شناسه خبر:77030
1402/9/21 11:54:33

سپهرغرب- گروه کارودانش: مرکز تکنوشریف در چند سال گذشته با ارزیابی و ممیزی نظام مدیریت نوآوری در بیش از 150 شرکت بزرگ ایرانی و کمک به آن‌ها در بهبود فرایندهای نوآوری سازمانی، شناخت و تجربه‌ای بسیار ارزشمند را در حوزه نظام نوآوری شرکت‌های بزرگ و نیازمندی‌های آنها کسب کرده است که این فعالیت‌ها به تقویت ریشه‌های نوآوری در فضای صنعت و کسب و کار کشور منجر خواهد شد.

مرکز توسعه فناوری و نوآوری‌های صنعتی شریف (تکنوشریف) یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه شریف است که به صورت تخصصی در حوزه توسعه و تجاری‌سازی فناوری و نوآوری فعالیت می‌کند. چشم انداز این مرکز، تبدیل شدن به پلتفرم جامع ارائه کننده راهکارهای نوآورانه از طریق همکاری با فناوران و نوآوران و عرضه آن به شرکت‌های بزرگ صنعتی برای تاثیرگذاری ارزشمند بر کسب و کار آن‌ها است.

پلتفرم نوآوری تکنوشریف، اول آذر به طور رسمی آغاز به کار کرد و به همین بهانه، هادی اسدی مدیر اجرایی این مرکز به همراه اسماعیل جعفرپناه عضو هیئت علمی و رییس کمیته ارزیابی سه دوره رویداد نوآوری برتر ایرانی در دانشگاه شریف، بیشتر درباره فعالیت‌های این مرکز، تاثیری که بر ارتباط میان دانشگاه و صنعت گذاشته و همچنین نقشی که این مراکز در کاهش نرخ مهاجرت نخبگان دارند، صحبت می‌کنند. مشروح این گفت و گو را بخوانید.

***روی شاخ غول نشسته‌ایم

در ابتدا، هادی اسدی مدیر اجرایی مرکز توسعه فناوری و نوآوری‌های صنعتی شریف توضیحاتی در خصوص نحوه شکل‌گیری و ایده اولیه این مرکز ارائه داد و در خصوص ضرورت‌های شکل‌گیری آن گفت: دانشگاه شریف، مراکز، دفاتر و هسته‌های پژوهشی متنوعی دارد و هر کدام از این‌ها بر اساس وظایفی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده مشغول فعالیت هستند. در دانشگاه‌ها، عموما دفاتر ارتباط با صنعت وجود دارد، اما در دانشگاه صنعتی شریف، مراکز و هسته‌های مختلف این وظیفه را به صورت تخصصی زیر نظر معاونت پژوهش انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، ممیزی فرایندهای توسعه محصول جدید در شرکت‌هاست. نوآوری‌هایی را که در چهار حوزه محصول، خدمت، فرایند یا کسب و کار وجود دارد، از فاز ایده تا بازار ارزیابی می‌کنیم و این موضوع باعث شده تا اطلاعات خوبی را از سازمان‌های بزرگ این کشور بدست آوریم و متوجه شویم که اصلا مسیر ورود ایده به این سازمان‌ها از کجا و به چه شکلی است.

 

اسدی در ادامه به خدماتی که مرکز تکنوشریف به شرکت‌ها ارائه می‌کند اشاره کرد و گفت: بیشتر خدمات دانشی ما به شرکت‌های بالغ ارائه می‌شود. شرکت‌های بزرگ مقیاس که در حال حاضر توسعه پیدا کرده‌اند و ما می‌توانیم به سراغشان برویم مسئله اصلی ما هستند، اما داشتن اطلاعات از این شرکت‌ها و نیازهایشان، باعث می‌شود که بتوانیم به عنوان یک پل میان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ عمل کنیم و از طریق شرکت‌های کوچک و شناخته نشده، نیازهای شرکت‌های بزرگ و شناخته شده را برطرف کنیم.

***کسب و کار مهم است

وی در خصوص وظیفه مراکزی مثل تکنوشریف که وابسته به دانشگاه هستند و کار علمی و دانشگاهی انجام می‌دهند، عنوان کرد: وظیفه ما این است که بتوانیم نخبه‌ها را در حوزه‌های مختلف شناسایی و پرورش و ایده‌های ناب را توسعه دهیم. یکی از موضوعات مهم در تکنو شریف، اهمیت دادن به حوزه کسب و کار و موفق شدن در این حوزه است.

وی افزود: ما تا الان بیش از سه رویداد حوزه سرمایه‌گذاری در دانشگاه داشتیم و توانسته‌ایم با همکاری نهادهای حاکمیتی مثل معاونت علمی، از مدیران ارشد سازمان‌های بزرگ دعوت کنیم تا با شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک بیشتر آشنا شوند تا بخشی از نیازهایشان را از طریق آن‌ها برطرف کنند.

***شرکت‌های بزگ، دانش ما را کاربردی می‌کنند

مدیر اجرایی مرکز توسعه فناوری و نوآوری‌های صنعتی شریف با اشاره به ارزش‌های مالی ارایه خدمات دانشی به شرکت‌های بزرگ‌مقیاس، ادامه داد: دانشی که در دانشگاه وجود دارد، در صورتی که در صنعت عرضه شود، کاربردی شده و منافع مالی زیادی برای آن شرکت‌های صنعتی به دنبال خواهد داشت. این دانش می‌تواند از مرحله ایده تا رسیدن به محصول در شرکت‌های صنعتی تغییر بوجود آورد و در نهایت سودآوری خوبی برای سهام‌داران داشته باشد.

وی در ادامه، خدماتی را که مرکز تکنوشریف به شرکت‌های بزرگ‌مقیاس و دانش‌بنیان ارائه می‌دهد، تفکیک کرد و افزود: ما به درخواست شرکت‌های بزرگ، ارتباطمان را با آن‌ها را حفظ می‌کنیم. آموزش پرسنل شرکت‌های بزرگ از طریق برگزاری رویدادهای مختلف با موضوعات مختلف در دستور کار است. موضوعاتی مثل کاربرد هوش مصنوعی در صنعت و موضوعاتی از این قبیل قرار است هر سال و به صورت سمینار برای این شرکت‌ها برگزار شود.

***صنعتی‌ها دانشگاه را قبول ندارند و دانشگاهیان صنعت را

اسدی در نهایت با اشاره به خوب نبودن حال دانشگاه در بخش‌های پژوهشی، مالی و آموزشی ابراز امیدواری کرد که با انجام این فعالیت‌ها، رابطه بین صنعت و دانشگاه به صورت واقعی بهتر شود.

وی در این خصوص گفت: آن‌هایی که در صنعت هستند، دانشگاهیان را قبول ندارند و آن‌هایی که در دانشگاه هستند، صنعتی‌ها را قبول ندارند. این‌ها معضل است و دغدغه‌های هر دو این‌ها را می‌دانیم و تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات خوب در جهت حل آن‌ها حرکت کنیم.

***درآمدزایی از فناوری و نوآوری

در ادامه، اسماعیل جعفرپناه، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با ارایه توضیحاتی درباره نظام مدیریت نوآوری در کشور و اهمیت آن در دنیا، اظهار داشت: در فهرست شرکت‌های بزرگ جهان، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فناور و نوآور وجود دارند و این خود نشان دهنده مهم بودن این بحث در حوزه کسب و کار است.

***الماس نوآوری

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به تدوین مدل مرجع نوآوری در دانشگاه شریف گفت: بر اساس این مدل، اگر نوآوری بخواهد در سازمانی شکل بگیرد، یک الماس نوآوری نیاز است که این الماس شامل: استراتژی نوآوری، فرایندهای نوآوری، ساختار نوآوری و فرهنگ نوآوری است. درواقع اگر این چهار ضلع در یک سازمان عمل کنند، آن سازمان یک فرهنگ نوآوری خواهد داشت.

***هدف از ارزیابی، رسیدن به تعالی است

جعفرپناه با تاکید بر ضرورت ایجاد واحدهایی برای ارزیابی مستمر در شرکت‌های صنعتی و بزرگ ادامه داد: هدف از ارزیابی مستمر، رسیدن به تعالی و بهتر شدن است. اگر بتوانیم قیمت محصول را هزار تومان هم کاهش دهیم، باید این کار را بکنیم. سرویس‌ها و خدماتی که مراکزی شبیه به مراکز تکنوشریف به شرکت‌های صنعتی ارائه می‌دهند، در راستای بهبود عملکرد این شرکت‌ها و رسیدن به تعالی است.

 

***شرکت‌های بزرگ مغفول واقع شده‌اند

رییس کمیته ارزیابی سه دوره رویداد نوآوری برتر ایرانی در دانشگاه شریف، با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن میان توجه به شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌های حوزه فناوری و نوآوری، بیان کرد: کشوری موفق خواهد بود و در نوآوری به نتیجه خواهد رسید که به صورت متوازن به شرکت‌های بزرگ‌مقیاس و دانش‌بنیان توجه کند. سال‌های سال در حوزه زیست‌بوم نوآوری، فقط به شرکت‌های کوچک توجه کردیم و صندوق نوآوری شکوفایی و همه حمایت‌های معاونت علمی به شرکت‌های کوچک مربوط است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور مغفول واقع شده‌اند، در صورتی که در کشورهای مختلف، وجه مشترک همه مدل‌های اقتصادی این است که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند کشور را از نظر نوآوری بالا ببرند.

***مانعی برای مهاجرت نخبگان

جعفرپناه در نهایت با تاکید بر اهمیت کارهای مراکزی مثل تکنوشریف در جهت کم کردن نرخ مهاجرت نخبگان از کشور ادامه داد: مراکزی مثل بنیاد ملی نخبگان به تنهایی نمی‌توانند مانع خروج نخبگان از کشور شوند؛ زیرا منابع‌شان محدود است. کل زیست‌بوم نوآوری ایران باید در جهت شناسایی، توانمندسازی و در نهایت به‌کارگیری نخبگان در امور مختلف فعالیت کند.

 

 

شناسه خبر 77030