شناسه خبر:79147
1402/11/15 10:14:18
معاون اول قوه قضائیه خطاب به رئیس کل دادگستری استان همدان:

در اتاقتان به روی ولی نعمتان انقلاب باز باشد

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: معاون اول قوه قضائیه گفت: انتظار ما ارتباط مستقیم با مردم و باز بودن در اتاق شما به روی ولی نعمتانتان است؛ خودتان را از مردم جدا نکنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق روز گذشته در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان همدان ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و اهدای تحیات و درود به روان پاک امام (ره) و شهدا، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با هیچ‌کدام از انقلاب‌های دنیا قابل مقایسه نیست؛ اگرچه برخی از اندیشمندان سعی می‌کنند این انقلاب را با انقلاب روسیه و فرانسه مقایسه کنند و برخی درصدد مقایسه انقلاب ما با انقلاب‌های هند و چین هستند، اما پاسخ به این مقایسه در وصیت‌نامه امام آمده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق ادامه داد: امام راحل به صراحت بیان کرده انقلاب ما در پیدایش، کیفیت مبارزه و انگیزه قیام مشابه هیچ انقلابی نیست. تردیدی نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی برای این ملت مظلوم غارت‌زده بوده است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم ویژگی‌های انقلاب را بشماریم، باید بگوییم مهم‌ترین بخش آن ریشه مذهبی‌اش است؛ رهبری آن توسط روحانیت بوده و تمام اقشار جامعه در به ثمر نشستنش سهیم بوده‌اند و هدایت‌های امام و رهبری با روش ساده‌زیستی نشان داده این انقلاب در جهان بی‌نظیر است.

معاون اول قوه قضائیه متذکر شد: براساس آنچه گفته شد، درنتیجه همه ما مکلف به حفظ این انقلاب هستیم و در برابر کوتاهی‌ها و قصورها هیچ عذر و بهانه‌ای از ما پذیرفته نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق در ادامه سخنان خود با این بیان که یکی از ارکان مهم انقلاب و نظام قوه قضائیه است، ابراز کرد: تردیدی نیست که رضایت مردم از دستگاه قضا یکی از عوامل مهم آرامش و امنیت در جامعه بوده و اصلاً دستگاه قضا برای این مهم شکل گرفته است.

وی تلاش برای اجرای عدالت، حفظ حقوق عمومی و دفاع از حقوق مردم در همه عرصه‌ها را وظیفه قوه قضائیه خواند و یادآوری کرد: یکی از مهم‌ترین سندهای ما در پیشرفت و تحول سازمانی توجه به بیانیه گام دوم انقلاب است، این بیانیه برای ما نوشته شده و بخش‌نامه و آیین‌نامه نیست، بلکه درس زندگی است. اما با نگاه به گذشته و افق‌های پیش رو، ما در توجه و اجرای آن‌ها کوتاهی کرده‌ایم.

معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد: این بیانیه دربردارنده وضعیت گذشته ما، ویژگی‌های انقلاب، اصول اساسی انقلاب، دستاوردهای انقلاب و پرهیز از شعارگرایی، امیدواری و مقابله با سیاه‌نمایی و ناامیدی است که ما به آن‌ها کمتر توجه کرده‌‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق سپس تأکید کرد: یکی از مسائل مهم مورد توجه نیز این است که امروز با تمام خباثت دشمن برای برهم زدن امنیت کشور، باید برای آرامشی که داریم، شاکر باشیم. دشمن به بهانه‌های مختلف درصدد ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان است؛ امنیت و آرامش امروز ما مرهون تلاش شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان، نیروهای ناجا، فراجا و نیروهای مسلح است.

وی اعلام کرد: چند روز دیگر انتخابات را در پیش داریم و می‌دانیم دشمن از هر سو درحال کار کردن است تا مشارکت مردم کم شود؛ هرکس کاری کند که مشارکت مردم کمتر شود، به نفع مردم و انقلاب نبوده و بازی در زمین دشمن است.

معاون اول قوه قضائیه اذعان کرد: امروز و این جلسه برای تکریم کسی است که 34 سال از عمرش را در خدمت مردم بوده؛ من از جانب ریاست قوه قضائیه و خودم از او تشکر می‌کنم و امیدوارم در باقی عمر خود نیز منشأ اثر و خدمت باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق سپس اضافه کرد: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های قوه قضائیه جابه‌جایی مدیران با سابقه چهارساله است و بر این اساس با توجه به خدمت چهارونیم ساله دکتر عدالتخواه، از این پس دکتر محمدی‌‌مهر به‌جای وی بر مسند دادگستری استان همدان خواهد نشست.

وی با بیان انتظارات دستگاه قضا از رئیس کل جدید، توضیح داد: انتظار ما ارتباط مستقیم با مردم و باز بودن در اتاق شما به روی ولی نعمتانتان است، خودتان را از مردم جدا نکنید. به‌جد از واحدهای تولیدی حمایت کنید که این امروز تکلیف مهم ما است. مسئله بعدی صیانت از حقوق عامه و قطع دست متجاوزان بیت‌المال و مبارزه با اخلالگران نظم و امنیت است. به مبارزه بی‌امان با احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی بپردازید و از ظرفیت بزرگان طوایف و معتمدان محلی در کاهش جرم استفاده کنید. درنهایت امیدوارم در همکاری با شورای تأمین استان برای به‌جای گذاشتن یک چهره خوب از عدلیه در ذهن مردم، تلاش وافر داشته باشید.

معاون اول قوه قضائیه در خاتمه سخنان خود یادآوری کرد: مردم زمانی می‌گویند قوه قضائیه خوب کار می‌کند که احساس رضایت کنند، آمار و ارقام به درد مردم نمی‌خورد، یکی از راه‌های رضایتمندی مردم برخورد خوب با آنان است؛ این موارد را با جدیت در دستور کار خود قرار دهید.

  در هر بستری قانون باید اجرا شود، اما اخلاق‌مدارانه

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام‌الله نورانی دهه فجر، گفت: عدالت، جان‌مایه حرکت نهضت انقلاب اسلامی بود و اگر ما عدالت را از آن برداریم، هیچ‌چیز باقی نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ادامه داد: مردم برای عدالت قیام کردند و برای عدالت پای انقلاب ایستادند. امروز هم اعتقاد ما بر این است که هر چقدر به عدالت نزدیک شویم، راه برای مشارکت و حضور مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور هموارتر خواهد بود.

وی با این بیان که راهی برای تحقق عدالت بدون حضور مردم وجود ندارد، ابراز کرد: حضرت امیر علیه‌السلام نیز که به قدرت لایزال الهی متصل بود، هرگاه تنها ماند و مردم حضور نداشتند، نتوانست عدالت را محقق کند؛ بنابراین می‌بینیم که حضور مردم مهم و تعیین‌کننده است.

امام‌جمعه همدان تأکید کرد: حضرت بقیه‌الله (عج) هم با حضور مردم عدالت را محقق می‌کنند و نه با معجزه؛ این مسائل نشان می‌دهد مردم چقدر نقش مهمی دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی سپس به موضوع انتخابات یازدهم اسفندماه پرداخت و تصریح کرد: در آستانه انتخابات کسانی که به عدالت می‌اندیشند، می‌توانند و باید مشارکت را افزایش دهند.

وی اذعان کرد: قانون اساسی ما یکی از بسترهای مهم مبارزه با ظلم و تحقق عدالت است، قانون در خدمت نمایندگانی است که با آرای مردم بر کرسی می‌نشینند. کجا بهتر از حضور پای صندوق رأی و نقش‌آفرینی در این حوزه است؟

نماینده ولی فقیه در استان همدان سپس برای رئیس جدید دادگستری استان و همکارانش از خدای متعال شرح صدر خواست و افزود: این خیلی مهم است که ما در مسئله مبارزه با فساد که یکی از وظایف اصلی دستگاه قضا است، چطور عمل کنیم. خوشبختانه میزان تسلط آقای اژه‌ای بر دستگاه خوب است و کارها را پیش می‌برد؛ امیدوارم این رویه در استان نیز همچون گذشته جاری و ساری باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه فساد فقط رشوه و رابطه نیست بداخلاقی اداری هم فساد است، تصریح کرد: یکی از فسادهای کمتر پرداخته شده اما آسیب‌‌رسان است، بداخلاقی اداری است؛ این مهم را مد نظر قرار دهید و در جلوگیری از آن کوتاهی نکنید.

وی ادامه داد: در هر بستری قانون باید اجرا شود، اما اخلاق‌مدارانه؛ توجه به اخلاق در اجرای قانون بسیار مهم است. ضمن اینکه دستگاه قضا مستقل و مهم است، اما از اخلاق کمک بگیرید. قانون ابزار تحقق عدالت و برای جاری شدن اخلاق در جامعه است، قانون به خودی خود موضوعیت ندارد، همه‌اش در خدمت احقاق حق مردم است؛ این مهم را در صدر توجهات خود قرار دهید.

امام‌جمعه همدان اضافه کرد: مسئله بعدی این است که ما باید بسترهایی برای‌ شناسایی فساد ایجاد کنیم. باید کاری بکنیم که خود مردم گزارش دهند؛ سوت‌زنی فرصت مغتنمی است که همه بتوانند برای مبارزه با فساد با دل مطمئن گام بردارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی این را هم اعلام کرد که دستگاه‌های اجرایی، حمایتی و قضائی منقطع از هم نیستند. مردم هر چقدر حس کنند مبارزه با فساد جدی است، اثرگذارتر بوده و باید در این بخش گام برداشت.

وی بر مشارکت حداکثری در انتخابات به معنای تحقق مفهوم عدالت در جامعه تأکید کرد و سخنانش را به پایان برد.

   اگر آگاهی مردم افزایش یابد، مراجعات آنان به دستگاه قضا کاهش خواهد یافت

استاندار همدان نیز در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و نام امام راحل عزیز و شهدای گرانقدر، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران بی‌شک با پرچمداری امام راحل عظیم‌الشأن، ما را از ظلم و جور به نور و عدالت هدایت کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در ادامه تصریح کرد: ظلم و جور بسیار به مردم در زمان طاغوت مردم را به ستوه آورده بود. بعد از انقلاب امام مأموریت ویژه‌ای به شهیدبهشتی دادند و بر احقاق حق مردم تأکید کردند؛ بعد از آن نیز همه خدمتگزاران در دستگاه قضا این راه را ادامه دادند.

وی افزود: چیزی که جامعه ما از آن رنج می‌برد، عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق خود بوده که بعضاً منشأ دعوا و نزاع است.

استاندار همدان بر کاهش میزان و تعداد پرونده‌های تأکید کرد و متذکر شد: اگر آگاهی مردم افزایش یابد، قطعاً مراجعات آنان به دستگاه قضا کاهش خواهد یافت. کاهش آمار پرونده‌ها نشان بالندگی و توسعه و خودساختگی مردم جامعه است که امیدوارم ما با سرعت به این سمت حرکت کنیم.

قاسمی‌فرزاد قضاوت را کاری دشوار خواند و از قضات زاهد و باتقوا که با اتکا به قانون پرونده‌ها را بررسی می‌کنند، قدردانی کرد و افزود: دکتر عدالتخواه در استان خدمات کم‌نظیری داشت و با حُسن تعامل و حُسن سلوک در بخش‌های مختلف منشأ خیر بود؛ امیدوارم از این پس نیز این‌گونه باشد.

وی ضمن آرزوی توفیق برای سکاندار جدید دادگستری دکتر محمدی‌مهر، خدمت‌رسانی به مردم را اصل خواند و سخنان خود را به پایان برد.

   کسب رتبه برتر استان در اجرای طرح شمیم رضوی

رئیس‌ کل سابق دادگستری استان همدان نیز با بیان اینکه در ابتدای خدمت برنامه‌هایی را برای دوره خدمتی خود تعریف کرده بودم، به بیان بخشی از آن‌ها پرداخت و گفت: تشکیل ستاد تألیف قلوب با تشکیل پرونده برای صلح و سازش، اجرای طرح ابتکاری معتذرین، ایجاد سامانه وکلای مصلح، اجرای طرح شمیم رضوی برای صلح خانواده‌ها و کسب رتبه برتر استان در این بخش و راه‌اندازی سامانه‌ ارزشیابی بدوی و براساس شاخص‌های ماهوی و کیفی، ازجمله این اقدامات و برنامه‌ها بود.

حمیدرضا عدالتخواه خاطرنشان کرد: در استان سه برنامه قاضی‌محور، شعبه‌محور و حوزه‌محور برای قضات تعریف شد و خوشبختانه در این راستا نیز اقدامات مؤثری انجام دادیم.

وی اضافه کرد: افزایش نظام‌مند مجازات‌های جایگزین حبس، غرس یک میلیون نهال در استان، برخورد جدی با اراذل و اوباش و فراهم کردن زمینه برای اصلاح مستعدین، کادرسازی با استفاده از قضات جوان، بررسی وضعیت زندان‌های استان و کسب رتبه برتر در بخش معفوفین، تعامل سازنده با سایر بخش‌ها و کمک به حل مشکلات و حفظ استقلال قضات به معنای واقعی کلمه نیز ازجمله اقداماتی است که در بدو ورود به عرصه خدمتی تعریف شده و تا حد بسیاری محقق شد.

رئیس‌ کل سابق دادگستری استان همدان ضمن اشاره به تلاش برای حل مشکلات سازمان‌ها و ادارات از مردم همدان قدردانی و طلب حلالیت کرده و سخنانش را به پایان برد.

   شناسایی و مقابله با عوامل فساد و برخورد قاطع با مفسدین

رئیس کل جدید دادگستری استان همدان نیز با ابراز قدردانی از دستگاه قضا، گفت: امیدوارم در میدان عمل پاسخگوی این اعتماد باشم.

بهروز محمدی‌مهر خاطرنشان کرد: تعامل با نماینده ولی فقیه، ارتباط با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم، شناسایی و مقابله با عوامل فساد و برخورد قاطع با مفسدین، تلاش برای ارتقای عزت کارکنان دستگاه قضا، برگزاری ملاقات‌های مردمی، سرکشی‌های لازم به حوزه‌های قضائی و رفع مشکلات آنان، تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و معوق، اهتمام ویژه برای کنترل پرونده‌های وارده و شناسایی قضات شجاع، از اقداماتی است که با کمک دوستان و همکاران انجام خواهم داد.

شناسه خبر 79147