شناسه خبر:77588
1402/10/6 10:42:51

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه رودخانه آبشوران را یکی از معضلات اصلی زیست محیطی شهر کرمانشاه برشمرد و گفت: ساماندهی این رودخانه باید در اولویت قرار گیرد.

احد جلیلیان با بیان اینکه چندین سال است وضعیت نامناسب رودخانه آبشوران به یکی از معضلات اصلی زیست محیطی شهر کرمانشاه تبدیل شده، اظهار کرد: چالش مهم پیش روی این رودخانه ورود فاضلاب به آن هم از بالا دست و هم از منازل اطراف رودخانه است که این فاضلاب در نهایت از طریق آبشوران وارد رودخانه "قره‌سو" می‌شود و این رودخانه را نیز آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی وضعیت این رودخانه تنها یک راهکار اصلی دارد و آن تکمیل سیستم تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه است، یادآور شد: در حال حاضر تنها 30 درصد فاضلاب بخش خانگی شهر کرمانشاه تصفیه شده و مابقی آن به نوعی وارد آبشوران و قره‌سو می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، با توجه به زمان‌بر بودن تکمیل سیستم تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه و اعتبارات زیادی که نیاز دارد، باید راهکارهای موقتی نیز برای تعیین تکلیف رودخانه آبشوران دیده شود.

جلیلیان دو پیشنهاد مشخص را برای بهبود وضعیت این رودخانه مطرح کرد که یکی جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه بود و افزود: جدا کردن فاضلاب یا با اجرای خطوط مجزا برای فاضلاب باید صورت بگیرد یا اینکه در مسیر ورود فاضلاب مناطق مسکونی به این رودخانه سیستم تصفیه‌ای تعبیه شود که حداقل پساب ورودی به رودخانه در حد استاندارد باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دوم این است که اگر جداسازی فاضلاب از این رودخانه فعلا قابل انجام نیست، حداقل روی کانال آبشوران در طول مسیر پوشانده شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تبعات زیست محیطی ورود فاضلاب به این رودخانه که منظر و سیمای شهری را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به طولانی بودن این رودخانه که در بخش زیادی از شهر امتداد یافته و در نهایت وارد قره‌سو می‌شود، تعداد زیادی منازل مسکونی در حاشیه آبشوران وجود دارد که بوی نامتبوع فاضلاب و اثرات زیست محیطی آن برای این منازل مسکونی آزاردهنده شده است.

جلیلیان از پیگیری‌های مستمر محیط زیست به عنوان یک دستگاه ناظر برای تسریع در ساماندهی آبشوران یاد کرد و گفت: بارها این موضوع را به آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و شهرداری تذکر داده‌ایم، اما گفته می‌شود که محدودیت اعتبارات باعث شده کار ساماندهی به طول بیانجامد.

وی معتقد است، با توجه به اهمیت رودخانه آبشوران و شرایط نامناسب زیست محیطی که برای آن ایجاد شده، ساماندهی این رودخانه باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه ساماندهی آبشوران را امری فرادستگاهی دانست که نیاز است بخش‌های مختلف پای کار بیایند و اظهار کرد: متاسفانه مردم نیز نسبت به این رودخانه بی مهری می‌کنند و لازم است در این زمینه نیز فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

جلیلیان با انتقاد جدی از اینکه گاهی مردم زباله‌های خود را داخل رودخانه می‌ریزند، گفت: آبشوران علاوه بر فاضلاب، مملو از زباله و کیسه‌های نایلونی و... نیز هست.

 

شناسه خبر 77588