شناسه خبر:79539
1402/11/28 12:44:09
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خبر داد:

ایجاد خط هوایی همدان- مشهد- بخارا با هفته‌ای یک پرواز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اعلام خبر امضای تفاهم‌نامه دارای بندهای دهگانه با هیئت تجاری ازبکستان، گفت: از مهم‌ترین توافقات صورت‌گرفته ایجاد خط هوایی همدان- مشهد- بخارا با هفته‌ای یک پرواز است.

سیدمجتبی حسینی در دیدار با هیئت تجاری ازبکستان به میزبانی استان همدان اظهار‌ کرد: با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و علمی استان ما با بخارا با محوریت حکیم هزاره‌ها بوعلی‌سینا و به‌منظور گسترش روابط دو جانبه بین دو استان در راستای همگرایی توسعه مناسبات با درنظر گرفتن ظرفیت‌های طرفین، توافق‌نامه دهگانه‌ای بین استان همدان با هیئت اعزامی ازبکستان به امضا رسید.

وی افزود: استان همدان و بخارا به‌عنوان طرفین این قرارداد توافق کردند در راستای توسعه روابط فرهنگی و تاریخی خود در هریک از شهر‌های همدان و بخارا منطقه‌ای را به‌نام طرف مورد قرارداد خود نام‌گذاری کنند.

مقام ارشد اقتصادی استان همدان با اشاره به اینکه از دیگر موارد منتج به عقد تفاهم‌نامه در این سفر تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه‌های علوم، مهندسی و پزشکی بین دو استان است، تأکید کرد: به‌منظور ساخت و تهیه فیلم تبلیغاتی مشترک بین دو کشور نیز ارائه تسهیلات لازم برای انجام این اقدام مورد امضا و تأیید طرفین قرار گرفت.

حسینی به ظرفیت منحصربه‌فرد همدان در زمینه گردشگری طبیعت و سلامت اشاره کرد و افزود: با توجه به آب‌و‌هوای استان همدان و طبیعت بکر و با دارا بودن امکانات وسیع پزشکی همدان ما آمادگی خود را جهت پذیرش گردشگر سلامت از ازبکستان اعلام کرده و امیدواریم در راستای گردشگری سلامات تعاملات خوبی با کشور ازبکستان را شاهد باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه محل رجوع و پیگیری مصوبات تفاهم‌های صورت‌گرفته اتاق‌های بازرگانی همدان و بخارا هستند، بیان کرد: به‌منظور برنامه‌ریزی دقیق و عارضه‌یابی برای پیشگیری از برخی مشکلات لازم است اتاق‌های بازرگانی همدان و بخارا به‌صورت ماهیانه گزارش‌های خود را از پیگیری‌های صورت‌گرفته ارائه کنند.

این مقام مسئول همچنین از ایجاد میز مشترک تجاری بین اتاق بازرگانی همدان و بخارا خبر داد و تأکید کرد: این میز تجاری در مدت‌زمان مشخص‌شده و مورد توافق به‌منظور تسهیل تجارت و پیگیری مصوبات سرمایه‌گذاری طرفین دایر می‌شود.

* زیبایی سفال و صنایع ‌دستی همدان در ازبکستان به جهانیان معرفی خواهد شد

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در ادامه این مراسم گفت: ازبکستان درحال حاضر ریاست منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی را برعهده دارد و با استفاده از همین ظرفیت زیبایی و هنرمندی سفال و صنایع ‌دستی همدان در ازبکستان به جهانیان معرفی خواهد شد.

محسن معصوم‌علیزاده افزود: مشترکات فرهنگی و گردشگری همدان با ازبکستان به‌ویژه شهر بخارا قابل تأمل است؛ از دستاوردهای مهم میزبانی همدان از هیئت تجاری ازبکستان فراهم شدن زمینه پرداخت تسهیلات لازم از سوی استان ما و منطقه بخارا برای برگزاری حداقل دو نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری سالانه در هر دو کشور ایران و ازبکستان است.

وی همچنین عنوان کرد: براساس توافقات صورت‌گرفته امکانات لازم برای ارتباط بین دفاتر گردشگری در دو استان همدان و بخارا ایجاد می‌شود.

* آمادگی همدان برای برقراری روابط فرهنگی و گردشگری با ازبکستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین از آمادگی همدان برای برقراری روابط فرهنگی و گردشگری با ازبکستان خبر داد.

علیزاده با ابراز خرسندی از برشمردن ویژگی‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و گردشگری همدان با شهرهای ازبکستان به‌ویژه بخارا، اظهار‌ کرد: همدان مهد تاریخ فرهنگ و هنر است و به‌عبارتی مهد هنرمندانی بوده که ازجمله هنرمندی آنان ساخت آرامگاه بوعلی‌سینا است که در تمام این سال‌ها نمادی از فرهنگ و تمدن ایران‌زمین به‌شمار می‌آید.

وی افزود: میزبانی از گردشگران ازبکستان به همدان می‌تواند بسترساز ارتباطات عمیق فرهنگی و گردشگری شود که بی‌شک بر ارتقای فرهنگ هر دو کشور اثر‌گذار خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: ما در استان همدان آمادگی کامل داریم تا نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی را به شکل دوسویه با ازبکستان برگزار کنیم.

علیزاده با ابراز خوشحالی از انعقاد خواهرخواندگی ازبکستان با دو شهر ملایر و همدان، تأکید کرد: انعقاد خواهر‌خواندگی‌ها به ارتقای فعالیت در حوزه گردشگری و صنایع دستی در همدان کمک ویژه خواهد کرد.

وی همچنین اذعان کرد: همدان شهری تاریخی است که از پس هزاران سال زندگی در آن جریان دارد و با توجه به تاریخ سه‌هزار ساله خود، امسال گزینه ثبت جهانی در یونسکو است و از آنجا آرامگاه بوعلی‌سینا نیز در این پرونده جهانی قرار دارد، این اتفاق کمک می‌کند دنیا همدان و بوعلی‌سینا را بهتر بشناسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه باید از زمینه‌های مشترک بین ازبکستان برای گسترش روابط در بخش‌های مختلف گردشگری و اقتصاد گردشگری استفاده شود، گفت: اگر به آثار تاریخی دو کشور نگاه کنیم، مشترکات فراوانی وجود دارد که دلیل آن دوستی و برداری میان دو ملت از سالیان بسیار دور است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی همدان نیز گفت: ایجاد خط هوایی سه‌مسیره بخارا- مشهد- همدان توسعه فعالیت‌های مشترک گردشگری همدان و ازبکستان را به دنبال دارد.

شهرام شیروانی اظهار‌ کرد: بخارا و همدان از قدیم روابط نزدیکی داشته‌اند و با داشتن مشترکات فرهنگی و گردشگری بالا، ایجاد خط هوایی بین همدان- مشهد- بخارا یک ظرفیت بسیار خوب برای گسترش مبادلات اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری در همدان است.

وی ایجاد این خط هوایی را از مهم‌ترین اقدامات کلیدی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان همدان عنوان کرد و افزود: با فراهم شدن این بستر در کنار میزبانی و دعوت از گردشگران خارجی می‌توانیم سرمایه‌گذاران ازبکستانی را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف گردشری استان نیز علاقه‌مند و تشویق کنیم.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه ازبکستان درحال حاضر ریاست منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی را برعهده دارد، تأکید کرد: معتقدیم صنایع دستی، سفیر فرهنگی مردمانی است که همیشه تاریخ به روایتگری مشغول است و از آنجا که در همدان دو شهر جهانی سفال لالجین و مبل و منبت ملایر از ظرفیت‌های مهم استان به‌شمار می‌روند، انتظار داریم با برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه صنایع دستی همدان و ازبکستان بتوانیم در راستای اعتلا و توسعه فعالیت‌های صنایع دستی استان گام برداریم.

شیروانی با اشاره به اینکه آیین‌ها، باورها، آداب و سنن و ارزش‌های برآمده از تمدن و هنر در تاریخ از مصادیق میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است، گفت: مراودات تجاری و فرهنگی همدان با ازبکستان می‌تواند هر دو کشور ایران و ازبکستان را بیش‌ازپیش با تاریخ و هویت طرفین آشنا کند که این مهم نیز با ایجاد خط هوایی همدان- مشهد- بخارا به‌خوبی تحقق خواهد یافت.

وی افزود: در عصری که پدیده جهانی شدن مرزهای جغرافیایی و اقتصادی کشورها را درنوردیده و فرهنگ اصیل سرزمین‌ها را به مخاطره انداخته است، تبادلات فرهنگی، تجاری و گردشگری با کشورهای مختلف ازجمله راهبردهای حفظ تاریخ و تمدن محسوب می‌شود که تعامل و سفر دی‌ماه سال جاری هیئت تجاری همدان به ازبکستان و سفر اخیر هیئت ازبکستانی به همدان در این راستا انجام شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه براساس توافقات صورت‌گرفته امکانات لازم برای ارتباط بین دفاتر گردشگری در دو استان همدان و بخارا ایجاد خواهد شد، گفت: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری استان همدان نیز در این مسیر همراه و همدل با دولت‌مردان آمادگی کامل خود را برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ازبکستان در استان همدان اعلام می‌کند.

 

شناسه خبر 79539