شناسه خبر:77272
1402/9/28 11:56:35

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: چهار اثر هنری ملایر در زمینه قفل‌های فلزی دست‌ساز و سازهای سنتی و منبت نشان مهر اصالت ملی صنایع دستی را دریافت کردند.

«ابراهیم جلیلی» روز دوشنبه اظهار کرد: ملایر در ساخت سازهای سنتی و صنایع دستی پیشتاز است و هنرمندان آن دارای مهر اصالت این دست‌سازه‌ها هستند.

وی افزود: در آیین داوری دریافت مهر اصالت ملی تولیدات صنایع‌ دستی منطقه غرب کشور که با میزبانی همدان برگزار شد و استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان در آن حضور داشتند، تولیدات صنایع دستی ملایر خوش درخشید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: در این آیین 33 اثر از کردستان، 21 اثر از کرمانشاه، 23 اثر از لرستان، 28 اثر از ایلام و 39 اثر از همدان مورد ارزیابی داوران استانی و کشوری قرار گرفت.

جلیلی ادامه داد: در این رویداد مهران رشیدی در زمینه ساخت سازهای سنتی، سعید طلایی در زمینه ساخت قفل‌های فلزی دست‌ساز، بهروز کلهر در زمینه ساخت سازهای سنتی و فائزه امیری در زمینه منبت موفق به دریافت نشان مهر اصالت صنایع دستی شدند.

وی یادآور شد: رویداد دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت هر دو سال یکبار در کشور برگزار می‌شود و درنهایت آثاری که موفق به دریافت این نشان ملی می‌شوند، امکان راه‌یابی به سطح بین‌المللی را به‌دست می‌آورند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: درحال حاضر بیش از 25 درصد هنرمندان صنایع دستی استان همدان در 20 رشته صنایع دستی ملایر مشغول به فعالیت هستند.

جلیلی یادآور شد: از 45 هزار شاغل در بخش صنایع دستی استان، 12 هزار و 300 نفر به‌طور مستقیم در این شهرستان در بخش صنایع دستی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی 15.5 درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده است، افزود: حدود پنج هزار و 300 کارگاه کوچک و متوسط صنایع دستی در این شهرستان فعال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: بیش از 10 هزار هنرمند به‌طور مستقیم و بیش از 30 هزار نفر به‌صورت غیر مستقیم در حوزه مبل و منبت فعالیت دارند و مبل و منبت حدود 13 درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده است.

هنرمندان شهرستان ملایر دو سال پیش نیز موفق شدند دو نشان ملی اصالت را برای نقش قالی جوزان با رنگ گیاهی و تراش سنگ، دریافت کنند.

شناسه خبر 77272