شناسه خبر:77652
1402/10/7 11:09:39

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: زمین‌هایی که برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در همدان مورد نیاز بود، با تصویب طرح جامع شهری به میزان دو هزار هکتار، به شهر الحاق شد.

علی عباسیان روز چهارشنبه ابراز کرد: طرح جامع شهری همدان در هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران روز دوشنبه (چهارم دی‌ماه) بازنگری و درنهایت تصویب شد.

وی ادامه داد: در طرح جدید جامع شهری همدان با پیوستن زمین‌های مورد نیاز، با اجرای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد و با افق جمعیتی 721 هزار نفر در سال 1415، برای شهر همدان به تصویب رسید.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: شهر همدان بافت تاریخی منحصربه‌فرد خود را دارد و در طرح جامع شهری، معماری ویژه آن حفظ شده است.

عباسیان ادامه داد: در تصویب طرح جامع شهر همدان با توجه به معماری خاص شهر، موضوعات کاهش ترافیکی و دسترسی‌های این شهر و همچنین حفظ زمین‌های کشاورزی شهر مورد توجه قرار گرفت و با توجه به این مهم، جزئیات طرح جامع شهر همدان مصوب شد.

وی بیان کرد: پیوستن سه روستای علی‌آباد، حسن‌آباد و قاسم‌آباد که پیش‌تر پیوستن آن‌ها به تصویب هیئت دولت رسیده بود، با دستور حفظ زمین‌های کشاورزی و ضوابط مربوط به روستا در طرح جامع شهر همدان به تصویب رسید.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها برای توسعه شهر در چند مرحله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح‌های آمایش سرزمین با مقیاس یک/50 هزارم، طرح‌های ناحیه‌ای در مقیاس یک/25 هزارم، طرح‌های جامع در مقیاس یک/10 هزارم و طرح‌های تفصیلی در مقیاس یک/2 هزارم سیاست‌گذاری می‌شود.

عباسیان با اشاره به اینکه طرح‌های ناحیه‌ای استان همدان در سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تعریف شده است، عنوان کرد: طرح ناحیه شمالی شامل رزن، فامنین، کبودراهنگ و درگزین و همچنین طرح ناحیه مرکزی شامل همدان، بهار، اسدآباد و قهاوند تهیه و ابلاغ شده است و طرح ناحیه جنوبی نیز شامل ملایر، نهاوند و تویسرکان تهیه شده و در مراحل نهایی ابلاغ قرار دارد.

وی افزود: در تهیه طرح‌های آمایشی، ناحیه‌ای و جامع، مراکز فعالیت‌های اقتصادی و محرک تولید پیش‌بینی شده است و به‌عنوان ظرفیتی برای رشد و توسعه اقتصادی به مدیران استان معرفی می‌شود.

* مکان ساخت پارک لجستیک همدان مشخص شد

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان تصریح کرد: استقرار واحدهای تولیدی و مراکز صنعتی متناسب با این طرح‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و نقش مؤثری در توسعه برنامه‌های اشتغال‌زایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مکان‌یابی شهر و شهرک‌های جدید یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف این معاونت است، اظهار کرد: شهر جدید اکباتانا را در دستور اجرا داریم که با توجه به موقعیت جغرافیایی، زمینه‌های رشد و توسعه استان را فراهم می‌کند.

عباسیان تأکید کرد: با حمایت‌های دولت سیزدهم مکان‌یابی پارک لجستیک همدان پس از سال‌ها، به‌عنوان یک دستاورد مهم برای استان، امسال ابلاغ و تصویب شد.

وی افزود: مکان‌یابی شهر جدید اکباتانا از 40 سال پیش مطرح بود و در دهه 70 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

* شهر جدید اکباتانا در سه فاز اجرایی می‌شود

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: طرح جامع شهر جدید اکباتانا مربوط به سال 1391 است و طرح تفصیلی آن پس از چند مرحله بازنگری در خردادماه امسال در سه فاز و جمعیت 120 هزار نفر تصویب شد.

وی اظهار کرد: متولی احداث این شهر، شرکت عمران شهرهای جدید ایران است و مکان آن در فاصله 6 کیلومتری فرودگاه، سه کیلومتری ایستگاه راه‌آهن و کنار جاده کنارگذر شرقی همدان (نقطه اتصال جاده تهران و جاده ملایر) قرار دارد.

عباسیان با اشاره به اینکه بررسی‌های چندگانه نشان می‌دهد نرخ جمعیت همدان رو به افزایش است، گفت: مهاجرت از استان‌های غربی به همدان طی چندسال گذشته افزایش یافته است و باید از حالا برای توسعه شهر در آینده برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

* 35 هزار نفر در شهرک پرواز همدان ساکن می‌شوند

وی در رابطه با ساخت شهرک پرواز همدان تصریح کرد: این شهرک به‌منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قسمت شمال شرقی شهر همدان و در نزدیکی فرودگاه درحال ساخت است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: جمعیت 35 هزار نفری برای شهرک پرواز پیش‌بینی شده و مراحل ساخت 10 هزار و 200 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهرک درحال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: برای این شهرک هشت محله درنظر گرفته شده و دارای بازارچه محلی، مراکز تجاری، آموزشی، اداری، فرهنگی، انتظامی و مذهبی است.

عباسیان تصریح کرد: زمین‌های تعیین‌شده به هر کدام از دستگاه‌های متولی معرفی شده است و برخی از دستگاه‌ها زمین‌ها را به‌صورت رایگان تحویل گرفته‌اند و آماده ساختن ساختمان با کاربری تعیین‌شده هستند.

وی بیان کرد: معماری شهرک پرواز متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و براساس محور اصلی پیاده و تفکیک محورهای پیاده از سواره طراحی شده و برگرفته از محلات قدیمی و چمن‌های شهر همدان است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان افزود: در محور واحدهای مسکونی، مراکز تجاری قرار دارد و در طراحی ساختمان‌های مسکونی، استقرار بهینه به سمت جنوب شرقی و حفظ دید به سمت کوه الوند درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت رینگ سوم شهر همدان در طرح جامع شهری درنظر گرفته شده و نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری دارد، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، صدور مجوز واحدهای تجاری در رینگ دوم شهر ممنوع است؛ چراکه این موضوع موجب افزایش حجم ترافیک شهری خواهد شد.

عباسیان ادامه داد: درحال حاضر عرض خیابان‌های همدان مناسب است و بیشتر حجم ترافیک این شهر به ساعات تعطیلی مراکز آموزشی حاشیه خیابان‌های اصلی مربوط می‌شود.

وی تأکید کرد: سامان‌دهی کاربری‌های تجاری و عمومی 50 درصد ترافیک شهر همدان را برطرف می‌کند.

* نمای رومی جایگاهی در فرهنگ ایرانی ندارد

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آذرماه سال 1387، بر سامان‌دهی سیما و منظر شهری، زنده کردن فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و جلوگیری از بروز ناهماهنگی بصری تأکید کرده و بر این اساس استفاده از معماری نمای رومی در ساختمان‌های شهر جایی در فرهنگ ما ندارد و برگرفته از معماری غربی روم باستان بوده و استفاده از آن ممنوع است.

وی ادامه داد: نمونه‌های موفقی در نمای ساختمان، برگرفته از فرهنگ ایران باستان اجرا شده است که می‌تواند به‌عنوان یک الگو در همه شهر‌های استان مورد استفاده قرار گیرد.

عباسیان با اشاره به تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در کمیسیون ماده پنج استان همدان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 33 جلسه کمیته فنی در همدان و 41 جلسه در سایر شهرستان‌های استان برگزار و برای 310 پرونده در همدان و 151 پرونده در شهرستان‌ها، تصمیم‌گیری شده است.

وی ادامه داد: در کارگروه امور زیربنایی نیز پرونده‌های خارج از محدوده شهرها بررسی می‌شود که امسال 19 جلسه کارشناسی و 6 جلسه کارگروهی در استان تشکیل و تصمیمات مهمی برای امور زیربنایی استان همدان گرفته شده است.

 

 

شناسه خبر 77652