شناسه خبر:79220
1402/11/17 09:08:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بازسازی و نوسازی یک‌هزار رشته قنات و اجرای 300 کیلومتر از طرح‌های انتقال آب با لوله و احداث و بهسازی کانال‌های عمومی طی سه سال با بهره‌گیری از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، عملیاتی خواهد شد.

امیر لاهوتیان صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران در سالن شهید پورش همدانی با بیان اینکه در راستای محرومیت‌زدایی، گسترش عدالت اجتماعی، دستیابی به امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آب و خاک یک توافقنامه تنظیم شده است، اظهار کرد: طرح‌های بهینه‌سازی آب کشاورزی استان در قسمت‌های مختلف ازجمله بازسازی و نوسازی قنوات، طرح‌های کوچک تأمین آب شامل استخرها، انتقال آب با لوله و احداث و بهسازی کانال‌های عمومی آبیاری طی این توافقنامه اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: در این توافقنامه بنا شده است از ظرفیت‌های قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سطح کشور و به نمایندگی قرارگاه در سطح استان از سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) بهره‌مند شویم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه طرح‌های عنوان‌شده طی سه سال اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: مجری طرح سازمان بسیج سازندگی استان از محل قرارداد قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و کارفرمای پروژه سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد به مبلغ 10 هزار و 189 میلیارد ریال تنظیم شده به‌نحوی که در سه سال تأمین و طرح‌ها اجرا خواهد شد، ادامه داد: 30 درصد از این میزان از محل منابع ملی و 70 درصد به مبلغ هفت هزار و 132 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک‌های دارایی سرمایه‌ای استانی، تهاتر نفت، مولدسازی و محرومیت‌زدایی تأمین می‌شود.

لاهوتیان عنوان کرد: این میزان اعتبار در حوزه‌ بازسازی و نوسازی قنوات با سه هزار و 247 میلیارد ریال، در حوزه طرح‌های کوچک تأمین آب مانند استخرها، آب‌بندان‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ آب به مبلغ سه هزار و 172 میلیارد ریال و در طرح‌های انتقال آب با لوله و احداث و بهسازی کانال‌های عمومی با سه هزار و 770 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی و نوسازی یک‌هزار رشته قنات، ایجاد 600 باب استخر و اجرای حدود 300 کیلومتر از طرح‌های انتقال آب با لوله و احداث و بهسازی کانال‌های عمومی در این توافقنامه دیده شده، به‌طوری که طی سه سال به اتمام می‌رسد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان در تشریح آنچه تاکنون از این قرارداد اتفاق افتاده است به‌ویژه که همدان جزء استان‌های پیشرو در کشور به‌شمار می‌رود، گفت: اولویت‌های هر شهرستان و دغدغه مدیران شهرستانی و مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی در این حوزه مشخص شده است.

وی متذکر شد: با پیگیری‌ها از این تعداد پروژه ظرف هفته گذشته 67 پروژه با 680 میلیارد ریال تحویل سازمان بسیج سازندگی شده و عملیات اجرایی آن در دهه فجر شروع می‌شود؛ به‌نحوی که در صرفه‌جویی منابع آب و افزایش بهره‌وری نقش بسزایی دارد.

لاهوتیان در ادامه از شروع عملیات اجرایی 100 پروژه بهینه‌سازی آب کشاورزی استان در تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: کلنگ‌زنی این پروژه در تویسرکان به‌صورت نمادین انجام می‌شود.

وی به مشخصات این 100 طرح اشاره کرد و افزود: 48 پروژه کانال آب‌رسانی در 48 روستای تابعه شهرستان‌های تویسرکان، همدان، اسدآباد، کبودراهنگ، فامنین و ملایر با اعتبار 400 میلیارد ریال کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه 36 پروژه بازسازی و نوسازی قنوات در 36 روستای تابعه شهرستان‌های استان آغاز می‌شود، یادآور شد: این طرح نیز در شهرستان‌های تویسرکان، همدان، ملایر، نهاوند و اسدآباد با اعتبار 200 میلیارد ریال در قالب 27 پروژه در تویسرکان و 9 پروژه در سایر شهرستان‌ها عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه به 10 پروژه انتقال آب با لوله در شهرستان‌های استان با اعتبار 180 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: احداث 6 پروژه استخر ذخیره آب کشاورزی در 6 روستای تابعه شهرستان‌های همدان، کبودراهنگ و بهار با 20 میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

لاهوتیان مزیت طرح بهینه‌سازی آب کشاورزی را افزایش راندمان آبیاری از طریق جلوگیری از هدررفت آب در مسیرهای انتقال و افزایش بهره‌وری دانست و افزود: محل تأمین اعتبار طرح، 450 میلیارد ریال از مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت و 350 میلیارد ریال از منابع استانی و ملی سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی یادآور شد: کل اعتبار دولتی 800 میلیارد ریال، آورده بهره‌برداران 120 میلیارد ریال و هزینه طرح 920 میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم این 100 طرح برای 800 نفر است، متذکر شد: 10 هزار خانوار از طرح بهینه‌سازی آب کشاورزی در استان بهره‌مند می‌شوند.

 

شناسه خبر 79220