 درصد موافقت‌نامه‌های تملک دارایی مبادله شده و بر تسریع در روند باقی‌مانده‌ آن‌ها تأکید می‌شود.

قاسمی‌فرزاد افزود: از حداکثر ظرفیت‌ پیمانکاران بومی به‌ویژه در طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود.

وی اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مکاتبات با وزرا برای جذب اعتبارات سفر رئیس‌جمهور را پیگیری کنند و بر همین اساس یکی از گزینه‌های مهم در ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی، پیگیری جذب اعتبارات خواهد بود.

استاندار همدان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید پروژه‌های ملی پیوست قانون را مجدانه پیگیری کنند.

فرماندار همدان نیز گفت: هفت شرکت دانش‌بنیان امسال با هدف کمک به تحقق شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» در این شهرستان راه‌اندازی شد و در مسیر کار و تولید قرار گرفته است.

مسلم مخفی با بیان اینکه 80 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر همدان قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه اشتغال دانش‌بنیان در اولویت قرار دارد، در شورای برنامه‌ریزی تأکید شد که دستگاه‌ها در این حوزه راهکارها و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه برخی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به توسعه دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کند، ادامه داد: اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس‌جمهور به همدان در مردادماه سال گذشته نقش مهمی در توسعه همدان خواهد داشت.

فرماندار همدان گفت: براساس دستور استاندار، نحوه پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به همدان ازجمله شاخص‌های ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌شمار می‌رود.

مخفی اظهار کرد: تلاش برای به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، در اولویت مدیران شهرستان همدان باید قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبارات عمرانی برای پروژه‌های مناطق محروم نیز باید در اولویت باشد.

فرماندار همدان گفت: توجه به پرداخت تسهیلات برای اشتغال‌های خُرد و خانگی با توجه به اشتغال‌زایی قابل توجه این بخش، ازجمله دیگر اولویت‌های مورد تأکید است.

مخفی افزود: در بخش مشاغل خُرد با صرف اعتبار یک تا سه میلیارد ریال یک شغل ایجاد می‌شود، درحالی که ایجاد اشتغال در صنایع بزرگ مستلزم صرف بیش از 10 میلیارد ریال به‌ازای هر شغل است.

 

شناسه خبر 76028