شناسه خبر:77881
1402/10/13 10:50:51
یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد:

با امضای توافق با اوراسیا، ایران ده‌ها پله صعود کرد

سپهرغرب-گروه سیاسی:کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اوراسیا می‌تواند برای ایران فرصتی همه‌جانبه را جهت توسعه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف فراهم آورد و مسیری مناسب جهت دور زدن تحریم‌های غرب نیز به حساب می‌آید.

روح‌الله مدبر در خصوص اهمیت توافقنامه اخیر تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا در شرایطی که آمریکا و غرب تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند اظهارداشت: امضای این توافقنامه طلایی برای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یک فرصت جهت حضور در بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به حساب آید و به عبارت دیگر امروز تهران می‌تواند بیش از 7500 قلم کالا را با لغو کامل تعرفه گمرکی و تشریفات مرسومی که در گذشته داشت وارد کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا کند.

وی گفت: در واقع بازاریابی که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای کالاهای سایر کشورها داشتند امروز شامل ایران شده است و به نوعی ایران با امضای این توافقنامه ده‌ها پله صعود کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اما در پاسخ به این سوال که چه شد که ایران وارد این توافقنامه با اتحادیه اوراسیا شد باید گفت که «اصلی‌ترین برنامه تقابلی غرب با ایران تروریسم اقتصادی بوده» که طی سال‌های مختلف تلاش کرده با اعمال تحریم‌ها اجازه ندهد که ایران نه در بازار منطقه‌ای و نه در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد.

مدبر افزود: امروز و با اتخاذ «سیاست خارجی همسایه محور در دولت سیزدهم» و تعمیق مناسبات با کشورهای منطقه، روسیه به‌عنوان موسس و صاحب رای اصلی در اتحادیه اوراسیا شرایط عضویت تهران برای امضای این توافقنامه فوق العاده مهم را فراهم کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور روسیه در سخنرانی پس از امضای این توافقنامه گفت که روسیه برنامه دارد تا ورود ایران به بازارهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تقویت کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: پس از امضای این توافقنامه در تبادلات تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دیگر لازم نیست که از ارز دلار استفاده شود چرا که می‌توانند «از ارزهای رایج ملی خود در تعاملات تجاری بهره‌مند شوند». در همین راستا است که اخیراً رئیس کل بانک مرکزی ایران هم به مسکو رفت و در خصوص توافقات مالی و اعتباری با یکدیگر به توافقاتی دست یافتند.

مدبر تصریح کرد: برخی تلاش کردند در گذشته مسیر سیاست خارجی و تعاملات کشور را به سمتی سوق دهند که صرفاً با کشورهای غربی ارتباط بیشتری فراهم شود، اما ما امروز شاهدیم که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های لازم در حوزه ترانزیتی کشور در همکاری با روسیه در حال اجرایی شدن است.

وی گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که اعضای اتحادیه اوراسیا در حال افزایش هستند و امروز اندونزی و امارات متحده عربی در حال پیگیری تفاهماتی جهت ایجاد منطقه آزاد تجاری برای خودشان هستند که باز شدن این مناطق آزاد فاز عملیاتی این اتحادیه را تکمیل می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همچنین بیش از 30 کشور دیگر نیز درخواست عضویت خود را به اتحادیه اوراسیا داده‌اند و می‌توان گفت «این اتحادیه می‌تواند در نظم نوین جهانی یک سازوکار توانمندی به حساب آید» که قابلیت عرض اندام در برابر سازمان تجارت جهانی بدون آن رویکردی که این سازمان با سیاست‌های آمریکا دیگر کشورها را مورد تحریم قرار می‌داد، به حساب آید.

مدبر در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اوراسیا می‌تواند برای ایران «فرصتی همه‌جانبه را جهت توسعه تعاملات تجاری» با کشورهای مختلف ازجمله اعضای اتحادیه اوراسیا فراهم آورد و مسیری مناسب جهت دور زدن تحریم‌های غرب نیز به حساب می‌آید.

 

 

شناسه خبر 77881