شناسه خبر:79993
1402/12/9 14:04:32
در نخستین نشست پرسش و پاسخ دانشجویی انتخابات دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان شد:

انتخاب و به‌کارگیری ارکان اصلی کشور با تأیید مجلس شورای اسلامی است

در نخستین نشست پرسش و پاسخ دانشجویی انتخابات دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان شد: انتخاب و به‌کارگیری ارکان اصلی کشور با تأیید مجلس شورای اسلامی است.

سپهرغرب، گروه خبر - پیام زمانی : نخستین نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور چهار نفر از نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و با مشارکت مجمع تشکل‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان بعدازظهر دوشنبه در آمفی‌تئاتر دکتر سعیدی جم برگزار شد.

در این نشست پس از معرفی کاندیدا هریک به یک سؤال به قید قرعه و یک سؤال تخصصی پاسخ دادند؛ در پایان نیز دانشجویان سؤالات خود را از نامزد‌ها مطرح کردند.

سیده‌فائزه اعتماد شیخ‌الاسلامی گفت: اینجانب در سال 1358 در شهر همدان متولد شده و از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ملی ملایر هستم و در این دانشگاه به‌عنوان استادیار گروه معماری نیز همکاری داشته و در کنار دانشجویان لحظات خوبی را سپری کرده‌ام و نسبت به دغدغه‌ها و مطالبه دانشجویان شناخت کافی و لازم را دارم.

وی با بیان اینکه سابقه تدریس 17 ساله در دانشگاه‌های استان را دارا بوده و عضو نظام مهندسی و مهندس پایه یک طراحی و نظارت و همچنین پایه دو اجرای ساختمان در همدان هستم، ادامه داد: در حوزه شهرسازی، ساختمان، مسکن و انرژی نیز دارای مقالات متعدد علمی– پژوهشی بوده و در این زمینه نیز کنفرانس‌های داخلی و خارجی زیادی را ارائه داده‌ام.

این نامزد مجلس شورای اسلامی از طراحی، نظارت و اجرای ده‌ها پروژه مسکونی، اداری، مسجد و ساختمان پزشکان در سوابق کاری خود خبر داد و افزود: در حوزه ورزشی نیز دارای مقام قهرمانی مسابقات تیراندازی بوده و در مسابقات حفظ قرآن و نهج‌البلاغه هم دارای مقام استانی هستم.

در ادامه حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نیز ضمن قدردانی از تشکل‌های دانشجویی، بیان کرد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان همدان با درجه استادیار پایه 16 هستم و سابقه تدریس در دانشگاه‌های استان را در کارنامه خود دارم. همچنین استاد پاره‌وقت حوزه علمیه و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، از سوابق کاری بنده است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از حضور خود به‌عنوان خادم مردم در کنار این مسئولیت خطیر، رئیس فراکسیون محور مقاومت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دبیر فراکسیون هوش مصنوعی و عضو فراکسیون مبارزه با فساد اداری، ازجمله مسئولیت‌هایی بود که آن‌ها را عهده‌دار بودم.

این نامزد مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از دغدغه‌مندی دانشجویان که مؤذن‌های جامعه هستند، عنوان کرد: در دوره‌ای که به‌عنوان نماینده شما در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، توانستم برخی از برنامه‌های خود را به سرانجام رسانده و برخی دیگر را درصورت توفیق مجدد برای خدمت کردن، طی دوره بعدی پیگیری می‌کنم و انجام می‌دهم.

مهدی قاسمی نیز با بیان اینکه سوابقی همچون معاون فرهنگی– دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهیدمفتح، حضور در آموزش‌وپرورش به مدت 18 سال با عناوین معلم، کارشناس، کارشناس مسئول، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش‌وپرورش ناحیه دو و معاون سازمان دانش‌آموزی استان همدان را در کارنامه کاری خود دارد، بیان کرد: نزدیک به 15 سال است که با مراکز مشاوره فعال در سطح استان همکاری داشته و به مراجعین که نیازی به راهنمایی دارند، مشاوره می‌دهم.

وی مسئله جوانی جمعیت را یکی از رویکرد‌های مهم خود در زندگی دانست و افزود: در این خصوص با انجمن نفس که از سمن‌های فعال در حوزه جوانی جمعیت است، همکاری داشته و دبیر جوانی جمعیت استان همدان نیز هستم؛ برای تحقق این مسئله که دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز هست، در بنیاد تحکیم خانواده که از اعضای هیئت‌مدیره این بنیاد هستم، برنامه‌های شاخصی را پیگیری و اجرا می‌کنیم.

بهرام هاشمی نیز با بیان اینکه 23 سال در حوزه صنعتی فعالیت داشته‌ام، ادامه داد: اینجانب دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته مهندسی صنایع هستم و ازجمله فعالیت‌هایم که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، مدیر خودروسازی در کرمان‌خودرو، متنا و کارخانه هوندا تحت لیسانس ایران است.

وی با اشاره به اینکه تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع کوچک هستم، خاطرنشان کرد: بنیان‌گذار و جزء سه نفر اصلی هستم که در زمینه خوشه‌های صنعتی کار کرده و ایده و برنامه نیز دارم.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در جواب به سؤال «با توجه به نظام مالیاتی ناکارآمد و تبعیض‌آمیز فعلی در کشور که مسیر‌های زیادی برای اجتناب از مالیات دادن و فرار‌های مالیاتی وجود دارد، نظر شما در مورد نظام‌های مالیاتی ept و pet چیست؟ همچنین دیدگاه شما در ارتباط با طرح مالیات بر عایدی سرمایه‌داری و چالش‌های آن ازجمله سامانه مؤدیان مالیاتی و فرهنگ‌سازی عمومی چیست؟» پاسخ داد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در دهه اخیر توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر آن تأکید شده، بحث اقتصاد است که متأسفانه با تمامی این تذکرات، اصلاحی در این زمینه صورت نگرفته و اگر بخواهیم مشکل اقتصاد را در کشور حل کنیم، باید دلار از عرصه اقتصادی کشور خارج شود که معظم‌له در سخنرانی عید نوروز خود در حرم مطهر رضوی نیز به این مسئله اشاره کرده و نمونه‌ای از چند کشوری را که در این خصوص اقدام داشته‌اند، برای الگو معرفی کردند. تلاطم اقتصادی و تورم موجود در کشور به‌خاطر همین دلار و افزایش قیمت آن است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال‌های اخیر مسئله حذف یارانه را مطرح کرده و یک بار روانی در بین مردم مشاهده شده است، عنوان کرد: دولت به‌جای این کلمه، باید از عنوان اصلاح نظام پرداخت یارانه استفاده می‌کرد؛ چراکه یارانه حذف نشده و فقط روش‌های پرداخت آن تغییر کرده و اصلاح شده است.

حجت‌الاسلام فلاحی اختصاص یارانه برای تهیه دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام خوراکی مورد نیاز مردم را از مهم‌ترین اقدامات مجلس دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین راهکار‌های مقابله با فرار مالیاتی، اختصاص کارت الکترونیک برای هر خانوار است.

این نامزد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در استان همدان نیز شاهد فرار مالیاتی توسط برخی از افراد با نفوذ بوده‌ایم، ادامه داد: در کشور بیش از 12 هزار قانون وجود دارد که به‌خاطر کثرت موضوعات آن در خیلی از اوقات دچار سردرگمی شده و تا دو سال آینده از طریق هوش مصنوعی اقدام به اصلاح آن‌ها خواهیم کرد.

وی از کاهش ارز یارانه‌ای در قانون برنامه و بودجه سال آینده خبر داد و افزود: بخشی از این موضوع در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و ادامه آن نیز بعد از انتخابات به سرانجام می‌رسد.

این نامزد مجلس نقص در اجرای قانون مالیات را عمده‌ترین مشکل حوزه مالیاتی دانست و بیان کرد: اگر بیشترین درآمد مالیاتی هم داشته باشیم، باید درخصوص خروجی آن نیز به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که بدانند این پول‌ها در کجا و به چه شکلی هزینه می‌شود.

مهدی قاسمی هم در پاسخ به سؤال «با توجه به آمار قبولی‌های کنکور، امروزه با اُفت کیفیت آموزشی در مدارس دولتی مواجه هستیم، درحالی که هدف از تأسیس مدارس غیر دولتی، ارتقای کیفیت آموزشی بود، اما درحقیقت شاهد آن هستیم که فقط دانش‌آموزانی با وضع مالی بهتر می‌توانند از کیفیت آموزشی مطلوب بهره‌مند شوند. با توجه به این شرایط چه راهکار‌هایی برای تحقق عدالت آموزشی ارائه می‌دهید؟» گفت: یکی از شعار‌های که در این دوره برای انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده کردم، تبیین عدالت اجتماعی بوده است. با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش در کشور مبنای آموزش همگانی بوده، باید به دنبال تحقق عدالت آموزشی باشد؛ چراکه شاهد عناوین مختلف مدارس با عنوان‌های دولتی، نمونه‌دولتی، غیر دولتی، شاهد، استعداد‌های درخشان و غیره هستیم که مردم را دچار سردرگمی کرده‌اند.

وی اصلاح و یا اجرای درست قوانین بالادستی را مهم دانست و افزود: در سال گذشته شاهد این موضوع بودیم که میانگین نمره ریاضی در کشور به 8.5 رسید که یک فاجعه در حوزه علوم پایه بوده و این را نشان می‌دهد که دانشجویان ما کم‌سواد بالا می‌آیند.

قاسمی ضمن گلایه‌مندی از اجرای برخی از دستورالعمل‌ها در سطح وزارت آموزش‌وپرورش، خاطرنشان کرد: در یک برهه‌ای آموزش‌وپرورش مسئله‌ای را مطرح کرد که معلمان با سابقه 25 سال می‌توانند بازنشسته شوند و بعد از اجرای این مصوبه در سال‌های آتی شاهد کمبود معلم در کلاس‌های درس بودیم.

این نامزد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از کشور‌ها افراد دارای تحصیلات عالیه را در مقطع ابتدایی به‌کارگیری می‌کنند، عنوان کرد: دانش‌آموزانی که به مدارس سپرده می‌شوند، امانت‌های یک نسل هستند و باید در این زمینه به دنبال گزینش افراد دارای صلاحیت علمی و اخلاقی باشیم.

قاسمی از اجرای طرح توزیع متوازن رشته‌ای در مدارس خبر داد و گفت: در سال گذشته قرار بر این بود که 40 درصد از دانش‌آموزان پایه نهم به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند تا علاوه‌بر کسب مدارج علمی، مهارت‌های شغلی مورد نیاز را فرا گرفته و در زندگی خود از آن‌ها استفاده کنند و در دنیا نیز شاهد این هستیم که دانشگاه‌های نسل سوم، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هستند و مهارت‌آموزی یک ارزش محسوب می‌شود.

بهرام هاشمی نیز در پاسخ به سؤال «مسئله بنگاه‌داری بانک‌ها یکی از معضلات بزرگ کشور در فضای ایجاد تورم و ممانعت از رونق تولید است؛ طبق اسناد بالادستی، بانک‌ها می‌بایست حداکثر 20 درصد از سرمایه پایه خود را تنها در سه محل مشخص سرمایه‌گذاری کنند، اما امروزه شاهد آن هستیم که بعضی از بانک‌ها تا چند برابر سرمایه خود را صرف انبوه‌سازی یا تملک و احتکار اموال غیر منقول می‌کنند. دیدگاه شما در ارتباط با مصوبات مجلس گذشته در این زمینه و ضرورت نظارت مجلس بر مسئله بنگاه‌داری بانک‌ها چیست؟» ابراز کرد: بنگاه‌داری بانک‌ها باعث شده است که رونق تولید نیز در کشور کاهش داشته باشد. در استان همدان نیز شاهد این موضوع بودیم که نقدینگی‌های مردم در بانک‌ها جمع‌آوری شده و به سایر استان‌هایی که در این خصوص مشکل داشتند، تزریق می‌شد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها همواره به عقود خودشان تعهد لازم را ندارند، بیان کرد: در کشور ژاپن سودی که از تسهیلات مربوط به حوزه تولید دریافت می‌شود، چیزی بین 1.9 تا 2.1 درصد است که باعث شده اقتصاد این کشور رونق بیشتری داشته باشد.

هاشمی ضمن گلایه‌مندی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی درخصوص عدم بازنگری مسائل قانون بانکداری اسلامی، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از بانک‌ها در کشور شعار‌هایی را با عنوان ارائه تسهیلات برای ایجاد کارگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها مطرح کردند و قرار بر این بود که مردم بعد از دریافت این تسهیلات چند ماهی را در پرداخت اقساط آن فرصت تنفس داشته باشند که در این زمینه نیز شاهد کوتاهی‌های فراوانی هستیم.

سیده‌فائزه اعتماد شیخ‌الاسلامی نیز در پاسخ به سؤال «مسکن به‌عنوان یک بازار مولد و تأمین‌کننده نیاز اساسی مردم یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی است و سهم قابل توجهی از هزینه‌های سبد خانوار را شامل می‌شود؛ چگونه می‌توان با تنظیم فعالانه بازار، به اصلاح وضعیت فعلی آن پرداخت و در ارتباط با چالش‌های تأمین مسکن به‌عنوان مانع توسعه شهری و عدم کفایت شرکت‌های خدمات‌رسان برای ارائه خدمات چه دیدگاهی دارید؟» ابراز کرد: متأسفانه فقط 6 درصد از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی را بانوان تشکیل می‌دهند و همین موضوع باعث شده است که خیلی از دغدغه‌های بانوان مورد غفلت قرار گیرد که یکی از آن‌ها بحث مسکن است.

این نامزد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله مسکن از مهم‌ترین مطالبات جوانان است، بیان کرد: اگر مشکل مسکن جوانان حل‌وفصل شود، سایر مشکلات نیز مرتفع می‌شود که یکی از آن‌ها بحث ازدواج است.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان دریافت پروانه ساختمان همواره با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است، افزود: در استانی مثل اصفهان ظرف دو هفته و براساس مدارک بارگذاری‌شده در سامانه‌های الکترونیک پروانه ساخت مسکن صادر می‌شود که در این استان نیز باید به دنبال راهکار‌های لازم برای کاهش کاغذبازی‌های اداری باشیم.

اعتماد شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه در استان همدان برای ساخت مسکن با کمبود زمین مواجه نیستیم، ادامه داد: خیلی از افراد وقتی برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، این موضوع مطرح می‌شود که صرفاً این تسهیلات برای انبوه‌سازان مسکن است که باید در این خصوص نیز یک برنامه راهبردی قابل اجرا ارائه شود.

 

شناسه خبر 79993