شناسه خبر:77332
1402/9/29 12:55:13
استاندار همدان در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مطرح کرد:

تحقق 90 درصدی تعهد اشتغال در استان همدان

سپهرغرب، گروه اقتصادی- پیام زمانی: استاندار همدان از تحقق 90 درصدی تعهد اشتغال براساس سامانه رصد خبر داد و گفت: با لطف خداوند متعال و پیگیری دستگاه‌های متولی، تا پایان سال تعهد اشتغال 20 هزار و 706 نفری این استان محقق می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان که روز سه‌شنبه در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، برگزاری کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری را یک امر ضروری برای استان دانسته و عنوان کرد: این کارگروه تمامی مؤلفه‌های مهم را در بر می‌گیرد و در کنار آن رشد تولید و مهار تورم به‌عنوان دستور رهبری، برای ما یک ضرورت است.

وی از برگزاری نشست استانداران با حضور معاون رئیس‌جمهور خبر داد و خاطرنشان کرد: در این جلسه محور اصلی، توجه به مسئله تولید و اشتغال بوده و نیاز است که برای این موضوع مهم یک نقشه راه داشته باشیم.

استاندار همدان با بیان اهمیت جایگاه کشاورزی و صنعت در راستای افزایش بهره‌وری و ایجاد تولید و اشتغال، تأکید کرد: استان همدان در حوزه معدن و گردشگری قابلیت خوبی داشته و نیاز است که در این خصوص برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

قاسمی‌فرزاد افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی را یک مسئله قابل توجه بیان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی با پیگیری‌های لازم ایجاد گلخانه‌های دارای محصول در طول سال را در برنامه کاری خود قرار دهد تا مردم برای تهیه محصولات دچار مشکل نشوند و از طرفی قیمت عرضه محصولات افزایش خاصی نداشته باشد.

وی از تحقق تعهد اشتغال در استان ابراز خوشحالی کرد و افزود: براساس گزارش‌های سامانه رصد، استان همدان در حوزه اشتغال رشد خوبی داشته و در کنار این مسئله، اصالت آمار برای ما از همه‌چیز مهم‌تر است.

استاندار همدان به ضرورت صحت‌سنجی در راستای ارائه تسهیلات تولید و اشتغال تأکید کرد و یادآور شد: درخصوص مسئله صحت‌سنجی آمار تسهیلات ارائه‌شده نیز براساس گزارش‌های وزارت کار، استان همدان 84 درصد تحقق داشته است.

قاسمی‌فرزاد ضمن قدردانی از دستگاه‌های متولی در حوزه مشاغل خانگی، بیان کرد: برای هر نفر مبلغ 150 میلیون تومان وام مشاغل خانگی درنظر گرفته شده است و افراد فاقد شغل ثابت، زنان خانه‌دار و یا افرادی که توانایی انجام کار در بیرون از خانه را ندارند و با هدف توانمندسازی افراد بی‌بضاعت، این تسهیلات را به‌منظور ایجاد شغل با درآمد خانگی دریافت می‌کنند.

وی با توجه به فرصت باقی‌مانده تا پایان سال، به سرعت‌بخشی در فرآیند اعطای تسهیلات تأکید کرد و گفت: پیگیری‌های دوجانبه از سوی دستگاه‌های متولی و بانک‌های عامل انجام شود تا متقاضیان در کمترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه تسهیلات اعطایی در بند الف تبصره 18 به‌عنوان ستون فقرات حوزه تولید است، تأکید کرد: تحقق پنج درصدی این تسهیلات قابل قبول نبوده و سازمان‌های جهاد کشاورزی، صمت، میراث فرهنگی، معاونت علمی و غیره در این خصوص تلاش‌های همه‌جانبه برای تحقق آن داشته باشند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری نیاز به دانش بنیان‌کردن تولید است، عنوان کرد: از ظرفیت دانشگاه‌های استان و در رآس آن نخبگان اقتصاد در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استفاده شود و دستگاه‌های اجرایی نیز ارتباط بیشتری با این افراد داشته باشند.

* اشتغال 18628 نفر در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به سهیمه 20 هزار و 706 نفری جهت ایجاد فرصت‌های شغلی توسط دستگاه‌های اجرایی در استان، خاطرنشان کرد: تعداد 18 هزار و 628 نفر در سال جاری براساس گزارش‌های سامانه رصد در این استان مشغول به کار شده و تحقق 90 درصدی در این زمینه داشته‌ایم.

یوسف شعبانی ضمن دعوت از دستگاه‌های اجرایی استان جهت ثبت فرصت‌های شغلی در سامانه رصد، عنوان کرد: 19 درصد اشتغال انجام‌شده به‌صورت کارفرمایی و 81 درصد به‌صورت خوداشتغالی و خویش‌فرمایی ثبت شده است.

وی ضمن تشکر از پیگیری‌های فرمانداران و بخشداران درخصوص ایجاد اشتغال برای مردم، افزود: آمار اشتغال ثبت‌شده در شهرستان رزن 96 درصد، شهرستان درگزین و کبودراهنگ 94 درصد، شهرستان تویسرکان و اسدآباد 93 درصد، شهرستان بهار 92 درصد، شهرستان ملایر 90 درصد، شهرستان فامنین 89 درصد و شهرستان همدان 84 درصد است.

شعبانی ضمن اشاره به نظارت بر اشتغال در تمامی دستگاه‌های اجرایی، عنوان کرد: 6 هزار و 662 مورد نظارت تأیید شده و قابل بررسی در سامانه رصد است که از این آمار سه هزار و 13 مورد توسط اداره کار تأیید شده و دو هزار و 630 مورد توسط اپراتور مربوطه به تأیید رسیده است و یک‌هزار و 19 مورد نیز نیاز به بررسی توسط دستگاه‌های مربوطه دارد تا استان همدان بتواند جایگاه خود را در سطح کشور ارتقا دهد.

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از اختصاص 161 میلیارد اعتبار در حوزه مشاغل خانگی برای استان خبر داد و گفت: در استان یک‌هزار و 610 سهمیه برای وام مشاغل خانگی اختصاص داشته که یک‌هزار و 572 نفر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و یک‌هزار و 103 نفر تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

شعبانی از ارائه تسهیلات مشاغل خانگی در بانک‌های توسعه تعاون، مهر و رسالت به‌عنوان بانک‌هایی که بیشترین تسهیلات را ارائه کرده‌اند قدردانی کرد و افزود: شهرستان همدان 25 درصد، شهرستان ملایر 15 درصد، شهرستان کبودراهنگ 13 درصد، شهرستان فامنین 10 درصد، شهرستان نهاوند 9 درصد، شهرستان رزن هشت درصد، شهرستان بهار هفت درصد، شهرستان تویسرکان پنج درصد و شهرستان‌های اسدآباد و درگزین چهار درصد درخصوص اعطای وام مشاغل خانگی عملکرد داشته‌اند.

وی از اجرای طرح پایش نظارتی درخصوص ارائه تسهیلات خبر داد و گفت: این طرح از طریق تماس تلفنی یا پیامک توسط وزارت کار انجام گرفته و در استان همدان نیز دو پیمانکار برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تکمیل فرم خوداظهاری برای متقاضیان دریافت تسهیلات را ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: تکمیل این فرم برای شناسایی افرادی که اقدام به دریافت تسهیلات مجدد می‌کنند، بوده و تمامی افراد ملزم به تکمیل آن هستند.

* برگزاری 32 جلسه کمیته تخصصی برای تصویب طرح‌های اشتغال‌زایی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری 32 جلسه کمیته تخصصی در راستای تصویب طرح‌های اشتغال‌زایی، خاطرنشان کرد: 382 طرح در این کمیته تصویب و به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون 181 طرح، تسهیلات مربوطه را دریافت کرده است.

حسن پیمانی علت عدم تحقق ارائه تسهیلات را ابلاغ دیرهنگام سهمیه دانسته و گفت: از مبلغ 168 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار اختصاصی، 81 میلیارد آن محقق شده و یک‌هزار میلیارد دیگر نیز در بانک‌های عامل درحال پرداخت به متقاضیان دارای طرح تأیید‌شده است.

وی از تقسیم سهیمه در بین نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی خبر داد و افزود: 520 میلیارد برای سازمان جهاد کشاورزی اختصاص داده شده که 152 طرح تأیید و 132 طرح به بانک مربوطه معرفی شده است و برای سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز 509 میلیارد اختصاص صورت گرفته که 81 طرح تأیید و به بانک معرفی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان از اختصاص 172 میلیارد و 500 میلیون اعتبار برای تسهیلات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خبر داد و عنوان کرد: 92 طرح از این سازمان تأیید و 28 طرح به بانک عامل معرفی شده است.

پیمانی مبلغ اختصاص‌یافته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را 39 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 6 طرح از این معاونت تأیید و درنهایت به بانک مربوطه معرفی شده است.

وی از اختصاص 149 میلیارد برای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خبر داد و افزود: 20 طرح نیز از این اداره تأیید و برای دریافت تسهیلات معرفی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به اینکه تسهیلات زیر 300 میلیون تومان نیاز به تأیید در کمیته تخصصی را ندارد، بیان کرد: مبلغ 180 میلیارد نیز برای سازمان ارتباطات و فناوری اختصاص داده شده و درمجموع 28 طرح تأیید و برای دریافت تسهیلات معرفی شده است.

* تحقق 58 درصدی اعطای تسهیلات تبصره 18 به افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اعطای تسهیلات در قالب تبصره 18 به افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، عنوان کرد: 623 میلیارد تومان در سال جاری برای اعطای تسهیلات اختصاص داده شده که پنج هزار و 253 نفر برای دریافت این تسهیلات معرفی شده‌اند و دو هزار و 756 نفر تاکنون تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

شهرام عابدی ضمن تشکر از بانک‌های عامل که درخصوص ارائه تسهیلات با کمیته امداد همکاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: 80 درصد تسهیلات اعطایی از طریق بانک‌های اقتصاد نوین، سینا، پارسیان و پست‌بانک انجام شده و بیشترین مبلغ پرداختی تسهیلات نیز مربوط به بانک ملی است.

وی از اختلال سامانه بانک رفاه برای ارائه تسهیلات به افراد متقاضی اظهار ناراحتی کرد و افزود: بانک ملی شعبه فامنین و قهاوند نیز بیش از یک ماه است که هیچ‌گونه تسهیلاتی به افراد معرفی‌شده ارائه نکرده‌اند و متقاضیان نیز نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

عابدی با ارائه گزارشی از روند ارائه تسهیلات به افراد معرفی‌شده توسط بانک‌های استان، بیان کرد: بانک اقتصاد با 102 درصد، بانک سینا 92 درصد، بانک پارسیان 81، پست‌بانک 81 درصد، بانک سامان 78 درصد، بانک سپه 75 درصد، بانک رفاه کارگران 74 درصد، بانک صادرات 66 درصد، بانک توسعه تعاون 62 درصد، بانک ملت 53 درصد، بانک ملی 47 درصد، بانک تجارت 43 درصد، بانک مهر ایران 41 درصد، بانک کارآفرین 38 درصد و بانک رسالت با 9 درصد نسبت به انجام تعهدات خود اقدام داشته‌اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با اشاره به اعطای تسهیلات به تمامی متقاضیان شهرستانی، عنوان کرد: شهرستان تویسرکان 59 درصد، شهرستان نهاوند 55 درصد، شهرستان‌های کبودراهنگ و اسدآباد 52 درصد، شهرستان‌های رزن و درگزین 47 درصد، شهرستان بهار 46 درصد، شهرستان ملایر 44 درصد، شهرستان همدان 43 درصد و شهرستان فامنین با 34 درصد نسبت به معرفی افراد متقاضی برای دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان همدان نیز با اشاره به اختصاص 168 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار برای تسهیلات اشتغال‌زایی افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی، بیان کرد: از مجموع اعتبار اختصاص داده‌شده، مبلغ 100 میلیارد و 532 میلیون تومان تاکنون جذب تسهیلات انجام شده است.

مرتضی حیدری‌قطبی با اشاره به اختلال به‌وجودآمده در سامانه بانک ملت برای اعطای تسهیلات، عنوان کرد: اختلال به‌وجودآمده در سامانه بانک رفاه کارگران نیز حل شده و به‌زودی تسهیلات این بانک برای متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

 

شناسه خبر 77332