شناسه خبر:76830
1402/9/16 10:18:58

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان از سهمیه 1650 واحدی ساخت و احداث مسکن محرومان خبر داد.

مسعود رضایی چهارشنبه 15 آذرماه در شورای تأمین مسکن شهرستان رزن اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن و وزارتخانه برای ساخت 50 هزار واحد مسکن محرومان غیر از طرح نهضت ملی مسکن منعقد شده که سهم استان همدان از این تعداد سهمیه، یک‌هزار و 650 واحد است.

وی افزود: سهم شهرستان‌ها از این تعداد احداث واحد مسکن محرومان مشخص نیست، پس هر میزان بستر احداث در هر شهرستان فراهم شود، به همان میزان محرومان آن منطقه از ساخت و احداث مسکن محرومان منتفع و بهره‌مند خواهند شد.

رضایی بیان کرد: اگر هر شهرستانی قطعات کوچک حتی 10 واحد و 15 واحد داشته باشد، ارزیابی لازم انجام می‌گیرد و برای طرح معرفی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان رزن هم در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد تا از این فرصت طلایی بی‌نصیب نماند، مطرح کرد: هر میزان که در شهرستان رزن توافقات می‌توان انجام داد، الحاق محدوده و پیگیری لازم انجام شود؛ چراکه منابع ساخت مسکن محرومان از حساب 100 امام (ره)، قرض‌الحسنه و کمک خیرین تأمین می‌شود.

رضایی در ادامه اظهار کرد: تکلیفی که در شورای عالی مسکن کشور رئیس‌جمهور به‌صورت مستقیم دستور آن را ابلاغ کرده و بر آن تأکید دارد، این است که ماهانه طی جلسه‌ای مشترک به مشکلات مسکن استان‌های سراسر کشور رسیدگی شود و در این جلسه یکی از مؤلفه‌ها که مورد بررسی قرار می‌گیرد، بحث تملک زمین و الحاقیه به اراضی روستایی در طرح نهضت ملی مسکن است.

وی با بیان اینکه هدف شورای عالی مسکن در رابطه با تملک زمین و الحاقیه به اراضی روستایی توسعه مسکن معیشت‌محور روستایی و نیز فراهم کردن زمینه مناسب برای مهاجرت معکوس و جوانی جمعیت است، افزود: این امر مهم فرصت بسیار خوبی بوده و استاندار همدان نیز بر آن تأکید مؤکد دارند.

رضایی بیان کرد: در شهرستان رزن هم توجه به تملک زمین و الحاقیه به اراضی روستایی از نقش مؤثری در توسعه مسکن معیشت‌محور، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز بی‌حساب و جلوگیری از مهاجرت معکوس و ارتقای جمعیت جوانی برخوردار خواهد بود و نیاز است امر مذکور در این شهرستان نیز ساری و جاری شود.

وی گفت: بنیاد مسکن شهرستان رزن می‌تواند در قالب بازنگری طرح‌های روستایی زمینه الحاق اراضی را فراهم کند؛ چراکه این امر یک ذخیره مهم برای توسعه آینده روستاها بوده و در قالب بازنگری طرح، دیگر نیاز به آزمایش خاک نخواهد بود. ضمن اینکه فرصت طلایی است تا موضوع را جدی پیگیری و گزارش آن را به تهران ارائه کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه سیاست دولت و نظام در بحث مسکن این است که متقاضی‌محور باشد، ادامه داد: انگیزه این است که درصدی ارزان‌تر تمام شود و هر دو یا سه نفر متولی کار خود می‌شوند، همچنین سرعت کار بالاتر می‌رود و صرفه‌جویی‌هایی اتفاق می‌افتد و 25 تا 30 درصد کسورات نسبت به آن کمتر می‌شود.

 

شناسه خبر 76830