شناسه خبر:76440
1402/9/7 09:11:26

سپهرغرب، گروه خبر: کردستان در ابعاد مختلف گردشگری، اقتصادی و فرهنگی برای همه ایران شناخته شده است و در این میان ورزش استان، می‌تواند آوردگاه و فرصتی برای عرض اندام مشارکت‌ در بخش‌های ذکرشده باشد.

ورزش در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی با جوامع پیوند خورده و از بعد محیطی می‌تواند در اتحاد ملت‌ها و مردم با نژادهای مختلف در یک کشور مؤثر باشد.

ورزش از بعد اقتصادی می‌تواند نقشی اساسی برای جامعه از جنبه مالی و انسانی داشته باشد، به‌عنوان مثال برگزاری رویدادهای ورزشی از جنبه مالی عاملی برای پایداری و توسعه جوامع در نظر گرفته شده است.

از جنبه انسانی نیز، ورزش منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی و درمانی می‌شود و در کنار سلامت جسم به معنای واقعی عقل سالم در بدن سالم نیز، می‌شود دست پیدا کرد.

از سویی دیگر ورزش از بعد اجتماعی می‌تواند باعث افزایش اعتماد به‌نفس شود و توسعه آن انسجام اجتماعی در بخش‌ها و مناطق مختلف را در پی دارد و منجر به افزایش مشارکت‌های داوطلبانه شهروندان می‌شود.

آمیخته شدن صنعت گردشگری و ورزش، سبب شکل‌گیری صنعت نوین گردشگری ورزشی شده و از آنجا که کردستان استانی سرشار از دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و فرهنگی و هنری است، ورزش و گردش دو روی سکه‌ای است که می‌تواند این استان را در عرصه ورزش قهرمانی و جذب گردشگر به طلا برساند.

حالا برای رسیدن به این طلا باید فکری به حال زیرساختهای ورزشی کرد، اماکنی که اگر به سر و سامان برسد می‌تواند میزبانی مسابقات ورزشی باشد تا همراه با آن اقتصاد گردشگر محور به همراه تعاملات قومی و مردمی در این استان، بیش از پیش تقویت شود.

  رشد اقتصادی با پیوند ورزش و گردشگری

استاندار کردستان چند وقت قبل در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گفته بود که اگر پیوند بین ورزش و گردشگری و گردشگری ورزشی را تقویت کنیم، می‌توان به رشد اقتصادی رسید.

زارعی‌کوشا تأکید کرد: یکی از گام‌های مؤثر که باید محکم برداشته شود معرفی ظرفیت‌های استان با تقویت زمینه‌های میزبانی اردوهای ورزشی در کشور است که باید کمک شود تا بخشی از اقتصاد استان به کمک ورزش راه بیافتد.

وی ظرفیت ورزش استان نسبت به جمعیت و وسعتی که در کشور دارد را بالا دانست و افزود: مسئولان باید به‌صورت فرابخشی به برخی از موضوعات به‌ویژه بخش ورزش توجه کنند.

استاندار کردستان در دیداری هم که با وزیر ورزش و جوانان داشت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم نام برد و اضافه کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث، تکمیل و بهره‌برداری از اماکن ورزشی در راستای اجرای ماده 27 قانون الحاق مصوب شده است.

توسعه ورزش همگانی و توزیع عادلانه امکانات ورزشی در شهرهای مختلف استان ازجمله مسائل مهمی است که استاندار کردستان همواره بر آن تأکید دارد.

  سامان 40 طرح در دو سال

دولت سیزدهم که بنای خود را از ابتدای کار بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گذاشت، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های بر زمین مانده را به سرانجام رساند و این تنها یکی از 40 طرحی بود که سامان داد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان در این مورد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم 40 طرح نیمه‌تمام ازجمله زمین‌های ورزشی در استان به سامان رسیده و به‌زودی مجموعه ورزشی حسن‌آباد سنندج هم بهره‌برداری می‌شود.

آمنه غلام‌ویسی اظهار کرد: دولت سیزدهم با حجم بزرگی از طرح‌های نیمه‌تمام روبروست که در حوزه ورزش کردستان برخی طرح‌ها با بیش از یک دهه قدمت احداث، پنج تا 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دچار فرسودگی شده است.

وی افزود: طرح شاخص سالن 1200 نفری بانه از طرح‌های نیمه‌تمامی بود که سال جاری تکمیل و همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به استان، بهره‌برداری شد.

سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان ادامه داد: فاز نخست مجموعه ورزشی حسن‌آباد سنندج هم تا پایان سال بهره‌برداری و فاز دوم آن نیز سال آینده افتتاح می‌شود.

  حمایت از استعدادهای ورزشی

غلام‌ویسی درباره حمایت از استعدادهای ورزشی کردستان گفت: طرح‌های مدونی برای توسعه ورزش استان داریم که بخش مهمی از آن به حوزه ورزش بانوان اختصاص دارد چراکه سهم بانوان در حوزه ورزش قهرمانی و مدال‌آوری کردستان، سال جاری بسیار پررنگ بود.

وی با اشاره به فعالیت 33 تیم ورزشی کردستان در لیگ‌های کشوری گفت: از این تعداد 12 تیم بانوان و 11 تیم مردان است که ورزش و جوانان جذب حامی بخش خصوصی را با قدرت بیشتری ادامه داد.

  تلاش برای جذب حامی مالی

یکی دیگر از الزامات ورزش کردستان، جذب حامی مالی برای تیمهای مطرح این استان در لیگ‌های مختلف است، وقتی قرار است، ورزش بستری برای پیشرفت اقتصاد باشد، بخش اقتصادی نیز باید موتور محرکه بخش ورزش شود و با حمایت مالی خود، به ورزشکاران برای رسیدن به پله‌های قهرمانی ایران و جهان انگیزه دهد.

ورزش کردستان ثابت کرده است اگر حمایت شود، فتح قله برایش کاری ندارد، همانگونه که در بستکتبال، تیم بانوان این استان، با کمترین حمایت، قهرمان لیگ برتر کشور شد.

غلام‌ویسی با بیان اینکه بیشتر حمایت‌های بخش خصوصی از تیم‌های کردستانی حاضر در لیگ‌ها بصورت مقطعی است، افزود: به‌دنبال این هستیم تا با عقد قردادهایی، این حمایت‌ها به‌صورت بلندمدت باشد.

وی با اشاره به برداشتن قدم‌های اساسی در حوزه جدب حامی مالی، اضافه کرد: با همکاری تیم اقتصادی استانداری و ورود شخص استاندار کردستان، شرکت پنجره آسمان و لاستیک بارز، حمایت مالی از تیم‌های استان را آغاز کردند و درصدد تعمیم این حمایت به دیگر صنایع و افزایش تعداد تیم‌های ورزشی هستیم.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان اظهار کرد: در سال‌های اخیر موفقیت‌های دختران و پسران ورزشکار کردستانی با حمایت‌های اندک سرمایه گذاران بخش خصوصی استان در مسابقات لیگ‌های مختلف سطح کشور، موجی از نشاط و خوشحالی را در میان مردم و جامعه ورزشی و جوانان این استان ایجاد کرد و این موفقیت‌ها زبانزد همه شد.

غلام‌ویسی افزود: با بالا رفتن هزینه‌های باشگاه‌داری آن هم در سطح لیگ‌های برتر و دسته یکم، حامیان مالی به تدریج از حمایت مالی و قبول هزینه‌های تیم داری کنار کشیدند و انصراف خود از حضور در فصل آتی رقابت‌ها را اعلام کردند و موجی از نگرانی در میان جامعه ورزشی و رسانه‌ای استان به وجود آمد.

وی ادامه داد: دستگاه ورزش و جوانان استان همچون سال‌های گذشته در راستای رسالت خود و در جهت حمایت از این تیم‌ها بارها با مسئولان نهادهای تولیدی و اقتصادی رایزنی کرده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان به کمبود منابع دولتی و محدود بودن بودجه این دستگاه برای حمایت از باشگاه‌ها در سطح لیگ‌های برتر و دسته یک اشاره کرد و گفت: منابع مالی ورزش و جوانان برای کمک به هیئت‌های ورزشی که تعداد آن‌ها در سطح استان به بیش از 400 هیئت می‌رسد، باید صرف شود و این منابع نیز به‌شدت محدود است.

غلام‌ویسی یادآور شد: این را نیز باید در نظر گرفت که طبق قانون و دستورالعمل‌های موجود دستگاه ورزش و جوانان تنها می‌تواند منابع خود را در اختیار هیئت‌های ورزشی استان و شهرستان قرار دهد و حمایت مالی مستقیم از باشگاه‌های ورزشی برای این اداره کل مقدور نیست.

وی تأکید کرد: استان کردستان دارای جوانان و قهرمانان با استعدادی است که تاکنون نیز شایستگی خود را با قهرمانی در لیگ‌های مختلف کشور با کمترین امکانات به بهترین نحو به اثبات رسانده‌اند و لازم است که مشکلات پیش روی درخشش آن‌ها را رفع کرد.

  تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و گامی به سوی توسعه ورزش

سرانه فضای ورزشی کردستان 0/70 متر و این رقم در کشور 0/80 متر است و در حال حاضر 30 طرح عمرانی نیمه‌تمام در کردستان وجود دارد که برای اتمام آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است و در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها، سرانه ورزشی کردستان افزایش خواهد یافت.

شناسه خبر 76440