شناسه خبر:77065
1402/9/22 10:18:45

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر تأثیرات منفی تغییر اقلیم بر گیاهان اظهار کرد: طی چند سال اخیر به‌دلیل خشک‌سالی متمادی، تغییرات اقلیمی و برداشت بی‌رویه از بلوط‌های زاگرس از میزان آن‌ها بسیار کاسته شده است.

ایران کشوری است که از تنوع گیاهی و گونه‌ای بسیار متنوع و غنی برخوردار است اما از جهتی نیز به‌دلیل اینکه کشورمان در سال‌های اخیر درگیر خشک‌سالی، کم‌آبی و گرمایش و تغییرات اقلیمی است، بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند همچنین با بهره‌برداری بی‌رویه انسان از این گونه‌ها جمعیت آن‌ها بسیار محدود شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به درختان بلوط ناحیه رویشی زاگرس اشاره کرد که درگیر طغیان آفات و خشک‌سالی هستند و به گفته رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این گونه‌ها باید مسئله تأثیرات تغییر اقلیم را جدی بگیریم.

مریم مغانلو درباره عوامل تهدید گونه‌های گیاهی در کشورمان اظهار کرد: یکی از عوامل تهدید گونه‌ها تغییرات اقلیمی است که می‌توان از یکی از نشانه‌های آن به خشک‌سالی اشاره کرد که تداوم چندساله آن تأثیرات منفی بر گونه‌های ما گذاشته است و یکی از تاثیرات آن بر درختان بلوط ناحیه زاگرسی است. جمعیت این درختان چند سال است به دلیل طغیان آفات، خشک‌سالی متمادی و برداشت مردم بومی برای تأمین سوخت بسیار کاسته شده است و در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی فصل رویشی و زایشی گیاهان را نیز تغییر داده است، به‌گونه‌ای که به‌طور مثال در تهران گیاهانی را می‌بینیم که در فصل پاییز سبز هستند و این مسئله کاملاً ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است. در این شرایط انتظار ما از طبیعت برآورده نمی‌شود و یا گیاهان دچار پاییز زودرس می‌شوند و یا هنوز در فصل پاییز هم سبز هستند و فصل رویشی آن‌ها تغییر یافته است.

رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه علاوه بر جنگل‌های بلوط گونه‌های دیگری نیز در معرض خطر قرار دارند، گفت: ما در کشورمان گونه‌های بسیار زیادی داریم که یا به دلیل تغییرات اقلیمی و یا به دلیل برداشت بی‌رویه وضعیت نامناسبی دارند. به‌طور مثال گونه‌ای گیاهی به نام «مورخوش» در هرمزگان وجود دارد که به‌دلیل مصرف دارویی ارزش بالایی دارد و به همین منظور از آن در کشورهای حوزه عمان و پاکستان نیز در طب سنتی استفاده و یا حتی به کشورهای دیگر نیز بدون هیچگونه نظارتی قاچاق می‌شوند و به‌دلیل جمعیت بسیار محدودی که دارد در معرض تهدید قرار گرفته است.

  حالِ ناخوشِ «مورخوش»، گیاه انحصاری هرمزگان

مغانلو در پایان تأکید کرد: با توجه به انحصاری بودن برخی گونه‌ها و اهمیتی که دارند باید برای حفاظت از آن‌ها تغییر اقلیم را در رأس توجه قرار دهیم.

شناسه خبر 77065