شناسه خبر:76977
1402/9/20 12:14:14

استاندار همدان گفت: درحال حاضر توسعه متوازن باید یک اصل باشد و با این رویکرد، انتقال فناوری‌های نو به استان‌های کم‌برخوردار صورت گیرد تا علاوه‌بر توجه به مسائل زیست‌محیطی و امنیتی، به توسعه عدالت نیز کمک کنیم؛ بنابراین درخواست ما این است که صندوق نگاهش را به استان‌ها متمرکز کند.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: روز گذشته جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با حضور مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور و جمعی از مسئولان ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور در این جلسه گفت: از دو سال پیش جدیت خاصی در توسعه صنایع پیشرفته توسط دولت و مجلس شکل گرفت و سرمایه آن از 125 میلیارد ریال به پنج همت افزایش یافت؛ در برنامه آتی نیز رسیدن به 20 همت تعیین شده که البته نیاز صنایع 200 همت از سایر بازارها بوده و تلاش ما رسیدن به این عدد است.

* تأمین دفتر در استان‌ها تمرکززدایی از پایتخت است

محسن نادرمنش سپس خاطرنشان کرد: صادرات صنایع پیشرفته زیر یک درصد است که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته رقم محدودی بوده و باید افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تأمین مالی صندوق نیز طی دو سال گذشته قابل قبول بوده و هرسال تقریباً اعطای تسهیلات سه برابر شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور افزود: تمرکز زیاد متقاضیان در استان تهران مسئله‌ای بود که با تأمین دفتر در استان‌ها، سعی در تمرکززدایی داشتیم و بر همین اساس سیزدهمین دفتر در استان همدان افتتاح خواهد شد.

نادرمنش با بیان اینکه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع در سال 77 ایجاد شد و در سال 98 صنایع پیشرفته ذیل آن قرار گرفت، اظهار کرد: این صندوق 13 حوزه را پوشش می‌دهد و زمینه‌های حمایتی آن خرید و انتقال صنایع، دانش فنی، شرکت در مناقصه‌ها، ارائه تسهیلات و ضمانت‌‌نامه‌ها و نظایر آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه صندوق به هرچه مربوط به صنایع پیشرفته باشد کمک‌ می‌کند، ابراز کرد: مطالعه، همکاری فنی بین‌المللی، صادرات، خدمات مهندسی- طراحی، تولید نمونه آزمایشگاهی و انبوه و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مسائلی است که برای صندوق اهمیت دارد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی شریک استراتژیک ما بوده و در هوشمندسازی معادن که از اولویت‌های خاص وزارتخانه است، با ما همکاری می‌کند.

نادرمنش در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: چند موضوع ملی نیز نظیر تأمین موتور هواپیما و زنجیره سیلیکو در دستور کار ما قرار دارد و اگر استان‌ها این ظرفیت را داشته باشند، سرمایه‌گذاری خود را در آنجا قرار خواهیم داد.

* توسعه متوازن و عدالت‌محور باید یک اصل باشد

استاندار همدان نیز با بیان اینکه برنامه دولت مردمی ایجاد تحول و حرکت نو در ساختار تولیدی کشور است، عنوان کرد: تأکید رهبر انقلاب نیز بر تولید و استفاده از رویکردهای دانش‌بنیان بوده و همین امر ما را بر آن می‌دارد تا این مسئله را به شکل تام و تمام دنبال کنیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: تولید سنتی امروز مقرون‌به‌صرفه نبوده و پیشرفتی را رقم نخواهد زد؛ بنابراین رویکردهای تولید محکم و با قوت ضمن تکیه بر دانش درحال پیشروی است.

وی با تأکید بر مأموریت تعریف‌شده برای 10 دانشگاه استان در جهت توجه به دانش تخصصی، تصریح کرد: ارتباط این دانشگاه‌ها با مراکز علمی و دانش‌بنیان مد نظر ما بوده تا تبدیل علم به محصول از این طریق اتفاق بیفتد.

استاندار همدان افزود: ما بایستی به شکل همه‌جانبه صنایع، خدمات، معادن و گردشگری را دانش‌بنیان کنیم؛ چراکه علم‌محور بودن محدودیتی ندارد.

قاسمی‌فرزاد در ادامه تأکید کرد: یکی از اشکالاتی که صندوق‌ها دارند این است که به مرور زمان می‌گویند ما خودمان را درگیر شرکت‌ها و افراد نکنیم و پول را به بانک بدهیم تا خودش با سرمایه‌گذاران در ارتباط باشد! خواهش ما این است که سرنوشت صندوق فعلی این‌گونه نشود و درآمدهای ارزی در آن مستقیماً در راه تولید قرار بگیرد.

وی سپس با اشاره به پیشرفت روزافزون کشور در حوزه صنایع که حاصل خلاقیت و نوآوری جوانان است، گفت: گاهی برخی افراد کوتوله مانع شده و سنگ‌اندازی می‌کنند؛ باید از آن‌ها عبور کرد و پیشرفت‌ها را به حد صنایع نظامی که عالی و قابل توجه بوده‌، رساند. اگر در حوزه نظامی توانسته‌ایم، قطعاً در سایر حوزه‌ها هم می‌توانیم.

استاندار همدان به فراهم شدن مقدمات بازیافت هواپیما در استان نیز گریزی زد و با ابراز خرسندی از آن، افزود: این کار با تمام توان ما انجام خواهد شد، دو رشته تکمیلی نیز در این راستا تعریف شده تا بتوانیم با شتاب این موضوع را پیگیری کنیم.

قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه رژیم منحوس پهلوی فناوری‌ها را در تهران و شهرهای بزرگ متمرکز کرده بود که منجر به ترافیک، آلودگی هوا، مسائل امنیتی و غیره است، ابراز کرد: درحال حاضر توسعه متوازن باید یک اصل باشد و با این رویکرد، انتقال فناوری‌های نو به استان‌های کم‌برخوردار صورت گیرد تا علاوه‌بر توجه به مسائل زیست‌محیطی و امنیتی، به توسعه و عدالت نیز کمک کنیم؛ بنابراین درخواست ما این است که صندوق نگاهش را به استان‌ها متمرکز کند.

* تنها شهرک فعال هایتک کشور در همدان قرار دارد

مدیرکل صمت استان همدان نیز با اشاره به اقدامات کمیته صنعت و معدن، گفت: تحولات خوبی در این حوزه رخ داده؛ به‌ویژه در بخش دانش‌بنیان. درحال حاضر نیز در استان 34 شرکت دانش‌بنیان و 41 شرکت فناور داریم.

احمد شانیان تأکید کرد: مقرر شده بود چهار شرکت در سال 1402 به شرکت‌های موجود افزوده شوند که این رقم به هفت مورد رسید. ضمن اینکه تنها شهرک فعال هایتک کشور نیز در همدان قرار دارد و همه قطعات آن واگذار شده و شرکت‌ها درحال ساخت یا کسب پروانه هستند.

وی عنوان کرد: در کمیته اقتصاد دانش‌بنیان تأمین زمین، تسهیلات، موانع پیش رو، تعریف پروژه‌های عارضه‌یابی صنعت، توانمندسازی واحدهای آرانددی برای بهبود فرآیند تولید، پیگیری فناوری نوین در صنایع استان و برگزاری پنل‌های تخصصی ازجمله مسائلی است که دنبال می‌شوند.

مدیرکل صمت استان همدان به لزوم اجرایی شدن موارد مذکور تأکید کرد و سخنانش را به پایان برد.

* صندوق پژوهش و فناوری در استان بنیه مالی ضعیفی دارد و باید تقویت شود

رئیس پارک علم و فناوری همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: ستاد دانش‌بنیان استان فعالیت خود را با هفت کمیته به ریاست هریک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط شکل داد و ثمرات قابل توجهی داشت.

مجید کزازی ادامه داد: خوشبختانه ما در سال 1401، یک‌هزار میلیارد ریال فروش محصول دانش‌بنیان داشتیم که با تلاش‌های صورت‌گرفته در 6 ماهه دوم، این رقم به بیش از 100 درصد رسید.

وی با این بیان که شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله گذار هستند، تصریح کرد: زیست‌بوم خوبی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در این راستا شکل گرفته و امیدوارم در ادامه این مسیر هموارتر شود.

رئیس پارک علم و فناوری همدان این را هم اضافه کرد که صندوق پژوهش و فناوری در استان بنیه مالی ضعیفی دارد و باید توسط صندوق کشور، تقویت شود، سپس با تأکید بر اینکه پذیره‌نویسی شکل گرفته و امیدوارم از این بخش نیز به توانایی مالی برسد، سخنانش را خاتمه داد.

شناسه خبر 76977