شناسه خبر:78460
1402/10/26 09:52:50

سپهرغرب-گروه خبر:در گفت‌وگو با رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر مشخص شد 13 طرح شاخص در دست اجرا نویدبخش توسعه پایدار صنعتی در این شهرستان است.

 فروردین‌ماه سال گذشته بود که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای نخستین‌بار درحال انجام است، تدوین سند آمایش صنعت و معدن استان بوده که در این سند چشم‌انداز و کارهای اجرایی استان تا سال 1404 دیده شده؛ ضمن اینکه این سند برخلاف بسیاری از سندهای دیگر، در بستر تئوری نیست

احمد شانیان تصریح کرد: در این سند پیرامون موضوعات و مسائل با 17 دستگاه مرتبط که با حوزه صنعت و معدن فعالیت دارند، جلسه کارشناسی گذاشته شده که بتوانیم طبق ظرفیت‌های استان تا سال 1404 حداقل‌های ممکن را پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: بنابراین در این سند صنایع استان برای هر شهرستان به‌صورت امکان‌سنجی جانمایی شده و مشخص می‌کند که تا سال 1404 در حوزه صنعت و معدن طبق ظرفیت‌ها در کجا قرار داریم.

حال با گذشت تقریباً دوسال، بر آن شدیم در این مقطع زمانی گفت‌وگویی را با وحید فارسی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر ترتیب دهیم تا از آخرین پیشرفت‌های صنعتی این شهرستان اطلاعاتی را کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم هفت پروژه صنعتی بزرگ و شاخص در ملایر راه‌اندازی شده است، گفت: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به شرکت سهل‌گستران درمان، تولیدکننده دستکش جراحی و معاینه با اشتغال 120 نفری و سرمایه‌ای بالغ‌بر 250 میلیارد تومان، اشاره کرد.

وحید فارسی ادامه داد: علاوه‌بر این، سه واحد فروسیلیس شامل شرکت‌های ره‌آورد زاگرس، شرکت فروآلیاژ آساآذرین و فروآلیاژ لوتوس آدلی نیز از دیگر واحدهای شاخص شهرستان بودند که میزان سرمایه‌گذاری مجموع این طرح‌ها یک‌هزار و 600 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه واحدهای فروسیلیسی مذکور درمجموع برای 400 نفر اشتغال‌زایی به دنبال داشته‌اند، خاطرنشان کرد: دیگر پروژه شاخص اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌های بافتینه و بافتسان ملایر است که در این پروژه نیز چیزی بالغ‌بر 180 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته و برای 70 نفر اشتغال‌زایی را به دنبال داشته است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر با اشاره به اینکه دیگر طرح شاخص صنعتی شهرستان ملایر اجرای طرح توسعه تولید اکسید فلزات شرکت معادن سرمک بود، تشریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه 211 میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای 70 نفر بود.

فارسی با بیان اینکه طرح توسعه شرکت کیان‌کرد نیز از دیگر پروژه‌ها صنعتی شاخص راه‌اندازی‌شده در دولت سیزدهم برای شهرستان ملایر بود، خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه نیز 200 میلیارد تومان است و درعین‌حال توانسته برای 50 نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

* 216 واحد صنعتی در ملایر فعال هستند

وی با بیان اینکه درحال حاضر 216 واحد صنعتی در شهرستان ملایر دارای پروانه بهره‌برداری هستند، اذعان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در همه این واحدها بالغ‌بر دو هزار و 725 میلیارد تومان است.

* اشتغال صنعت در ملایر برای 5750 نفر

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در این واحدهای صنعتی درحال حاضر پنج هزار و 750 نفر مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن 13 طرح شاخصی که در ملایر در دست اجرا داریم، شاهد سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 15 هزار و 800 میلیارد تومان دیگر در بحث صنعت شهرستان خواهیم بود.

فارسی با بیان اینکه با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها برای سه هزار و 600 نفر دیگر اشتغال‌زایی در شهرستان صورت خواهد پذیرفت، تصریح کرد: ازجمله آن‌ها می‌توان به چند طرح تولید فروسیلیس، تولید شمش منیزیم، سه مجموعه تولید کاغذ، تولید کروسین و سیگار از زعفران، تولید شیشه خودرو و درنهایت تولید پوشک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در طرح تولید کروسین و سیگار از زعفران شرکت دانش‌بنیان «لبخند خورشید» در شهرک صنعتی شوشاب با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان و با ظرفیت فرآوری 44 محصول از زعفران و تولید 500 میلیون نخ سیگار ورود کرده است، اذعان کرد: در افق پیش‌بینی‌شده مذکور جهت این طرح اشتغال‌زایی برای 50 نفر دیده شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه با اجرای طرح‌های مذکور و بهر‌ه‌برداری از آن‌ها شاهد بروز و ظهور و درعین‌حال تحولی بزرگ در بحث اشتغال و نیز صنعت شهرستان ملایر خواهیم بود، گفت: در تبیین این تأثیر همین بس که میزان اشتغال‌زایی 13 طرح در دست اجرا و مطالعه آن‌ها چیزی بالغ‌بر 60 درصد اشتغال فعلی در شهرستان را که طی 50 سال گذشته ایجاد شده، رقم خواهد زد.

فارسی با تأکید بر اینکه درحال حاضر سه شهرک صنعتی شامل حاجی‌آباد، شوشاب و جوکار و دو ناحیه صنعتی در شهرستان ملایر وجود دارد، اظهار کرد: علاوه‌بر این دو شهرک صنعتی خصوصی نیز در شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از سوی مدیران شهرستان انجام شده، استقرار چند شهرک صنعتی دیگر نیز در دست مطالعه و ایجاد قرار دارد.

* تا پایان دولت ظرفیت‌های شهرک‌ها صنعتی 3 تا 4 برابر می‌شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه توسعه شهرک‌های صنعتی موجود نیز از دیگر کارهایی است که در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: درصورت محقق شدن شرایط ظرفیت شهرک‌های صنعتی شهرستان چندین‌برابر و شاید چیزی بیش از سه تا چهار برابر خواهد شد.

* وجود زیرساخت صنعتی محرک سرمایه‌گذاری

وی با تأکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های صنعتی خود منجر به جذب سرمایه‌گذار خواهد شد، ابراز کرد: درحال حاضر متأسفانه یکی از معضلاتی که شهرستان ملایر با آن دست‌وپنجه نرم می‌‌کند، این است که زیرساخت‌های صنعتی لازم را جهت واگذاری در دسترس نداریم.

* 40 درصد صادرات استان همدان در دست ملایر

فارسی با بیان اینکه درحال حاضر فرماندارشهرستان به‌صورت ویژه پیگیر مطالعه طرح‌های صنعتی همچون منطقه ویژه اقتصادی سامن و نیز شهرک‌های صنعتی ازندریان، جوکار، قشلاق، قشلاق شاهسوند و همچنین منطقه اقتصادی روستای کرتیل‌آباد است، اذعان کرد: نکته این است که درحال حاضر شهرستان ملایر به‌تنهایی 40 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است که بخش اعظمی از آن با محصول کشمش و فروسیلیس معنا پیدا می‌کند؛ بنابراین درصورت توسعه طرح عنوان‌شده، یقیناً این جایگاه بیش‌ازپیش متحول خواهد شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به خبرهای خوبی که در حوزه توسعه صنعتی شهرستان ملایر از زبان رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان منعکس کردیم، به نظر می‌رسد چنانکه فرماندار ویژه این شهرستان پیش‌تر در خبرها عنوان کرده بود، مساحت زیرساخت‌های صنعتی ملایر از 285 هکتار تا پایان دولت سیزدهم، رشدی بالغ‌بر 600 درصدی را رقم خواهد زد. در بسیاری از موارد عنوان‌شده مثل منطقه ویژه اقتصادی سامن که پس از سال‌ها در دولت سیزدهم گره‌گشایی شد، 300 هکتار زمین به اراضی صنعتی این شهرستان افزوده شده؛ درعین‌حال چنان که در خبر‌ها آمده است، سرمایه‌گذارانی نیز برای حضور در این زیرساخت اعلام آمادگی کرده و برای تملک اراضی مورد نیاز این منطقه با مردم توافقات لازم صورت پذیرفته و به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

طرح توسعه شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد نیز با 16 هکتار و سهند با 15 هکتار از دیگر طرح‌های صنعتی در دست اجرا در این شهرستان بوده که درصورت مهیا شدن، خود محرک برای حضور صنایع در این زیرساخت‌ها است. بنابراین به معنای واقعی می‌توان به تلاش مدیران صنعتی استان و به‌ویژه این شهرستان دست‌مریزاد گفت؛ چراکه نتیجه توسعه صنعتی پایدار چیزی در سطح کلان جز رفاه حال مردم نخواهد بود.

شناسه خبر 78460