شناسه خبر:79494
1402/11/26 09:49:35
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه عنوان کرد:

فرصت یک‌هفته‌ای شهرداری کرمانشاه برای جانمایی اردوگاه‌های بحرانی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به دادن فرصت یک‌هفته‌ای به شهرداری کرمانشاه برای جانمایی اردوگاه‌های بحرانی، از اجرای یک مانور استانی تا پایان سال جاری خبر داد.

افشین یگانه ظهر چهار شنبه در چهارمین جلسه کمیته فنی آمادگی پاسخ استان کرمانشاه اظهار کرد: فعالیت کمیته آمادگی پاسخ و کمیته راهبردی در مدیریت بحران به‌منظور تعیین و امکان اسکان اضطراری و همچنین برگزاری مانورها در مواقع بحرانی، حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به فعالیت و همکاری تمامی دستگاه‌ها با ستاد مدیریت بحران در مواقع بحرانی طبق قانون جدید این مدیریت هم هر دستگاهی که جزء ماده دو مدیریت بحران باشد، وظایفی در این حیطه دارد و اقداماتی برای آن دستگاه تعریف شده که باید به آن‌ها عمل کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه درصورتی که هر یک از دستگاه‌ها عملکرد و وظایف خود را انجام ندهند مورد برخورد قضائی قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: یکی از موارد مهم در مدیریت بحران ایجاد و برپایی اردوگاه‌های بحرانی است که شهرداری در این زمینه نقش مؤثری خواهد داشت.

یگانه با اشاره به اینکه جانمایی و اسکان توسط شهرداری‌ها باید پیگیری شود، خاطرنشان کرد: براساس اهمیت و لزوم این امر فرصت یک‌هفته‌ای در اختیار شهرداری کرمانشاه قرار خواهد گرفت که طی این مدت اقدامات و دستورالعمل‌های خود را باید به مدیریت بحران ارائه دهد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در حوزه مدیریت بحران کم‌اهمیت جلوه دادن مسئله بحران است که در گام نخست دستگاه‌های متولی باید نسبت به برنامه‌ریزی لازم در حوزه‌های خود براساس برنامه ملی ابلاغ‌شده در سال 1401 اقدام جدی داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه به مسئله مهم و بحرانی دیگر اشاره کرد و گفت: اجرای مانور یکی دیگر از مسائل با اهمیت و مهم حوزه مدیریت بحران است و باید به سمت و سویی حرکت کرد که در مانورها به‌گونه‌ای عمل شود که گویی حادثه واقعی رخ داده است.

یگانه بیان کرد: اگر در مانورها قوی عمل کنیم، در واقعیت‌ها مدیریت بحران خوبی خواهیم داشت؛ در همین راستا به‌منظور آمادگی و سنجش توانایی در برابر بحران‌ها اجرای یک مانور تا پیش از پایان سال جاری پیش‌بینی شده که طی جلسات متعددی قرار است ابعاد مختلف این مانور بررسی شود و مورد بحث قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به هشدارهای هواشناسی برای روزهای پیش رو، تأکید کرد: با توجه به اینکه هشدار نارنجی از سوی هواشناسی برای پایان هفته اعلام شده است و احتمال وقوع هشدار قرمز نیز وجود دارد، باید نسبت به وقوع حوادث تمامی دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری‌ها در مسئله آب‌گرفتگی معابر آمادگی جدی داشته باشند.

یگانه در پایان متذکر شد: با توجه به هشدارهای داده‌شده برای بروز حجم بالای بارندگی‌ها از مردم تقاضا می‌شود هشدارها را جدی گرفته و از سفرهای غیر ضروری و تردد در نواحی کوهستانی خودداری کنند و یا در هنگام اضطرار پیش از سفر نسبت به وضعیت جاده‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند.

معاون پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه: عدم وجود نقطه امن در مواقع بحرانی کرمانشاه را زمین‌گیر کرده است

معاون پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه نیز گفت: عدم وجود نقطه امن برای مواقع بحرانی کرمانشاه را در پیامدها زمین‌گیر کرده است.

شهاب قربانی اظهار کرد: پدافند غیر عامل مکمل برای مدیریت بحران بوده که با نقاط اشتراک بین این دو دستگاه باید در راستای مهارت‌آموزی جهت تاب‌آوری مردم در برابر بحران‌ها اقدام شود.

وی افزود: پدافند مقابله، بازیابی و بازتوانی ازجمله اقدامات و بخش‌های مهم این دستگاه بوده که به التهاب‌زدایی و آرامش‌بخشی به جامعه کمک خواهد کرد و بر همین اساس در شرایط بحرانی هدف اصلی مدیریت بحران‌ها و پیامدها است.

معاون پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل بحرانی در استان کرمانشاه برپایی اردوگاه و نقاط امن در آن است تا درصورت بروز حوادث و پیامدهای ناگوار، توان مدیریت را تقویت کرد.

قربانی با تأکید بر لزوم برپایی حداقل یک اردوگاه بحران در شهر کرمانشاه، خاطرنشان کرد: ایجاد اردوگاه بحران تدبیر عالمانه‌ای است که با توجه به مزیت‌های آن، در گام نخست باعث آمادگی مردم و آشنایی با سازوکارها و چگونگی برخورد با شرایط بحران و همچنین تسلط بر فضا توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز یک نقطه امن در کرمانشاه نداریم، بیان کرد: با وجود اینکه کرمانشاه نیازمند چندین نقطه امن در مناطق بافت شهری است، اما به‌دلیل عدم وجود حتی یک نقطه امن، هم‌اکنون در مقابله با شرایط بحرانی شهر کرمانشاه زمین‌گیر است.

این مقام مسئول یادآور شد: ایجاد اردوگاه بحران و نقاط امن به‌صورت چندمنظوره با کاربری تفریحی، گردشگری و فرهنگی نیاز اصلی استان و شهر کرمانشاه بوده تا علاوه‌بر استفاده از آن در شرایط بحرانی با استفاده از موقعیت‌های دیگر آن، از هدر رفتن منابع جلوگیری شود.

معاون پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه در پایان به تعیین نقاط بحران در سریع‌ترین زمان تأکید کرد و متذکر شد: درحال حاضر در کرمانشاه هشت نقطه بحران شناسایی شده که از این تعداد چهار نقطه متناسب و مستعد برای اقدامات اولیه در ساخت است که با سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها باید امکانات لازم برای آن مهیا شود.

کارشناس مدیریت هواشناسی کرمانشاه نیز از اعلام وضعیت نارنجی با شروع فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه خبر داد.

محمد احمدی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده روی نقشه هواشناسی سامانه بارشی جدیدی درحال ورود به جو کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینکه سامانه مذکور در طول امروز بارش‌های ضعیفی خواهد داشت، افزود: سامانه بارشی پیش‌بینی‌شده در استان کرمانشاه از اواخر امروز فعالیت‌های بارشی خود را به‌صورت ناچیز آغاز خواهد کرد و این سامانه در ظهر فردا شدت بیشتری در بارندگی‌ها دارد.

کارشناس مدیریت هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده سامانه بارشی در راه کرمانشاه بهترین سامانه بارشی امسال بوده که از بامداد جمعه و در طول روز جمعه این سامانه بیشترین فعالیت خود را برای استان کرمانشاه به همراه دارد.

احمدی همچنین به اعلام وضعیت نارنجی در پی فعالیت سامانه بارشی جدید در استان کرمانشاه تأکید کرد و گفت: بر همین اساس اعلام آماده‌باش و هشدار به تمامی دستگاه‌های متولی در امر مدیریت بحران داده شده و پیش‌بینی می‌شود در حاشیه نوار غربی و نیمه جنوبی غرب استان از شهرستان پاوه تا منطقه حمیل بیشترین بارش‌ها را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: براساس محاسبات انجام‌شده میزان بارندگی‌های سامانه جدید بارشی در استان کرمانشاه بیش از 100 میلی‌متر پیش‌بینی شده، اما با توجه به قدرت این سامانه احتمال بارش‌ها تا 130 میلی‌متر نیز وجود خواهد داشت.

احمدی در پایان با بیان اینکه احتمال اعلام وضعیت قرمز در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: براساس فعالیت سامانه بارشی جدید در آسمان استان پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌ها در شهر کرمانشاه تا 80 میلی‌متر نیز برسد.

شناسه خبر 79494