شناسه خبر:76375
1402/9/5 12:33:05
در کمیسیون‌های مشترک خدمات شهری و فنی عمرانی شورا مطرح شد:

شهرداری چوب حراج به پارک‌ها و فضای سبز نزند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری چوب حراج به پارک‌ها و فضای سبز نزند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی‌اکبر نظری در جلسه مشترک کمیسیون‌های خدمات شهری و فنی عمرانی شورا ابراز کرد: متأسفانه برخی از پروژه‌های عمرانی در حریم فضای سبز ساخته شده و در مطالعات طرح به این نکات توجه نمی‌شود که باید در احداث پروژه‌ها تمامی جوانب ازجمله فضای سبز، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نظری با تأکید بر توجه به افزایش سرانه فضای سبز در شهر، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه فضای سبز شهر همدان در حد استاندارد نیست، نباید برای اجرای برخی پروژه‌ها از فضاهای سبز استفاده کنیم.

وی با انتقاد از اجرای برخی از پروژه‌ها و تغییر کاربری در فضای سبز تعدادی از پارک‌های سطح شهر ازجمله پارک مردم، ابراز کرد: در اجرای هر پروژه‌ای باید سند بالادستی که همان طرح تفصیلی شهر است، ملاک قرار گیرد، اما متأسفانه در برخی از پروژه‌ها به این مهم توجه نمی‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: در انجام پروژه‌ها و طرح‌ها مدیران فنی شهرداری مکلف هستند با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری هماهنگی‌های لازم را داشته باشند تا در محل مورد نظر مشکلی پیش نیاید.

نظری اضافه کرد: شهرداری وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارد و ایجاد فضای سبز یکی از این خدمات است؛ نباید این فضاها تغییر کاربری داده شده و برای اجرای پروژه‌های مختلف، از این بناها استفاده شود. طبق قانون شهرداری اجازه ندارد فضاهای سبز را اجاره دهد و در پارک‌ها جایگاهی و مکانی برای ادارات یا نهادها ایجاد کند.

نظری با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در امور شهری، یادآور شد: توجه به دیدگاه مردم در انجام کارها ضروری است؛ چراکه این امر پیشبرد کارها را تسریع بخشیده و تبعات کمتری نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، گفت: براساس این قانون به‌منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر باغ شناخته شوند، در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه، ممنوع است.

این مقام مسئول همچنین به روایات اسلامی درخصوص فضای سبز و کاشت درخت اشاره و اظهار کرد: قطعاً قطع درختان حکم محاربه در دیدگاه شورای انقلاب فرهنگی دارد و این از نکاتی است که اسلام توصیه کرده و در این زمینه ما باید حساس باشیم.

وی با تأکید بر احداث پارک‌های موضوعی، گفت: با این اقدام دیگر به دنبال تغییر کاربری پارک‌ها نخواهیم بود و هرکدام در جای خود عملکرد خواهد داشت.

نظری در ادامه با اشاره به دستور وزارت کشور درخصوص تعیین خدمات ایاب و ذهاب توان‌یابان، افزود: این قشر آسیب‌پذیر باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و در این راستا شورای اسلامی شهر در بودجه 1402، حدود چهار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است.

این مقام مسئول همچنین به مشکل کمبود سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: در این زمینه خیری برای احداث سرویس بهداشتی اعلام آمادگی کرده که می‌طلبد شهرداری فضای مورد نیاز را جهت احداث، در اختیار وی قرار دهد.

    حیدری: وظیفه مدیریت شهری افزایش سرانه فضاهای سبز است و نه کاهش آن

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به اینکه در اجرای پروژه‌ها باید اسناد بالادستی ملاک عمل قرار گیرد، گفت: طبق قانون اگر فضای سبزی تغییر کاربری یابد، باید جایگزین آن نیز تعیین شود که متأسفانه این مهم مشاهده نمی‌شود.

مهدی حیدری با انتقاد از تغییر کاربری در فضاهای سبز و پارک‌های سطح شهر، اظهار کرد: متأسفانه به بهانه‌های مختلف فضاهای سبز و پارک‌ها را به درخواست نهادها و ارگان‌های مختلف تغییر کاربری می‌دهیم و این خلاف قانون است.

حیدری اضافه کرد: پارک‌ها ثمره و سرمایه شهر هستند که در طول سال‌های گذشته شهرداری تملک و ایجاد کرده است؛ متأسفانه با اقدامات سلیقه‌ای یا تخلف قانونی، تغییر کاربری در این فضاها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سرانه فضای سبز شهر همدان از استانداردها عقب است، افزود: امروز اجازه ندادن تغییر کاربری در فضاهای سبز در راستای رعایت قانون حفظ و گسترش فضای سبز نوعی آزمون برای شورای اسلامی شهر محسوب می‌شود که امیدواریم در این زمینه سربلند باشد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه وظیفه شهرداری افزایش فضای سبز است، اضافه کرد: شهرداری همدان نباید فضای سبز شهر را به حراج بگذارد، اما متأسفانه شاهد کاهش سرانه‌ها در اشکال و قراردادهای مختلف هستیم.

شناسه خبر 76375