شناسه خبر:76988
1402/9/20 12:47:39

دیوان عالی هند تصمیم دولت مرکزی مبنی بر لغو ماده 370 درباره وضعیت ویژه در به جامو و کشمیر را تایید کرد.

دیوان عالی هند به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات مجلس جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا 30 سپتامبر (8 مهر) 2024 برگزار کند.

 

حکم دیوان عالی می‌تواند یک موفقیت برای نارندرا مودی نخست وزیر و حزبش بهارتیا جنتا پیش از انتخابات 2024 مجلس عوام هند (لوک سبها) به شمار آید.

 

جامو و کشمیر در آگوست 2019 وضعیت ویژه خود را بر اساس ماده 370 قانون اساسی لغو کرد، این یکی از وعده‌های انتخاباتی بی جی پی و نخست وزیر هند (مودی) بود.

 

دیوان عالی هند در حال رسیدگی به دادخواست‌هایی بود که در آن دستورات قانونی و اجرایی برای لغو وضعیت ویژه ایالت جامو و کشمیر و تقسیم آن به قلمروهای اتحادیه از جمله «لدخ» مورد اعتراض قرار گرفت.

 

از آن زمان، دولت جامو و کشمیر رفت و آمد مردم را محدود کرده و اتصال اینترنت در منطقه با اختلال مواجه است و رهبران سیاسی محلی تحت نظر یا در بازداشتند.

 

دیوان عالی هند اعلام کرده است که ماده 370 مبنی بر وضعیت ویژه یک حکم موقت به دلیل شرایط جنگی در ایالت بود.

 

این بیانیه افزود: ما معتقدیم که ایالت جامو و کشمیر در زمان پیوستن به اتحادیه هند عنصری از حاکمیت خود را حفظ نکرد و قانون اساسی هند را پذیرفت، اعلامیه مهاراجه وقت کشمیر بیانگر تسلیم کامل و نهایی و انتقال حاکمیت جامو و کشمیر از طریق حاکم مستقل آن به دولت هند است.

 

دیوان عالی هند گفت: اعلامیه صادر شده توسط رئیس جمهور اعمال قدرت و بند 3 ماده 370 اوج فرآیند ادغام است. بنابراین، ما نمی پذیریم که اعمال قدرت رئیس جمهور طبق بند 3 ماده 370 سوء استفاده بوده باشد و دستور ریاست جمهوری را معتبر می‌دانیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 76988