شناسه خبر:79117
1402/11/14 14:40:30

وزیر خارجه آمریکا از یکشنبه سفر خود به اراضی اشغالی فلسطین، قطر، مصر و عربستان را با هدف تلاش برای آزادسازی اسرا و برقراری آتش‌بسی انسان‌دوستانه آغاز خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور از یکشنبه تا پنج‌شنبه در تلاش برای آزادسازی اسرای صهیونیست در نوار غزه و دستیابی به آتش‌بسی انسان‌دوستانه، سفر خود به منطقه را آغاز خواهد کرد.

 

طبق این گزارش، بلینکن در این سفر پیشنهاد آزادسازی اسرای صهیونیست بازداشت شده در غزه، مقابل تعلیق حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را ارائه خواهد کرد. همچنین این وزارتخانه اعلام کرد پنجمین سفر بلینکن به منطقه «خاورمیانه» شامل دو کشور قطر و مصر که میانجیگری درباره پیشنهاد یاد شده را بر عهده داشته و نیز اراضی اشغالی فلسطین، کرانه باختری و عربستان خواهد بود.

 

متیو میلر، سخنگوی این وزارتخانه اظهار کرد: بلینکن به اقدامات دیپلماتیک برای دستیابی به توافقی شامل آزادی گروگان‌های باقی‌مانده و برقراری آتش‌بس انسانی موقتی که امکان ارسال مستمر و بیشتر کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان در غزه را فراهم کند، ادامه خواهد داد.

 

به گزارش سایت العربی الجدید، بلینکن از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه که تا امروز نزدیک به 100 هزار شهید، زخمی و مفقودی داشته، بارها به منطقه شامل مناطق اشغالی فلسطین و برخی کشورهای عربی سفر کرده است.

 

سفر بلینکن در حالی انجام خواهد شد که جنبش حماس اعلام کرد در حال بررسی پیشنهاد برقراری آتش‌بس در غزه است که مذاکره‌کنندگان پس از نشست پاریس به این جنبش ارائه کردند.

 

یکشنبه گذشته در پاریس، پایتخت فرانسه مذاکراتی با حضور مسوولانی از قطر، آمریکا، رژیم صهیونیستی و مصر برگزار شد و آنها درباره برقراری‌ آتش‌بسی شش هفته‌ای و تبادل اسرای صهیونیست در غزه با اسرای فلسطینی گفت‌وگو کردند و پیشنهاد یاد شده را به حماس ارائه کردند.

 

اما چندین تن از وزرای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با طرح کلی قرارداد احتمالی با حماس مخالفت و تاکید کردند که این قرارداد به توقف بسیار طولانی جنگ منجر خواهد شد.

 

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه نیز قرار است امروز شنبه برای دستیابی به ایده‌هایی جهت احیای روند سیاسی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پس از توقف جنگ در غزه به منطقه سفر کند، این در حالی است که کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در پرونده‌ای که شکاف عمیقی را در اتحادیه اروپا ایجاد کرده، نقش‌آفرینی کنند.

 

کریستوف لوموان، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد با همتایان منطقه‌ای به ویژه مقامات فلسطین و صهیونیست خود گفت‌وگویی برای بررسی چگونگی بازگشت به رویکردی سیاسی در منطقه خواهد داشت. لوموان در ادامه نیز با اشاره به سفر وزیر خارجه این کشور به مصر، اردن، لبنان و فلسطین اشغالی تأکید کرد که تلاش‌های پاریس برای خاموش کردن آتش جنگ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان ادامه می‌یابند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 79117