شناسه خبر:78788
1402/11/4 09:57:10

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: با توجه به مرزهای گسترده استان کرمانشاه با کشور عراق، ارتقای زیرساخت های موجود و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران، در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

محسن کوشش‌تبار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در بازدید از بنگاه‌های اقتصادی فضای بسیار پرنشاطی را در جنبه‌های اقتصادی شاهد بودیم اظهار داشت: استان کرمانشاه مرز قابل توجهی با کشور عراق دارد و خوشبختانه گزارش مناسبی از افزایش صادرات و ترانزیت از استان داشتیم و طرح جامع دو پایانه پرویزخان و خسروی در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: با توجه به تردد زوار عتبات عالیات از استان کرمانشاه و موضوع اربعین خوشبختانه ترانزیت کالا و حمل بار و مسافر جدا شده و این به توسعه صنعت گردشگری که به عنوان یکی از زنجیره‌های راهبردی استان هدفگذاری شده، کمک خواهد کرد.

کوشش‌تبار گفت: در استان به ایجاد فضاهای گردشگری و سایت‌های گردشگری توجه ویژه شده که فضای نشاط بخشی را برای مردم استان ایجاد کرده و به بیتوته کردن مسافران از داخل و خارج از کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری به طور مستقیم 32 شغل و به طور غیرمستقیم 64 شغل را درگیر می‌کند و لذا فرصت اشتغالزایی مناسبی را ایجاد می‌کند عنوان کرد: زنجیره ارزش نخود یکی از اهداف جدی است که در بنگاه‌ها به خوبی در حال پیگیری است و این در حالی است که جامعه مرتبط با زنجیره ارزش نخود بسیار وسیع است و کشاورزان را شامل می‌شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه 150 هزار هکتار در استان زیر کشت نخود رفته و 120 هزار تن محصول دارند گفت: با تکمیل زنجیره‌های تولید تا صادرات کشاورزان بسیاری می‌توانند از این فضا منتفع شوند.

کوشش‌تبار با اشاره به اینکه نشست‌هایی در حوزه مبادلات مرزی و تسهیلات و رفع موانع تولید برگزار شد و بخش خصوصی ایده‌هایی داشتند که در سطح ملی باید پیگیری شود عنوان کرد: تعهدات ارزی و توجه جدی به پایانه‌ها، آزمایشگاه و زیرساخت‌های مرزها از دیگر مطالبات بود.

وی با بیان اینکه فضای موجود در مرز در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و باید زیرساخت‌ها فراهم شود و در تهران از مراجع مربوطه پیگیری خواهیم کرد گفت: پشتیبانی از بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از دیگر مطالبات استان بود و در سطح ملی پیگیری می‌شود.

کوشش‌تبار با اشاره به اینکه توجه به تورم در استان نیز مطرح شد افزود: با هدایت استاندار در حوزه کاهش تورم برنامه‌های ملی و استانی مدنظر بوده و افتتاح بازارچه‌هایی از مزرعه تا سفره در راستای عرضه مستقیم کالا و حذف واسطه‌ها در دستور کار است که تورم در حوزه مواد خوراکی و کالاهای اساسی کاهش یابد.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها و وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه همکاری جدی داشته باشند که کالاها با حذف واسطه و کیفیت بالا در نقاط کم برخوردار عرضه شود و چنانچه با موفقیت انجام شود با تشخیص استاندار استمرار می‌یابد.

کوشش‌تبار گفت: طرح از مزرعه تا سفره در بیشتر مراکز استان‌ها از یک ماه و نیم گذشته اجرا شده و کرمانشاه جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه است.

شناسه خبر 78788