شناسه خبر:77531
1402/10/5 11:00:17

سپهرغرب-گروه خبر:نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کرمانشاه با حضور معاون توسعه منابع استانداری و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری استان آغاز بکار کرد.

دکتر سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه، امروز (چهارم دی) در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران، پارک علم و فناوری کرمانشاه را متولی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار استان اعلام کرد و با اشاره به برپایی چهارروزه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از چهارم تا هفتم دی‌ماه میزبان علاقمندان حوزه فناوری و نوآوری و پژوهش خواهد بود.

وی افزود: در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و نوآوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و پارک علم و فناوری کرمانشاه برای بازدید علاقمندان ارائه شده است.

ارائه بیش از 300 محصول "فناورانه" در این نمایشگاه

آزادی یکی از نکات قابل‌توجه در نمایشگاه امسال را حضور ساختارهای فناورانه عنوان کرد و افزود: مراکزی مانند شتاب‌دهنده و مراکز نوآوری هم امسال دستاوردهای خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

وی با اشاره به برپایی 25 غرفه در این نمایشگاه گفت: در مجموع در این نمایشگاه بیش از 300 محصول فناورانه و نوآورانه عرضه شده است.

آزادی با بیان اینکه بیش از 50 درصد محصولات عرضه شده در این نمایشگاه تجاری سازی شده، گفت: همین امر ارزش بازدید از محصولات را دوچندان کرده، چرا که علاقمندان شاهد تولیداتی هستند که توانسته خود را به سطح بازار و جامعه برساند و کاربردهای خود را ملموس نشان دهد.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه برپایی این نمایشگاه را گامی موثر در ترویج خودکفایی و افزایش اعتماد به نفس در میان جوانان عنوان کرد و افزود: با بازدید از دستاوردهای این نمایشگاه باور "ما می‌توانیم" برای مردم و بویژه جوانان ملموس‌تر خواهد شد.

500 واحد فناور در کرمانشاه داریم/ تولید کننده انحصاری 20 محصول فناورانه در کشور هستیم

آزادی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد زیست بوم نوآوری و فناوری استان، گفت: در حال حاضر 500 واحد فناور در استان فعال است که از این تعداد 90 شرکت توانسته اند به گرید دانش بنیان دست پیدا کنند.

وی افزود: وجود این تعداد شرکت و روند رو به رشد آن نشان می‌دهد کرمانشاه قابلیت‌های بسیاری در حوزه فناوری و نوآوری دارد و باید سرمایه گذاری ویژه برای توسعه این حوزه صورت گیرد.

آزادی گفت: در حال حاضر در استان 20 محصول دانش بنیان تولید می‌شود که تنها تولیدکننده آن در کشور هستیم، یعنی اگر شرکت‌های کرمانشاهی این 20 محصول را تولید نکنند، مجبور به واردات آنها از خارج از کشور هستیم.

وی تصریح کرد: بارها گفته ایم که راه خروج استان از مشکلات موجود حرکت به سمت توسعه دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های فناور و نوآور است، چرا که این شرکت‌ها ضمن رفع مشکلات و چالش‌های استان می‌توانند نقش موثری در رونق اقتصادی و نیز ایجاد اشتغال پایدار داشته باشند.

آزادی گفت: در حال حاضر حدود سه هزار نفر در استان در حوزه‌های فناوری و نوآوری مشغول به کارند که 2300 نفر آنها در شرکت‌ها و واحدهای فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه فعالیت دارند.

وی افزود: قطعا با افزایش و توسعه شرکت‌ها میزان اشتغالدر این حوزه سیر شتابنده و صعودی پیدا خواهد کرد که گام موثری در حل معضل بیکاری استان خواهد بود.

آزادی با اشاره به آمار بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیان عمدتا این قشر مشغول به کار شده و توسعه این شرکت‌ها می‌تواند آمار بیکاری این قشر را با سرعت بیشتری کاهش دهد.

وی با اشاره به صادرات خوب محصولات دانش بنیان و فناور استان گفت: سال گذشته بیش از 17 میلیون دلار صادرات داشته ایم و امسال پیش بینی می‌شود این میزان با افزایش 30 درصدی همراه باشد.

آزادی گفت: در زمینه صادرات این محصولات هم بازارهای خوبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، همسایگان شمالی و کشورهای آفریقایی داریم که پیگیر توسعه و افزایش آن هستیم.

راه اندازی "شهرک فناوری" کرمانشاه تا سال آینده

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در ادامه به چالش‌های موجود بر سر راه توسعه شرکت‌های فناور و دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: یکی از این چالش‌های مهم بحث ایجاد محیط کارگاهی و تولیدی مورد نیاز این شرکت‌ها است.

وی افزود: با راه‌اندازی برج فناوری که بزرگترین برج فناوری کشور محسوب می‌شود تنها فضای اداری مورد نیاز شرکت‌ها فراهم شده و اکنون نیاز به فضای کارگاهی برای شرکت‌های تحت حمایت داریم.

آزادی از برنامه‌ریزی برای راه اندازی "شهرک فناوری" خبر داد و افزود: اراضی 120 هکتاری سازمان جهاد دانشگاهی در اختیار پارک علم و فناوری قرار داده شده تا بتوانیم آن را به فضایی برای کار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان تبدیل کنیم و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم سال آینده کار واگذاری اراضی به شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیان آغاز شود.

وی چالش دیگر شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیان را مشکلات مالی آن‌ها عنوان و تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ارتباط دانش‌بنیان‌ها با سرمایه‌گذاران هستیم تا از این طریق این چالش را نیز مرتفع کنیم.

واحدهای فناور "گردشگری" توسعه می‌یابد

وی از تلاش برای جذب واحدهای فناور بر اساس اولویت‌های استان خبر داد و افزود: درتلاش هستیم جهت‌گیری جذب واحدهای فناور به سمت اولویت‌های استان سوق پیدا کند.

وی افزود: درحال حاضر عمده شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش‌بنیان ما در حوزه صنایع شیمیایی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات کشاورزی و... مشغول به فعالیت هستند، اما اولویت‌های دیگری هم در استان داریم که باید به آنها ورود کنیم.

آزادی گفت: از جمله این اولویت‌ها حوزه گردشگری است که رویداد خوبی را برای جذب واحدهای فناور در این حوزه برگزار کردیم و قطعا پیگیر توسعه واحدهای فناور و دانش بنیان در این حوزه هستیم.

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، از تابلوی پرتره میخ و نخ دانشمند فقید دکتر "سعید کاظمی آشتیانی" از دانشمندان برجسته ایرانی و بنیانگذار و رییس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران، که توسط دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه ساخته شده با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه رونمایی شد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان از چهارم تا هفتم دی ماه هروزه از ساعت 9 صبح تا 17 بعدازظهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمانشاه(پارک شاهد) میزبان علاقمندان خواهد بود.

 

شناسه خبر 77531