شناسه خبر:76141
1402/8/30 13:10:08

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده تکمیل و بازسازی پروژه‌های ورزشی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حدود 20 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

منوچهر حاتمی با اشاره به اینکه بازسازی پروژه‌های ورزشی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هنوز تکمیل نشده است، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته اعتبارات چندانی برای بازسازی این پروژه‌ها اختصاص پیدا نکرده است.

وی افزود: در این راستا از سال گذشته پیگیری‌های زیادی داشتیم که بتوانیم اعتباراتی را به این پروژه‌ها تزریق کرده و آن‌ها را تکمیل کنیم که موفق شدیم اعتباراتی را هم برای برخی از آن‌ها بگیریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تعداد کل پروژه‌های مناطق زلزله‌زده نیازمند بازسازی را حدود شش تا هفت پروژه عنوان کرد و گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده برای تکمیل بازسازی این پروژه‌ها به حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه عمده پروژه‌های ورزشی زلزله‌زده تکمیل‌نشده در شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد، افزود: سالن‌های حجاب، غدیر و تختی سه سالن ورزشی این شهرستان هستند که در زلزله بزرگ سال 1396 تخریب شدند و هنوز به‌طور کامل بازسازی نشده‌اند.

حاتمی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون برای این سه پروژه یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار صرف کرده‌ایم و پیشرفت فیزیکی آن‌ها به 80 درصد رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، تکمیل بازسازی هرکدام از این سالن‌های ورزشی به حدود یک میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته ضمن پیگیری‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه داشته‌ایم، مقرر شده که اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها را تخصیص دهند و درصورت تخصیص اعتبار ظرف مدت 6 ماه این سه پروژه تکمیل می‌شوند و قابل بهره‌برداری خواهند بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اضافه کرد: در منطقه زلزله‌زده ازگله هم یک سالن ورزشی داریم که این سالن نیز در زمان زلزله تخریب شده بود، اما بازسازی آن هنوز کامل نشده؛ بنابراین امسال حدود 400 میلیون تومان به آن تزریق کردیم و با این وجود برای تکمیلش به حدود یک میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

وی از استخر سرپوشیده هم به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ورزشی زلزله‌زده کرمانشاه در ثلاث باباجانی نام برد و گفت: این پروژه حدود 12 سال پیش در این شهرستان کلنگ‌زنی شد و زمانی که هنوز تکمیل نشده بود، زلزله ازگله به آن خساراتی وارد کرد؛ با این وجود آن را تکمیل کرده و حدود سه سال پیش افتتاحش کردیم.

حاتمی ادامه داد: این پروژه درحال حاضر فعال است و تنها محوطه‌سازی آن باقی مانده که امسال حدود 800 میلیون تومان برای آن صرف کردیم؛ بااین‌حال بازهم به تعمیرات نیاز دارد.

وی در ادامه به پروژه‌های ورزشی نیمه‌کاره شهرستان سرپل ذهاب هم اشاره‌ای کرد و گفت: سالن احرار این شهرستان در زمان زلزله دچار خسارت شد؛ البته این سالن قدمتی حدود 40 ساله و بخش‌هایی از آن هم نیاز به بازسازی کامل دارد.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان، بازسازی بخش‌هایی از این سالن ورزشی به حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حاتمی در ادامه گفت: امسال یکی از اتفاقات خوبی که در شهرستان سرپل ذهاب افتاد، احداث زمین چمن مصنوعی در روستای داربلوط در بخش قلعه شاهین این شهرستان بود که حدود دو میلیارد تومان اعتبار برای آن صرف کرده‌ایم و هم‌اکنون آماده افتتاح است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در روستای کاهسرای بخش قلعه شاهین هم حدود 600 میلیون تومان اعتبار برای احداث یک زمین خاکی فوتبال صرف کرده‌ایم که درصورت تأمین اعتبار برای سال آینده، تبدیل به زمین چمن مصنوعی خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان درخصوص پروژه نیمه‌کاره خوابگاه و ساختمان اداری ورزش و جوانان سرپل ذهاب هم گفت: این پروژه بعد از زلزله سال 1396 احداث شد و هم‌اکنون با پیشرفت 15 درصدی و صرف حدود یک میلیارد تومان، غیر فعال شده و برای تکمیل آن به حدود پنج تا شش میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.

وی در ادامه درخصوص وضعیت پروژه‌های ورزشی شهرستان قصر شیرین هم ابراز کرد: خوشبختانه سالن ورزشی زلزله‌زده نیازمند تعمیر در این شهرستان نداریم و درحال حاضر هم یک زمین چمن مینی‌فوتبال با صرف حدود دو میلیارد تومان اعتبار، در مجموعه ورزشی امام حسن مجتبی (ع) احداث شده و آماده افتتاح است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در بخش دیگری از سخنانش درخصوص چرایی تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به این پروژه‌ها هم گفت: هرساله بودجه‌ای عمرانی برای ما تعریف می‌شود که 100 درصد آن محقق نمی‌شود؛ بنابراین باید به اندازه همان بودجه پروژه تعریف کنیم.

وی یادآور شد: از طرفی دیگر ما حدود 70 نیروی طرحی در این اداره کل داریم که هنوز سامان‌دهی نشده‌اند؛ بنابراین حقوق آن‌ها را باید از محل اعتبارت تملک دارایی و سرمایه پرداخت کنیم، یعنی بخشی از اعتبارتی که باید صرف پروژه‌های عمرانی شود، صرف حقوق این نیروها می‌شود و عملاً این مسئله هم دست ما را برای تسریع در روند تکمیل پروژه‌های عمرانی، بسته است.

زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه 1396 استان کرمانشاه علاوه‌بر 620 کشته و حدود 10 هزار مجروح، موجب تخریب و یا خسارت به بیش از 100 هزار واحد مسکونی شد؛ در این زلزله به ساختمان‌های اداری و زیرساخت‌های این مناطق هم خسارت جدی وارد شد.

طبق اعلام مسئولین، بازسازی ساختمان‌های اداری مناطق زلزله‌زده کرمانشاه دو هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

ش

 

شناسه خبر 76141