شناسه خبر:78797
1402/11/4 12:04:29
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان:

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه مردم به‌علت تیرگی رنگ نان سبوسدار از مصرف آن اجتناب می‌کنند، گفت: باید نان کامل سبوسدار که رنگ تیره دارد، وارد سفره‌های مردم شود.

محمدمهدی مجذوبی ظهر روز سه‌شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان به گرایش مردم نسبت به مصرف نان سفید و پرهیز از مصرف نان سبوسدار و کامل اشاره کرد و افزود: اجتناب مردم از مصرف نان کامل عمدتاً به‌علت تیره بودن رنگ نان است.

وی افزود: اما باید در این خصوص با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما فرهنگ‌سازی صورت گیرد و تغییر نگرش را به‌ سمتی ببریم که نان کامل سبوس‌دار که رنگ تیره دارد، وارد سفره‌های مردم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه رویکردی که امروز کشور به حوزه سلامت دارد پیشگیرانه است که به‌ لطف نگاه نکته‌سنج مقام معظم رهبری حاصل شده است، تصریح کرد: حفاظت و ارتقای سلامت جامعه به مسئله مهم پیشگیری به‌ویژه در حوزه آب و غذا گره خورده‌ است.

مجذوبی با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در تلاش بوده است که همواره بدون حاشیه و در آرامش به رسالت خود عمل کند، گفت: یکی از نمودهای آن بررسی آرسنیک آب است که با تلاش کارشناسان، پایش و ارزیابی و حتی راهکار استانداردسازی و سالم‌سازی آب، به مسئولان استان و اداره کل آبفا اعلام شده است‌‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان عنوان کرد: در حوزه غذا هم باید تمرکز بر چند موضوع باشد و تداوم پیگیری و نظارت بر اجرای این امور مد نظر قرار گیرد؛ ازجمله تولید محصولات کشاورزی سالم و نان کامل که هریک از این موارد در سلامت مردم نقش مهم و مؤثری دارند.

مجذوبی با تأکید بر لزوم نظارت و پایش محصولات کشاورزی و مواد غذایی در داخل استان، اظهار کرد: درخصوص محصولاتی که از خارج استان وارد می‌شوند، اگر از استانداردهای سلامت برخوردار نباشند، باید بتوانیم جلوی توزیع آن‌ها را در استان بگیریم و تولیدات آلوده چه در داخل و چه خارج از استان به سطح عرضه نرسد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز در این نشست با تصریح به اینکه سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است ما را ملزم به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و پیگیری مهم‌ترین موضوعات مختلف حوزه سلامت به‌ویژه امنیت غذایی مردم کرده است، ابراز کرد: 6 کمیسیون تخصصی در این راستا شکل گرفته و حکم ریاست هر کمیسیون صادر شده است.

حبیب معصومی اضافه کرد: در این سند به مواردی نظیر تولید نان کامل، فرهنگ‌سازی درخصوص ابعاد مختلف امنیت غذایی، افزایش سواد سلامت مردم، همکاری رسانه ملی در ترویج سند غذایی مطلوب، پایش تغذیه در همکاری‌های مرتبط و غیره اشاره شده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خواستار اجرای کامل طرح عرضه شیر در مدارس استان شد و عنوان کرد: اجرای برنامه نان کامل در برخی استان‌ها آغاز شده است و مصوب شده تا پایان سال، 15 نانوایی هم در همدان در تولید نان کامل اقدام کنند و یکی از کارخانه‌های تولید نان نیز به تولید آرد کامل اقدام کند.

معصومی گفت: مصرف قند، نمک و چربی در کشور بسیار بالا است و پویش ملی تغذیه در راستای فرهنگ‌سازی کاهش و کنترل مصرف از ابتدای بهمن‌ماه شکل گرفته است تا در این خصوص نیز فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

 

شناسه خبر 78797