شناسه خبر:79012
1402/11/11 11:10:46
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد:

توجه به زنجیره ارزش، محور مأموریت پارک‌های علم و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر استان یک مأموریت با محوریت پارک علم و فناوری خواهد داشت تا ذیل زنجیره ارزش و تأمین به توسعه صنعت و درنهایت افزایش اشتغال منجر شود.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار : سجاد محمدعلی‌نژاد روز گذشته در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان که با حضور معاون وزیر علوم، استاندار، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و جمعی از مدیران و مسئولان همدان برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت‌های استان همدان در بخش فناوری مؤثر و قابل تقدیر است، عنوان کرد: در بخش شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نیز وضعیت استان متوسط رو به بالا و البته قابل توسعه است و می‌توان بیش از گذشته، از ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان بهره برد.

وی سپس خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان هفت درصد است؛ یکی از برنامه‌های موجود تعیین تکلیف سهم استان‌ها در انجام برنامه‌های خود نسبت به هفت درصد مذکور با درنظر گرفتن ظرفیت‌های موجود است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: زیرساخت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، افزایش ارزش‌افزوده محصولات و عمل به تکالیف، از مسائلی است که مورد توجه و تأکید ما بوده و باید به آن سمت‌و سو حرکت کنیم.

محمدعلی‌نژاد یکی از اقدامات جدی وزارتخانه را مأموریت‌محوری و رفتن به سمت حل مسائل جامعه با استفاده از ظرفیت‌های کشور خواند و تدوین برنامه‌ها با این اولویت را مهم توصیف کرد.

وی تصریح کرد: امروز وظیفه کلان ما تدوین برنامه‌های مختلف دانش‌بنیان بوده و نگاهمان این است که با آمایش سرزمینی و صنعتی هر استان توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری برای ارزش‌افزوده پیگیری شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در پی این تصمیم، شرکت‌های جدیدی که ذیل زنجیره تأمین شکل می‌گیرند، بازار خود را دارند؛ چون حلقه‌های قبل و بعد آن‌ها موجود است. وقتی ارزش زنجیره را بالا می‌بریم نیز نوآوری و فناوری به محصولات افزوده خواهد شد.

محمدعلی‌نژاد گفت: سامانه‌ای نیز طراحی شده که شرکت‌ها محصولات خود را در آن عرضه می‌کنند و به‌زودی رونمایی می‌شود؛ تاکنون نیز دو هزار شرکت بیش از پنج هزار محصول از محصولات خود را برای نمایش و فروش بارگذاری کرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود در این بخش تأکید کرد: اگر محصول عرضه‌شده در سامانه مذکور توان تولید انبوه داشته باشد، به آن ارز تخصیص داده می‌شود که مبتنی بر دستور رهبر انقلاب درخصوص خرید محصول داخلی درصورت داشتن مشابه خارجی است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با این بیان که طراحی زنجیره ارزش و تأمین در همین سامانه انجام خواهد شد، اذعان کرد: در این راستا هر استان نیز یک مأموریت با محوریت پارک علم و فناوری خواهد داشت تا به توسعه صنعت و درنهایت افزایش اشتغال منجر شود.

محمدعلی‌نژاد سپس به قانون جهش تولید و ظرفیت‌های قانونی آن اشاره کرد و متذکر شد: این ظرفیت برای توسعه حوزه دانش‌بنیان بوده و طبق دستور رئیس‌جمهور استاندار موظف به دعوت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها و حل مسائل از این طریق است.

وی با این بیان که حرکت در راستای عمل به ماده 11 قانون جهش نیز منجر به توسعه زیرساخت‌ها و حل مسائل خواهد شد، سخنان خود را به پایان برد.

* تمامی فرآیند تولید در استان بایستی مبتنی بر زنجیره ارزش باشد

استاندار همدان نیز در این جلسه اعلام کرد: آنچه که اهمیت دارد ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان از سهم اقتصاد ملی است. البته ما بعد از ابلاغ قانون و قبل از تشکیل ستاد، مأموریت‌محوری را برای دانشگاه‌ها تعریف کرده بودیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: سال گذشته رتبه نخست کشوری در این بخش از آنِ استان شد که البته این مأموریت‌محوری با توجه به برنامه هفتم متناسب‌سازی خواهد شد.

وی با اشاره به مأموریت جدید وزارتخانه مبتنی بر ایجاد و ارتقای زنجیره ارزش، بر بهره‌وری محصولات دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: در بخش کشاورزی از توجه به آب و خاک تا تولید محصولات بهره‌وری یکی از ارکان مهم سازمان جهاد کشاورزی بوده و از این حیث وضعیت خوبی داریم.

استاندار همدان تصریح کرد: پارک علم و فناوری گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و در این راستا حرکت می‌کند، از این پس در بستر زنجیره ارزش حرکت خواهد کرد.

قاسمی‌فرزاد سپس توضیح داد: آن‌ چیزی که به‌جد مورد توجه است اینکه تمامی فرآیند تولید در استان بایستی مبتنی بر زنجیره ارزش و افزایش بهره‌وری انجام شود و زمانی که در این بخش به بلوغ و کمال رسید، به تولید انبوه برسد که یک مسیر بی‌بازگشت است و گریزی از این نیست که همه واحدها و بخش‌های تولیدی در این راستا حرکت کنند.

* ایجاد سه زنجیره ارزش در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئله‌محوری یکی از راهکارهای مثبت این دولت است، عنوان کرد: استاندار همدان از ابتدای ابلاغ سند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان 9 مأموریت اصلی را برای 9 دانشگاه استان درنظر گرفت که در مرکز نیز این ابتکار عمل مورد توجه قرار گرفت.

سیدمجتبی حسینی خاطرنشان کرد: هفت کارگروه در این راستا شکل گرفت و البته کارگروه هشتمی نیز با عنوان کارگروه اقتصاد دیجیتال، با توجه به اهمیت کار در استان، درنظر گرفتیم.

وی افزود: با تقدیم لایحه برنامه هفتم به مجلس تدوین سند چهارساله توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان را با هدف گسترش بازار کار جهانی در دستور کار قرار دادیم که بازارسازی محصولات تجاری و صادرات پنج میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان در این راستا انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خلق دو زنجیره ارزش در استان و فراهم کردن مقدمات ایجاد سومین زنجیره را از دیگر اقدامات انجام‌شده در استان خواند.

حسینی تأکید کرد: ناظر به ماده 11 و 13 قانون جهش تولید نیز در جلسات قبلی ستاد اقتصاد توسعه دانش‌بنیان اقدامات خوبی انجام شده و تشکیل کارگروه صنعت با محوریت پیوند دانشگاه و جامعه با صنعت به معنای واقعی و یافتن این حلقه مفقوده در این راستا بوده است.

* تمرکز بر سیاست‌های نوآورانه و درنظر گرفتن الزامات قانونی برای آن

حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز بیان کرد: اگر قرار است رویکرد پیشرفت نوآورانه بر فناورانه غلبه پیدا کند، باید تمرکز بر سیاست‌های نوآورانه باشد و الزامات قانونی برای استفاده از ایده‌های خلاق را به‌صورت جدی درنظر بگیریم.

* افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان به 81 شرکت

رئیس پارک علم و فناوری همدان نیز با اشاره به مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای حوزه دانش‌بنیان استان در سال 1402، عنوان کرد: برگزاری 14 جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان و کمیته‌های زیرمجموعه آن، تصویب و پیگیری اجرای 54 پروژه دانش‌بنیان توسط کمیته‌های زیرمجموعه ستاد، تصویب و پیگیری اجرای مأموریت‌های ابلاغی به دانشگاه‌های استان، افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان به 81 شرکت و افزایش تعداد واحدهای فناور استان به 450 واحد فناور، ازجمله اقدامات مهم بوده است.

مجید کزازی در ادامه اضافه کرد: راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، تصویب افزایش سهام صندوق پژوهش و فناوری استان از پنج میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان، تدوین پیش‌نویس برش استانی سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی، برگزاری رویدادهای متعدد فناوری و کسب رتبه فناور برتر ملی توسط شرکت پردازش برتر غرب، از دیگر اقدامات و دستاوردها در استان بوده است.

 

 

شناسه خبر 79012