شناسه خبر:78355
1402/10/24 12:12:24

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به اجرای طرح توسعه زراعت چوب در مناطق سردسیری ایلام، گفت: طرح زراعت چوب گونه اکالیپتوس در پنج هزار هکتار از اراضی مناطق گرمسیر استان نیز در دست اقدام است.

ابراهیم پیرزادیان روز شنبه اظهار کرد: توسعه زراعت چوب به عنوان یکی از اقدامات مهم در زمینه حفاظت از جنگل‌ها در اراضی استعدادیابی شده شهرستان‌های دهلران، آبدانان و مهران اجرا می‌شود.

وی افزود: در این راستا و در جهت تأمین چوب مورد نیاز کشور، طرح توسعه زراعت چوب در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام ادامه داد: این طرح در استان ایلام نیز به‌منظور استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی این استان با مشارکت مردم اجرایی خواهد شد.

پیرزادیان خاطرنشان کرد: عمده فعالیت‌های اجرایی این طرح شامل، توسعه زراعت چوب به منظور دستیابی به تأمین چوب کشور برای مصارف مورد نظر در صنایع چوب و درودگری‌ها و همچنین کاهش برداشت چوب از سطح جنگل‌های طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه زراعت چوب عمدتاً در سطح اراضی مشخص و با مشارکت بخش‌های غیردولتی برای حصول به افق تولید سالیانه 14 میلیون مترمکعب چوب پیگیری و اجرایی می‌شود، تصریح کرد: تولید و تأمین نهال با هدف پشتیبانی از عملیات اجرایی طرح تولید گسترده نهال از ارقام اصلاح شده «چوبده» توسط بخش‌های خصوصی با دوره برداشت اقتصادی کوتاه و توان تولید چوب بالا برنامه ریزی شده است.

وی عنوان کرد: همچنین اراضی ملی مستعد جهت تقویت اجرایی و توسعه طرح اراضی مستعد زراعت چوب با ظرفیت خوب آب و خاک شناسایی و پهنه‌بندی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت پرداخت تسهیلات ارزان بانکی به‌منظور حمایت و تشویق کشت‌کاران و با هدف تأمین هزینه‌های اجرایی طرح و به‌کارگیری ابزارهای حمایتی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، از گستره دو میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

بلوط، کُنار، بَنهِ، اکالیپتوس و کهور ازجمله گونه‌های بومی نواحی رویشی استان ایلام به‌شمار می‌رود.

 

شناسه خبر 78355