شناسه خبر:79988
1402/12/9 14:01:15

معاون محیط زیست استان کرمانشاه از کاهش 30 درصدی حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه نسبت به سال گذشته خبر داد.

ثریا قربانی، با بیان اینکه امسال نیز کار سرشماری پرندگان مهاجر طی یک ماه و از 10 دی تا 10 بهمن انجام شد، گفت: در این سرشماری 22 سایت مورد بررسی و پایش قرار گرفت که از این تعداد 10 سایت دریاچه پشت سدها و مابقی سایت‌ها شامل تالاب‌ها و... بود.

وی با بیان اینکه در این سرشماری کاهش 30 درصدی حضور پرندگان را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم، دلیل اصلی این امر را خشکسالی، تغییرات اقلیمی و کم آب شدن تالاب‌ها دانست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: البته این امر مختص به کرمانشاه و حتی کشور ما نیست و در سراسر دنیا تغییرات اقلیمی، مسیر مهاجرت پرندگان و مکان زادآوری و زمستان گذرانی آنها را تغییر داده است.

قربانی تاکید کرد: البته نمی‌توان کم بارشی چند سال اخیر و کاهش آب مراکز اصلی حضور پرندگان از جمله تالاب‌ها را نادیده گرفت.

وی افزود: در کنار کاهش تعداد پرندگان مهاجر سرشماری شده در کرمانشاه، کاهش تنوع حضور پرندگان را نیز تا حدودی شاهد بودیم و امسال نسبت به سنوات گذشته تعداد کمتری از گونه‌های مهاجر در کرمانشاه سرشماری شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت کوچک، اردک سرسبز، لک لک سفید، کشیم بزرگ، چنگر معمولی، خوتکا و... را از مهمترین گونه‌های پرندگان مهاجر سرشماری شده در کرمانشاه اعلام کرد.

قربانی با بیان اینکه در کنار بررسی تعداد و تنوع پرندگان مهاجر موضوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز به صورت مستمر رصد شد، گفت: خوشبختانه امسال موردی از آنفلوآنزا را بین پرندگان وحشی و مهاجر شاهد نبودیم.

به گفته این مسئول، همه ساله از اواخر آذر و اوایل دی ماه شاهد ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه هستیم که بسته به نوع گونه مدتی را در منطقه ما زمستان گذرانی می‌کنند.

 

شناسه خبر 79988