شناسه خبر:77947
1402/10/14 12:10:44

سپهرغرب، گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه در درس تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب، اساتید و کارکنان جامعة المصطفی برگزار شد؛ گفت: از اهداف نزول قرآن تعقل و توجه است.

حجت‌الاسلام سید کمال حسینی در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم به موضوع «ویژگی‌ها و اهداف قرآن کریم» پرداخت و ضمن اشاره به دو ویژگی هدایتگری و عدم هیچ‌گونه شک و ریبی در هدایتگری قرآن را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: قرآن کریم معجزه‌ای است که هرگز کسی مانند آن نمی‌تواند بیاورد و قرآن کریم این مهم را در آیه کریمه "قل لان اجتمعت الانس والجن علی آن یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله" مورد اشاره قرار داده است.

حجت‌الاسلام حسینی در تبیین این ویژگی‌ها اظهار کرد: از آیه شریفه “ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ” دو ویژگی هدایتگر بودن و عدم هیچ گونه شک و ریبی در هدایتگری قرآن مستفاد می‌گردد. همچنین می‌توان نقش درمان گری و شفا را برای این کتاب آسمانی از آیه شریفه “وننزل من القرآن ماهو شفاء ورحمة للمؤمنین” دریافت.

این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح دیگر ویژگی قرآن کریم یادآور شد: این کتاب معجزه‌ای است که هرگز کسی مانند آن نمی‌تواند بیاورد و قرآن کریم این مهم را در آیه کریمه “قل لان اجتمعت الانس والجن علی آن یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله” مورد اشاره قرار داده است.

حجت الاسلام حسینی در خصوص روشن شدن حقایق و بیان موارد اختلاف از سوی قرآن کریم عنوان کرد: خداوند متعال به پیامبر می‌فرماید ما این کتاب را بر تو نازل نکردیم، مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف کرده اند توضیح دهی! لذا نقش تبیین گری قرآن کریم نیز از این آیه مستفاد می‌گردد.(وما انزلنا علیک الکتاب الا لتبین لهم الذی اختلفوا فیه)

رئیس نمایندگی گلستان جامعة المصطفی در ادامه ابراز داشت: با این ویژگی‌ها و ده‌ها ویژگی دیگر واضح می‌گردد که استفاده از این کتاب مقدس بر همگان لازم و واجب است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله همواره در کلام نورانی خود مردم را به بهره مندی از این چراغ هدایت توصیه فرموده و بیان داشتند: “فاذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن (هرگاه فتنه‌ها همچون پاره‌های شب تار بر شما مشتبه گشت، به قرآن روی آورید)

حجت الاسلام حسینی تعقل ورزیدن و توجه به اندیشه و تفکر را از اهداف نزول قرآن برشمرد و ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: ”انما انزلناه قرانا عربیا لعلکم تعقلون” (ما آن را قرآن عربی را نازل کردیم باشد که شما بیندیشید.)

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیه شریفه ”کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذنه” و ده‌ها آیه مشابه دیگر در می‌یابیم که خروج از تاریکی‌ها به سوی نور از دیگر اهداف نزول قرآن است لذا در دعاها می‌خوانیم: اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم. (خدایا مرا از تاریکی‌های وهم به سوی روشنای علم و فهم رهنمون باش.)

شناسه خبر 77947